Citat:
Ursprungligen postat av
StrimlareN2017
Jag har haft körkort i över 10 år, har normalt sett bra koll å regler och skyldigheter. Anledningen till att jag frågade var att i just den här korsningen blir det så ofta missförstånd och folk gör lite som dom vill. Inte alls alla som stannar för stopplikten utan kör och hävdar högerregel.
Hade jag inte bott i denna stad hade kag bara kört på, men eftersom jag kan gatorna och de "lokala reglerna", om du förstår vad jag menar, så ville jag bara dubbelkolla här. Nu när flera förklarar samma sak känner man sig rätt dum som ens frågade haha!
Men jag är rädd om bilen och kör därför alltid med försiktighet
Men, om nu någon väg har stopplikt skyltat så gäller ju skyltningen före högerregeln! Med din formulering misstänker jag att ni har stopplikt för fyrvägskorsning där du kör, dvs alla anslutande och korsande vägar har stopplikt. Inte heller då gäller högerregeln utan då gäller det att åka ömsesidigt med kontakt med de andra. Alla fyra har då väjningsplikt mot varandra.
Du blir klockrent av med körkortet på plats om du bryter mot stopplikten! Du blir inte av med körkortet om du bryter mot högerregeln.