Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 21:43
  #133
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyronostalgi
Gah, hatar när jag inte kan avgöra irioni eller ej så avsåg du skoja till det ber jag om ursäkt. Annars är det bland det dummaste jag läst på länge. Ställ de ca 120 skadorna och 0 dödsfallen vi har årligen kopplat till fyrverkeri mot vad alkohol skapar i både direkta och indirekta skador. Fel tråd dock. Avseende tårtor delar jag din uppfattning.
Jag ska göra dig besviken och säga att jag var seriös med mitt inlägg. Jag delar delvis din uppfattning om att alkohol i längden är skadligare, men står fast att konsekvenserna är större vid oaktsamhet beträffande hantering av fyrverkerier än alkoholdrickande. Men det är off-topic och kan med fördel diskuteras i andra trådar.
Citera
2019-01-10, 14:36
  #134
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Raketer har de senaste åren haft en mer nostalgisk tillvaro i mina firande. Det är mest swish-ljudet när den lyfter som jag kommer sakna. Själva krevaden var aldrig något att hänga i granen. Dessutom var den vindkänsligare än tårtorna

Instämmer helt. Gnistsvansen är också borta. Krevaden idag är, som ni vet, också mera en rätt hård smäll av flash och asymmetrisk break med små stjärnor som brinner mycket kort tid och med bleka urtvättade färger.

Men så har det inte alltid varit. På 70-talet, när jag var barn, kostade raketerna väldigt mycket och bara de vuxna köpte dessa styckevis. De hade en helt annan kvalitet än de massproducerade kinesiska lågprisraketer som säljs idag, med fusktopp som sitter på raketkroppen för att den ska se biffigare ut än den är.

Hammargrens tillverkade raketerna på den egna fabriken i Kungsbacka. På den tiden var den feta toppen fylld med stjärnor i klara färger och vid krevaden flög toppen av och breaket var därför mera som "en bukett". Givetvis föll pinnen och raketkroppen ner någonstans också och detta var kanske inte så bra, men till stor glädje för oss barn som hittade dessa fetisher på nyårsdagen!

Vet att jag surrat nostalgiskt om detta förut, så jag lägger ner här!
Citera
2019-01-10, 14:58
  #135
Medlem
Pyronostalgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Instämmer helt. Gnistsvansen är också borta. Krevaden idag är, som ni vet, också mera en rätt hård smäll av flash och asymmetrisk break med små stjärnor som brinner mycket kort tid och med bleka urtvättade färger.

Men så har det inte alltid varit. På 70-talet, när jag var barn, kostade raketerna väldigt mycket och bara de vuxna köpte dessa styckevis. De hade en helt annan kvalitet än de massproducerade kinesiska lågprisraketer som säljs idag, med fusktopp som sitter på raketkroppen för att den ska se biffigare ut än den är.

Hammargrens tillverkade raketerna på den egna fabriken i Kungsbacka. På den tiden var den feta toppen fylld med stjärnor i klara färger och vid krevaden flög toppen av och breaket var därför mera som "en bukett". Givetvis föll pinnen och raketkroppen ner någonstans också och detta var kanske inte så bra, men till stor glädje för oss barn som hittade dessa fetisher på nyårsdagen!

Vet att jag surrat nostalgiskt om detta förut, så jag lägger ner här!

Trots 80-talist blir man ju lite rörd. Vilka skatter man hittade. Raketer och jubileumbomber radades upp i snön.
Vi barn hivade ner ett brinnande tändrör i en tom 4" och sprang med i famnen mot farsan. Det skämtet gick inte hem...
Citera
2019-01-10, 15:15
  #136
Avstängd
ja dessa tider när man rånade spargrisen och smög ner till snälla cyckelhandlaren för att köpa smällare vid 12års åldern , han öppnade skåpet och man fick stora ögon varje gång , lastade påsen full av kinapuffar , minikina , treöres , ettöres , häxpipor , och de gröna plånsmällarna
betalade de 78kr som allt kostade , när man lämnade butiken sa den snälla cyckelhandlaren , inte tala om för någon , och man nickade

sedan bar det i väg till ödemark och smälldes satan i flera dagar , ingen brydde sej

