• 1
  • 2
2018-08-02, 22:48
Medlem
Ursäkta den långa rubriken, men här kommer scenariot.

Jag kommer åkandes på en gata och kommer fram till en fyrvägskorsning. Jag skall svänga vänster och högerregeln gäller då inga andra skyltar finns i min körriktning.
Från höger kommer en bil som har stopplikt, alltså en heldragen linje samt skylt. Vi kommer fram till korsningen samtidigt och jag stannar för att släppa fram bilen från höger. Den står också kvar och väntar på mig. Tillslut åker jag efter ögonkontakt samt "vink" från den andra föraren.
Vem har företräde i mitt exempel?
Citera
2018-08-02, 22:58
Medlem
kleijons avatar
Om det finns en Stopplikt så gäller inte högerregeln. Den gäller bara när det inte finns andra skyltar.
Citera
2018-08-02, 22:59
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Ursäkta den långa rubriken, men här kommer scenariot.

Jag kommer åkandes på en gata och kommer fram till en fyrvägskorsning. Jag skall svänga vänster och högerregeln gäller då inga andra skyltar finns i min körriktning.
Från höger kommer en bil som har stopplikt, alltså en heldragen linje samt skylt. Vi kommer fram till korsningen samtidigt och jag stannar för att släppa fram bilen från höger. Den står också kvar och väntar på mig. Tillslut åker jag efter ögonkontakt samt "vink" från den andra föraren.
Vem har företräde i mitt exempel?

Högerregeln gäller ju inte eftersom korsande trafik har stoppplikt. Du har företräde oavsett om du ska svänga eller köra rakt fram.
Citera
2018-08-02, 23:10
Medlem
Riddarhusets avatar
Vad jag vet har man inga rättigheter alls i trafiken. Bara plikter.
Företrädesrätt existerar sålunda inte.
Citera
2018-08-02, 23:12
Medlem
Här är hierarkin:

1. Polismans tecken
2. Ljussignal
3. Vägmärke
4. Allmänna regler

Skyltning gäller alltså alltid före regler.
Citera
2018-08-02, 23:20
Medlem
Okej, då har jag företräde.
Tack
Citera
2018-08-02, 23:24
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longhalmen
Den bilen som har stopplikt har företräde.

Tänk en gång till...
Citera
2018-08-02, 23:25
Medlem
Före korsningen bör det finnas en skylt som säger att de som kommer från höger inte har företräde. En skylt med ett tjockt streck framåt och ett mindre från höger.
På transportstyrelsen hemsida : A29. Varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt.
Då behöver du inte stanna och vänta!
Och svar på första frågan: Om anslutande väg har stopplikt gäller inte högerregeln.

För övrigt är det många som inte tänker på att högerregeln finns utan de tror att störst väg har företräde. Dessutom finns det praxis i vissa korsningar att högerregeln inte gäller. Inte bra!
Citera
2018-08-02, 23:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR
Före korsningen bör det finnas en skylt som säger att de som kommer från höger inte har företräde. En skylt med ett tjockt streck framåt och ett mindre från höger.
På transportstyrelsen hemsida : A29. Varning för vägkorsning där trafikanter på anslutande väg har väjningsplikt eller stopplikt.
Och svar på första frågan: Om anslutande väg har stopplikt gäller inte högerregeln.

För övrigt är det många som inte tänker på att högerregeln finns utan de tror att störst väg har företräde. Dessutom finns det praxis i vissa korsningar att högerregeln inte gäller. Inte bra!
Man kan annars kolla på skylten som visar att man har huvudled. En mkt bra skylt i detta scenario.
Citera
2018-08-03, 00:28
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlgotR

Är folk så dumma att de tror störst väg först? Jag kommer få roadrage när ja ser folk skita i högerregeln
Citera
2018-08-03, 01:05
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Är folk så dumma att de tror störst väg först? Jag kommer få roadrage när ja ser folk skita i högerregeln

I vissa områden i min hemstad fungerar det så. Industriområde med en större gata och några vägar som ansluter. Alla stannar ifrån de små vägarna, trots högerregel. Upplever att högerregeln respekteras som mest i en 4-vägskorsning. I ett T-kors så förväntas de som måste svänga att vänta. Annat var det högt upp i Norrland. Högerregeln gällde överallt och folk körde efter detta. Antar att det bildas olika kulturer i olika städer och man helt enkelt anpassar sig utefter sin omgivning.
Citera
2018-08-03, 01:32
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrimlareN2017
Okej, då har jag företräde.
Tack

Nej, du har aldrig företräde.
Citera
  • 1
  • 2