2018-08-03, 11:03
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Bra förslag, det ska jag faktiskt göra.

...

Du bidrar till en säkrare trafik.
Citera
2018-08-03, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Du påstår att det finns "praxis" att högerregeln INTE gäller.
Kan du länka till någon sådan "praxis".....................

Jag tror att han med praxis menar lokala regler, alltså sådana regler ortsbor har kommit överens om men som inte har någon laglig förankring. Sådana ställen ställer till problem för de som inte är från orten
Citera
2018-08-04, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tror det var Kristinehamn som införde stopplikt på alla fyra gator som gick in i en korsning. Jag förstår att det var för att förstärka högerregeln. Jag förstår inte varför då jag ansåg att det var bra sikt från alla håll. Men kan ge dem halvrätt att en av dem kan vara svårt för korkade människor med labrador som codriver.

Det här med fyrvägsstopp är inte helt klar, har inte hittat något i Trafikförordningen.
Jag vet dock att man på (några) trafikskolor lär ut: Först att stanna kör först men naturligtvis med
uppmärksamhet vad som händer i övrigt i korsningen.
Citera
2018-08-04, 16:34
Medlem
Citat:
Det här med fyrvägsstopp är inte helt klar, har inte hittat något i Trafikförordningen.
Jag vet dock att man på (några) trafikskolor lär ut: Först att stanna kör först men naturligtvis med

Finns flervägsstopp på flera ställen i Malmö, värst är ett ställe nära Triangeln där det är många cyklister. De struntar givetvis i själva stoppmomentet...

Här är en annan märklig konstruktion:
https://goo.gl/maps/4oSEVwzzGCr
Det ut som en väldigt liten rondell (Hade Cpl skyltar när den var ny) men skyltades om till flervägsväjningsplikt.
Citera
2018-08-04, 16:53
Medlem
Citat:
Ursäkta den långa rubriken, men här kommer scenariot.

Jag kommer åkandes på en gata och kommer fram till en fyrvägskorsning. Jag skall svänga vänster och högerregeln gäller då inga andra skyltar finns i min körriktning.
Från höger kommer en bil som har stopplikt, alltså en heldragen linje samt skylt. Vi kommer fram till korsningen samtidigt och jag stannar för att släppa fram bilen från höger. Den står också kvar och väntar på mig. Tillslut åker jag efter ögonkontakt samt "vink" från den andra föraren.
Vem har företräde i mitt exempel?

Om jag tolkar dig rätt åker du på en väg utan skyltning i korsningen, men de anslutande vägarna har stopplikt. Då är det självfallet du som har "företräde".

Vid stopplikt för fyrvägskorsning gäller trafikens grundregel, dvs visa varsamhet och omtanke. Med det menas att båda två har väjningsplikt mot varandra och ni åker med ömsesidig kommunikation. Denna typ av väjningsplikt är den farligaste av de alla då ingemansland råder.
Senast redigerad av Methos 2018-08-04 kl. 16:58.
Citera
2018-08-04, 17:02
Medlem
Citat:
Jag har haft körkort i över 10 år, har normalt sett bra koll å regler och skyldigheter. Anledningen till att jag frågade var att i just den här korsningen blir det så ofta missförstånd och folk gör lite som dom vill. Inte alls alla som stannar för stopplikten utan kör och hävdar högerregel.

Hade jag inte bott i denna stad hade kag bara kört på, men eftersom jag kan gatorna och de "lokala reglerna", om du förstår vad jag menar, så ville jag bara dubbelkolla här. Nu när flera förklarar samma sak känner man sig rätt dum som ens frågade haha!

Men jag är rädd om bilen och kör därför alltid med försiktighet

Men, om nu någon väg har stopplikt skyltat så gäller ju skyltningen före högerregeln! Med din formulering misstänker jag att ni har stopplikt för fyrvägskorsning där du kör, dvs alla anslutande och korsande vägar har stopplikt. Inte heller då gäller högerregeln utan då gäller det att åka ömsesidigt med kontakt med de andra. Alla fyra har då väjningsplikt mot varandra.

Du blir klockrent av med körkortet på plats om du bryter mot stopplikten! Du blir inte av med körkortet om du bryter mot högerregeln.
Citera
2018-08-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Du föreslår jag att du skriver till kommunen, som jag antar ansvarar för vägen ifråga, och påtalar att många är osäkra i orsningen. Då kan de skylta om eller göra det tydligare.

Hur i helskotta kan man vara osäker på vad ett stort rött hexagoniskt märke betyder? Det högst ställda märket vi har i trafiken. Finns det märket någonstans så är det STOPP oavsett om det är en korsning, en liten traktorväg eller en parkering.
Senast redigerad av Methos 2018-08-04 kl. 17:12.
Citera
2018-08-04, 17:11
Medlem
Citat:

Vid stopp för fyrvägskorsning gäller som sagt trafikens grundregel och alla trafikanter har väjningsplikt mot varandra.

Märket anger att förare har stopplikt före infart på korsande väg, led eller spårområde och att bestämmelserna i 3 kap. 19 § trafikförordningen är tillämpliga.
Om samtliga tillfarter i en korsning har stopplikt anges detta med tilläggstavla T14, flervägsstopp.
Citera
2018-08-04, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vid stopp för fyrvägskorsning gäller som sagt trafikens grundregel och alla trafikanter har väjningsplikt mot varandra.

Märket anger att förare har stopplikt före infart på korsande väg, led eller spårområde och att bestämmelserna i 3 kap. 19 § trafikförordningen är tillämpliga.
Om samtliga tillfarter i en korsning har stopplikt anges detta med tilläggstavla T14, flervägsstopp.
Jo, alltså, att det nämns om stopplikt i Trafikförordningen är det väl ingen som betvivlar eller ifrågasätter. ;-)
Nu gällde (väl ?) frågan om vem som ska köra FÖRST om det tex kommer 4 bilar till korsningen.
Citera
2018-08-05, 01:14
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursäkta den långa rubriken, men här kommer scenariot.

Jag kommer åkandes på en gata och kommer fram till en fyrvägskorsning. Jag skall svänga vänster och högerregeln gäller då inga andra skyltar finns i min körriktning.
Från höger kommer en bil som har stopplikt, alltså en heldragen linje samt skylt. Vi kommer fram till korsningen samtidigt och jag stannar för att släppa fram bilen från höger. Den står också kvar och väntar på mig. Tillslut åker jag efter ögonkontakt samt "vink" från den andra föraren.
Vem har företräde i mitt exempel?
Högerregeln gäller inte mot stillastående bilar.
Citera
2018-08-05, 06:09
Medlem
Citat:
Jo, alltså, att det nämns om stopplikt i Trafikförordningen är det väl ingen som betvivlar eller ifrågasätter. ;-)
Nu gällde (väl ?) frågan om vem som ska köra FÖRST om det tex kommer 4 bilar till korsningen.

Ömsesidighet och kommunikation är ledorden.
Citera
2018-08-05, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Högerregeln gäller inte mot stillastående bilar.

Du menar om en bil kommer från höger, men har stannat till av någon anledning så har han "förbrukat" sitt företräde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in