2019-12-18, 16:48
  #145
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Bumpar denna tråd

Nu alltså förbjudet för vanliga människor att bruka raketer. Läste följande på polisen sida:

Då är det bekräftat till och med av polisen. "Folk" som inte kan sköta sig i Malmö har alltså sett till att resten av oss skötsamma inte längre kan bränna av lite raketer hemma under nyår.

Sen undrar jag hur fyrverkeribranschen har arbetat med att komma till rätta med problemet? Snarare har de blivit helt överkörda av polisen och msb. Förbjud raketer helt och hållet istället för att kontrollera fyrverkerihandlarna bättre, att inte sälja till mindreåriga eller annat suspekt pack.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/december/fyrverkerier-nyar/?fbclid=IwAR3MJX4BrKx_SeiWAWbuAIqkPM94Zq7GjcpV1ujb DgCYC_9vySDzPv5wtb0
Ännu en effekt av massinvandringen. Undrar om folk i allmänhet känner till detta, eller om det kommer som en överraskning när medelsvensson skall handla raketer i mellandagarna?
Citera
2019-12-18, 18:07
  #146
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ännu en effekt av massinvandringen. Undrar om folk i allmänhet känner till detta, eller om det kommer som en överraskning när medelsvensson skall handla raketer i mellandagarna?

Satt du lika ilsken när vi svennar styrde upp förbud mot 1,2g laddning i kinapuffen 1978, Thunderking 1997, smällare helt 2002 och lite andra förbud eller höll du det inne till nu?
Citera
2019-12-18, 18:57
  #147
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Satt du lika ilsken när vi svennar styrde upp förbud mot 1,2g laddning i kinapuffen 1978, Thunderking 1997, smällare helt 2002 och lite andra förbud eller höll du det inne till nu?
Jag har en skokartong gamla Kinapuff kvar, så jag skiter i vilket.

Förnekar du att de "problem" som ledde fram till raketförbudet beror på massinvandringen?
Citera
2019-12-18, 19:42
  #148
Medlem
KalleAnkasRovhals avatar
Förbjud att sälja det till araber,negrer och diverse närbesläktade skräpmänniskor så ska ni få se hur lugnt allt kommer att bli.
Citera
2019-12-18, 22:16
  #149
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har en skokartong gamla Kinapuff kvar, så jag skiter i vilket.

Förnekar du att de "problem" som ledde fram till raketförbudet beror på massinvandringen?

Pajasarna på Möllan. Kalla vad du vill.
Vem klandrar du alla andra pyrotekniska förbud?
Citera
2019-12-19, 12:01
  #150
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Pajasarna på Möllan. Kalla vad du vill.
Vem klandrar du alla andra pyrotekniska förbud?
Allmän politisk klåfingrighet. Men nu är det förbudet mot raketer med styrpinne vi diskuterar. Anledningen till detta förbud är glasklart & inte ens uppe för debatt. Alla begriper varför förbudet infördes, även om vissa inte vill erkänna det.
Citera
2019-12-19, 23:05
  #151
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Allmän politisk klåfingrighet. Men nu är det förbudet mot raketer med styrpinne vi diskuterar. Anledningen till detta förbud är glasklart & inte ens uppe för debatt. Alla begriper varför förbudet infördes, även om vissa inte vill erkänna det.

Grundet till detta förbud var en raket som fastnade i benet på en pojke och gav allvarliga skador. MSB gjorde därefter tester och utifrån detta (även om jag själv inte tycker det är representativt att leda en raket med hjälp av en lina mot ett köttstycke sett till hur en fri raket hade uppfört sig) där man konstaterade att raketer över 90g var farligare än vad tidigare varit känt. Då begränsades krutvikten till 75g. Något år senare så infördes CE-märkningen, vilket gjorde att bomberna på 85g/st begränsades till 40g/st som är standard inom EU (dvs, på den punkten har vi varit med längre än andra). Just raketer med styrpinne har, enligt MSB, varit överrepresenterade i olycksstatistiken de senaste åren och därför förbjöds dom

