2018-08-02, 13:06
Medlem
Ni som har portabel luftkonditionering, hur pass bra är dem? Skriv gärna vilken ac ni har och hur låg temperatur du får med den.
Citera
2018-08-02, 13:43
Medlem
Fyllefyllots avatar
Vet inte vilken jag har och orkar inte kolla men det är ju bra grejer givetvis förutsatt att man har en RIKTIG AC då med slang som leder ut luften och allt det där och inte någon specialgrej som man ska ladda med is och hela den biten.
Citera
2018-08-02, 14:10
Medlem
whaks avatar
Hade en av märket "Retro".
Eftersom jag inte har den kvar så har jag inga siffror att ge dig.

Det var jävligt skönt att kunna gå och sova i ett svalt sovrum oavsett hur varmt det var ute.
Citera
2018-08-02, 14:53
Medlem
De fyller sin funktion om du har ett utblås men problemet är ljudet. Modell bättre kostar runt 5000 kr och för de pengarna kan man köpa en luftvärmepump på kampanj eller bättre begagnad. Julas Qlima är jag mycket nöjd med.
Citera
2018-08-02, 15:22
Medlem
Jag har en tio år gammal Air Zone köpt från Ellos. Den fungerar jättebra om man sätter upp en träskiva, med hål för slangen till utblåset, för vädringsfönstret. AC:n gör ett rum på 20 kvadratmeter ca 2-3 grader svalare om den går med full effekt i ca två timmar och framförallt blir luften torrare. Tömmer ca fyra dl vatten på två dagar. Alltså: bättre luft, torrare luft, och lite svalare.
Drar dock en del ström och mina elräkningar höjs alltid med ett par hundra kr/månad på sommaren.
Citera
2018-08-02, 16:00
Medlem
K.Stroganoffs avatar
När jag tidigare jobbade på annan ort hade jag en AC från JULA. Kostade 3 500:- tror jag. Fungerade utmärkt förutom ganska högt brus. Jag ledde ut varmluften via toaletten och takluckan där. Husvagn alltså. Har provat den i huset också, men den väsnas för mycket. Funkar förvisso att kyla ner sovrummet innan man går och lägger sig. Nu har jag en luftvärmepump och livet är mycket enklare.
Citera
2018-08-02, 16:52
Medlem
Zibro. Kostade 4000 kr för 8 år sedan. Valde den mest kraftfulla jag hittade på marknaden. Fungerar utmärkt, sitter med den igång nu. Nackdelen är att den för liv men livet blir så mycket skönare.
Citera
2018-08-02, 16:59
Medlem
sommarlovs avatar
Bullret och att den drar in luft igen för att funka gör den sämre än en "riktigt" fast monterad...
Citera
2018-08-02, 18:49
Medlem
killawifes avatar
Den sänker inomhusluften med 4-5 grader i ett slutet rum. på e tre timmar typ. Oljudet gör dock att det är jobbigt att sova med en igång. Det går dock om man vill.

Som jämförelse med luftvärmepump så sänkte den jag hade innan temperaturen i mitt hus från 27 till 19 grader på en timme, nästan ljudlöst. Så det är rätt stor skillnad. Värmepumpen är även energisnålare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in