så höll det på år efter år , det va tider det , som aldrig kommer att komma tillbaka
Citera
2019-01-10, 15:20
  #137
Avstängd
dessa alla förbud mot raketer och smällare kommer bara att göra allt värre , förbud är ingen lösning !!!
Citera
2019-01-10, 15:23
  #138
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
ja dessa tider när man rånade spargrisen och smög ner till snälla cyckelhandlaren för att köpa smällare vid 12års åldern , han öppnade skåpet och man fick stora ögon varje gång , lastade påsen full av kinapuffar , minikina , treöres , ettöres , häxpipor , och de gröna plånsmällarna
betalade de 78kr som allt kostade , när man lämnade butiken sa den snälla cyckelhandlaren , inte tala om för någon , och man nickade

sedan bar det i väg till ödemark och smälldes satan i flera dagar , ingen brydde sej

så höll det på år efter år , det va tider det , som aldrig kommer att komma tillbaka

Hur gammal är herrn?
Citera
2019-01-10, 15:24
  #139
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Hur gammal är herrn?

inte en dag över 25
Citera
2019-01-10, 15:25
  #140
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
inte en dag över 25

Ge cykelhandlaren en puss på kinden från mig.
Citera
2019-01-10, 15:40
  #141
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ge cykelhandlaren en puss på kinden från mig.

sådana cykel handlare finns inte i dag tyvärr , det va bättre förr

men den cykel handlaren fostrade mej , och kommer alltid att finnas i mitt minne
Citera
2019-01-15, 11:13
  #142
Medlem
Det är väl inte styrpinnen som är förbjuden, det är väl raketen som sådan? Skulle raketer utan styrpinne vara tillåtna? Om dom hade fenor typ?
Citera
2019-01-15, 11:38
  #143
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är väl inte styrpinnen som är förbjuden, det är väl raketen som sådan? Skulle raketer utan styrpinne vara tillåtna? Om dom hade fenor typ?

Ja det har jag frågat i detta forum två gånger, men tror ingen svarat med säkerhet på detta.

Man kan se vad MSB skriver på sin hemsida:

"Från och med den 1 juni 2019 kommer det att krävas tillstånd och särskild utbildning för att använda raketer med styrpinne. Den ändrade bestämmelsen gäller endast raketer med styrpinne. Övriga typer av fyrverkerier berörs inte."
Källa: https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter...n-1-juni-2019/

Man kan verkligen tycka att det borde vara som du skriver, att det är raketen som sådan som är förbjuden, och inte själva sättet att stabilisera den (pinne eller fenor). Men det står ju väldigt uttryckligt att det endast gäller raketer på pinne.

Dock - jag tror det kan vara på detta sätt: raketer blir nämligen lagtekniskt sett inte förbjudna, utan de blir tillståndspliktiga.
Enligt 2 kap. 6 § MSBFS 2016:3 behövs inte just nu tillstånd för att använda vissa fyrverkeripjäser som räknas upp där. Till dem hör "Raket i kategori F2". Detta ändras dock 1 juni 2019. Det bör räcka att "raket i kategori F2" stryks från MSB:s lista över icke-tillståndspliktiga pjäser och därmed är raketer (oavsett stabiliseringsmetod!) tillståndspliktiga!
__________________
Senast redigerad av Middleman 2019-01-15 kl. 12:08.
Citera
2019-12-18, 16:44
  #144
Medlem
8xxSeriess avatar
Bumpar denna tråd

Nu alltså förbjudet för vanliga människor att bruka raketer. Läste följande på polisen sida:
Citat:
Den stora vändpunkten blev det våldsamma missbruket av raketer som rapporterades från centrala Malmö för två år sedan, där både nyårsfirare och blåljuspersonal blev beskjutna. Sedan dess har MSB och fyrverkeribranschen arbetat för att komma tillrätta med problemet.
Då är det bekräftat till och med av polisen. "Folk" som inte kan sköta sig i Malmö har alltså sett till att resten av oss skötsamma inte längre kan bränna av lite raketer hemma under nyår.

Sen undrar jag hur fyrverkeribranschen har arbetat med att komma till rätta med problemet? Snarare har de blivit helt överkörda av polisen och msb. Förbjud raketer helt och hållet istället för att kontrollera fyrverkerihandlarna bättre, att inte sälja till mindreåriga eller annat suspekt pack.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/..._9vySDzPv5wtb0
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback