Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Allmän politisk klåfingrighet. Men nu är det förbudet mot raketer med styrpinne vi diskuterar. Anledningen till detta förbud är glasklart & inte ens uppe för debatt. Alla begriper varför förbudet infördes, även om vissa inte vill erkänna det.
Grundet till detta förbud var en
raket som fastnade i benet på en pojke och gav allvarliga skador. MSB gjorde därefter tester och utifrån detta (även om jag själv inte tycker det är representativt att leda en raket med hjälp av en lina mot ett köttstycke sett till
hur en fri raket hade uppfört sig) där man konstaterade att raketer över 90g var farligare än vad tidigare varit känt. Då begränsades krutvikten till 75g. Något år senare så infördes CE-märkningen, vilket gjorde att bomberna på 85g/st begränsades till 40g/st som är standard inom EU (dvs, på den punkten har vi varit med längre än andra). Just raketer med styrpinne har, enligt MSB, varit överrepresenterade i olycksstatistiken de senaste åren och därför förbjöds dom
Fyrverkeripjäser får inte avvika mer än en viss % när dom stiger och därför rykte miniraketer något år innan detta förbudet. Trippelraketer från Hammargrens klarade sig och är mig veterligen dom enda som fick dispens för vanliga konsumenter i Sverige. Som sagt så är dom oberäkneliga och vi är inte först med att förbjuda dom. Norge förbjöd pinnraketer för mer än 10 år sedan. I USA får man bara ha 500g i tårtorna, vi har det så lyxigt att vi får ha 1kg fortfarande och för några år sedan infördes compunds som gör att en total enhet bestående av tårtor med max 1kg krut, men som tillsammans i enheten blir >1kg (dock max 5kg) vilket är välkommet
Smällare förbjöds på grund av prisdumpningarna på smällare och hundägare och andra som ogillade när det smällde i tid och otid rasade. Fyrtumsbomber förbjöds på grund av dödsfall. Osv
Det är klart att fyrverkeripjäser här och där missbrukas. Så har det varit sedan jag var liten
På samma sätt som att enskottare är nästa man till rakning, vilket vi i trådarna här diskuterat lite då och då sedan 5-6 år tillbaka
Så nej, det handlar om att man blir mer och mer överbeskyddande i det stora hela. Förvisso har du Möllan där det skjuts hejvilt och det har det gjorts i många herrans år. 2016 tror jag det var som det rapporterades friskt därifrån. Året efter rapporterades det inte en enda incident därifrån och polisen gjorde ett ypperligt jobb. Trots detta spreds det propaganda genom att klipp från 2016 länkades 1 januari 2018 (dagen efter nyårsafton 2017) där man sade att detta var från Möllan nyår 2017. Vilket inte var sant då det var otroligt lugnt där jämfört med många andra år. Det länkades även klipp där det visades mer eller mindre fullskaligt fyrverkerikrig och där man sade att det var från Malmö. Det visade sig lite senare trots alla kommentarer om "usch dessa invandrare" och "Möllan är förlorad" och liknande att klippet var från något annat land. Man går för övrigt inte till Möllan om man inte vill få raketer på sig, det är allmänt känt i Malmö
Såg för övrigt lite felskjutningar förra året, mot människor bland annat och i dessa var det vanliga svenskar. Finns även en hel del klipp på när svenskar missbrukar fyrverkerier. Fanns för några år sedan ett upplagt där svenska tonårskillar bland annat kastade knallskott mot sina kompisar förresten. Så det är inget som bara invandrare gör
Här har du förresten ett klipp från Möllan från förra nyåret (som i princip är det enda jag hittar) där det inte ens finns en tillstymmelse till någon pinnraket trots den stora överrepresentationen av invandrare:
https://www.youtube.com/watch?v=RgkVLdpVNro
Så sluta
tro saker och ting - gå ut och känn av världen lite så kommer du se att den inte är så jävla svart eller vit. Och kanske pangar du till och med av en kinapuff eller två och känner dig som att du var 15 igen