Fyrverkeripjäser får inte avvika mer än en viss % när dom stiger och därför rykte miniraketer något år innan detta förbudet. Trippelraketer från Hammargrens klarade sig och är mig veterligen dom enda som fick dispens för vanliga konsumenter i Sverige. Som sagt så är dom oberäkneliga och vi är inte först med att förbjuda dom. Norge förbjöd pinnraketer för mer än 10 år sedan. I USA får man bara ha 500g i tårtorna, vi har det så lyxigt att vi får ha 1kg fortfarande och för några år sedan infördes compunds som gör att en total enhet bestående av tårtor med max 1kg krut, men som tillsammans i enheten blir >1kg (dock max 5kg) vilket är välkommet

Smällare förbjöds på grund av prisdumpningarna på smällare och hundägare och andra som ogillade när det smällde i tid och otid rasade. Fyrtumsbomber förbjöds på grund av dödsfall. Osv

Det är klart att fyrverkeripjäser här och där missbrukas. Så har det varit sedan jag var liten

På samma sätt som att enskottare är nästa man till rakning, vilket vi i trådarna här diskuterat lite då och då sedan 5-6 år tillbaka

Så nej, det handlar om att man blir mer och mer överbeskyddande i det stora hela. Förvisso har du Möllan där det skjuts hejvilt och det har det gjorts i många herrans år. 2016 tror jag det var som det rapporterades friskt därifrån. Året efter rapporterades det inte en enda incident därifrån och polisen gjorde ett ypperligt jobb. Trots detta spreds det propaganda genom att klipp från 2016 länkades 1 januari 2018 (dagen efter nyårsafton 2017) där man sade att detta var från Möllan nyår 2017. Vilket inte var sant då det var otroligt lugnt där jämfört med många andra år. Det länkades även klipp där det visades mer eller mindre fullskaligt fyrverkerikrig och där man sade att det var från Malmö. Det visade sig lite senare trots alla kommentarer om "usch dessa invandrare" och "Möllan är förlorad" och liknande att klippet var från något annat land. Man går för övrigt inte till Möllan om man inte vill få raketer på sig, det är allmänt känt i Malmö

Såg för övrigt lite felskjutningar förra året, mot människor bland annat och i dessa var det vanliga svenskar. Finns även en hel del klipp på när svenskar missbrukar fyrverkerier. Fanns för några år sedan ett upplagt där svenska tonårskillar bland annat kastade knallskott mot sina kompisar förresten. Så det är inget som bara invandrare gör

Här har du förresten ett klipp från Möllan från förra nyåret (som i princip är det enda jag hittar) där det inte ens finns en tillstymmelse till någon pinnraket trots den stora överrepresentationen av invandrare: https://www.youtube.com/watch?v=RgkVLdpVNro

Så sluta tro saker och ting - gå ut och känn av världen lite så kommer du se att den inte är så jävla svart eller vit. Och kanske pangar du till och med av en kinapuff eller två och känner dig som att du var 15 igen
Citera
2019-12-20, 10:02
  #152
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Grundet till detta förbud var en raket som fastnade i benet på en pojke och gav allvarliga skador. MSB gjorde därefter tester och utifrån detta (även om jag själv inte tycker det är representativt att leda en raket med hjälp av en lina mot ett köttstycke sett till hur en fri raket hade uppfört sig) där man konstaterade att raketer över 90g var farligare än vad tidigare varit känt. Då begränsades krutvikten till 75g. Något år senare så infördes CE-märkningen, vilket gjorde att bomberna på 85g/st begränsades till 40g/st som är standard inom EU (dvs, på den punkten har vi varit med längre än andra). Just raketer med styrpinne har, enligt MSB, varit överrepresenterade i olycksstatistiken de senaste åren och därför förbjöds dom

