Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Om du anser att smärta=lidande så behöver du ju inte använda båda orden. Jag anser att det är olika saker, smärta är den akuta situationen, tex ett benbrott, lidandet är våra tankar runt det; nu kan jag inte vara med i höjdhopps-SM som jag tränat inför, jag kan fan knappast gå, det är FÖR JÄVLIGT, stackars mig.
Att verkligen ha ont, att känna smärta, behöver inte vara självömkan. Man kan konstatera "ja, det gör jävligt ont och det är så det är".
Jag anser att "smärta" är en form av lidande, eller "lidande" är ett samlingsord för bland annat smärta, sorg etc. Våra tankar, eller rättare sagt, våra NEGATIVA tankar, kring vår smärta (och annat lidande), dessa tankar kallar jag istället helt enkelt "negativa tankar kring vår smärta", eller något sådant. Och dessa negativa tankar, kan man förstås som du säger, påverka/förändra i positiv riktning, så att det blir lättare att leva med smärtorna.
"Självömkan" = "tycka synd om sig själv"
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/självömkande
"Tycka synd om sig själv" = "anse att någon har det svårt ("någon" kan tex vara en själv)"
https://sv.m.wiktionary.org/wiki/tycka_synd_om
Att säga "jag har jävligt ont", innebär pga ovanstående, i princip att man också säger "jag har det svårt".
Alltså: Att säga eller tänka "jag har jävligt ont", det är alltså "självömkan".
Återigen så förstår jag att det kan vara provocerande att det är OMÖJLIGT, att känna smärtor utan att automatiskt vara en självömkare. Men ordet "självömkan" betyder det de gör, och att det ordet sen har en nedsättande klang i "folkmun", det beror på att människor har använt det ordet på ett nedsättande, och felaktigt, sätt.
Det är förstås INGET fel med att känna smärta, eller tycka synd om sig själv pga smärtorna man känner. Och det finns troligen (väl?) INTE en enda människa som INTE tycker åtminstone lite synd om sig själv. (Tänk lite på det här med döden.)
Alltså är vi då alla självömkare, mer eller mindre. Och de som har väldigt svåra smärtor, men jobbar och sliter ändå, de är troligen väldigt mycket självömkare, eftersom de troligen tycker att det är väldigt mycket synd om dem själva. Och det är INGET fel med det, det är fullt förståeligt att man tycker väldigt mycket synd om sig själv, när man har svåra smärtor och ändå tvingas jobba.
Men eftersom det finns människor som tycker väldigt mycket synd om sig själva, och som säger det till andra, så gissar jag att man har börjat använda ordet "självömkare", på ett nedsättande sätt för just dessa människor. Och orsaken till att man har ogillat deras "klagande", det kan vara tex för att man saknar empati, eller för att man är avundsjuk på att andra människor tycker synd om dem. Men det ord man borde ha använt för dessa människor, det är istället "super-överdriven-självömkare", eller något sådant. För som sagt, vi är troligen alla mer eller mindre självömkare. Och ordet "självömkare" är egentligen INTE något nedsättande ord.
Ordet "självömkare" är för övrigt lite som ordet "neger". Alltså, ett från början oskyldigt ord, som har använts på ett nedsättande sätt av vissa människor. Och sen vill de som är "negrer", INTE längre bli kallade "negrer", just för att det ordet har fått en nedsättande klang. Nu tycker jag dock personligen att ett sådant tänk är ohållbart, eftersom eventuella nya ord, tex "svart", med tiden också kan få en nedsättande klang, om de används på ett nedsättande sätt.