Fyrverkeripjäser får inte avvika mer än en viss % när dom stiger och därför rykte miniraketer något år innan detta förbudet. Trippelraketer från Hammargrens klarade sig och är mig veterligen dom enda som fick dispens för vanliga konsumenter i Sverige. Som sagt så är dom oberäkneliga och vi är inte först med att förbjuda dom. Norge förbjöd pinnraketer för mer än 10 år sedan. I USA får man bara ha 500g i tårtorna, vi har det så lyxigt att vi får ha 1kg fortfarande och för några år sedan infördes compunds som gör att en total enhet bestående av tårtor med max 1kg krut, men som tillsammans i enheten blir >1kg (dock max 5kg) vilket är välkommet

Smällare förbjöds på grund av prisdumpningarna på smällare och hundägare och andra som ogillade när det smällde i tid och otid rasade. Fyrtumsbomber förbjöds på grund av dödsfall. Osv

Det är klart att fyrverkeripjäser här och där missbrukas. Så har det varit sedan jag var liten

På samma sätt som att enskottare är nästa man till rakning, vilket vi i trådarna här diskuterat lite då och då sedan 5-6 år tillbaka

Så nej, det handlar om att man blir mer och mer överbeskyddande i det stora hela. Förvisso har du Möllan där det skjuts hejvilt och det har det gjorts i många herrans år. 2016 tror jag det var som det rapporterades friskt därifrån. Året efter rapporterades det inte en enda incident därifrån och polisen gjorde ett ypperligt jobb. Trots detta spreds det propaganda genom att klipp från 2016 länkades 1 januari 2018 (dagen efter nyårsafton 2017) där man sade att detta var från Möllan nyår 2017. Vilket inte var sant då det var otroligt lugnt där jämfört med många andra år. Det länkades även klipp där det visades mer eller mindre fullskaligt fyrverkerikrig och där man sade att det var från Malmö. Det visade sig lite senare trots alla kommentarer om "usch dessa invandrare" och "Möllan är förlorad" och liknande att klippet var från något annat land. Man går för övrigt inte till Möllan om man inte vill få raketer på sig, det är allmänt känt i Malmö

Såg för övrigt lite felskjutningar förra året, mot människor bland annat och i dessa var det vanliga svenskar. Finns även en hel del klipp på när svenskar missbrukar fyrverkerier. Fanns för några år sedan ett upplagt där svenska tonårskillar bland annat kastade knallskott mot sina kompisar förresten. Så det är inget som bara invandrare gör

Här har du förresten ett klipp från Möllan från förra nyåret (som i princip är det enda jag hittar) där det inte ens finns en tillstymmelse till någon pinnraket trots den stora överrepresentationen av invandrare: https://www.youtube.com/watch?v=RgkVLdpVNro

Så sluta tro saker och ting - gå ut och känn av världen lite så kommer du se att den inte är så jävla svart eller vit. Och kanske pangar du till och med av en kinapuff eller två och känner dig som att du var 15 igen
Så du tror inte att kravallscenerna på Möllevångstorget & andra liknande ställe har spelat någon roll i beslutet?
Citera
2019-12-20, 17:39
  #153
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så du tror inte att kravallscenerna på Möllevångstorget & andra liknande ställe har spelat någon roll i beslutet?

Jo, antagligen. Men det är inte alls den enda faktorn. Men det låter allt lite som att det är den enda faktorn du intresserar dig av i hela historien?
Citera
2019-12-20, 18:15
  #154
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Jo, antagligen. Men det är inte alls den enda faktorn. Men det låter allt lite som att det är den enda faktorn du intresserar dig av i hela historien?
Mest på grund av att det är den enda faktorn som gjorde att man fick igenom beslutet.
Citera
2019-12-20, 18:24
  #155
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Mest på grund av att det är den enda faktorn som gjorde att man fick igenom beslutet.

Här skriver man en halv roman och inget av det tycks nå fram. Jag ger upp
Citera
2019-12-25, 11:40
  #156
Medlem
[
__________________
Senast redigerad av danskskalle87 2019-12-25 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in