2019-03-06, 14:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Självklart ska det djuplodas i både utredning och ev domstol.
I dagsläget går det bara att resonera i mer generella termer i det här ärendet, men det finns signaler om både det ena och andra som man redan nu kan labba lite uppfattningar om.

Frågan om försvarlig våldsanvändning blir komplicerad när den appliceras på ett ärende, och jag uppfattar att flera närmar sig att såga polisernas bedömning redan på förhand.
Jag anser inte att man kan göra det förrän man riktigt vet vad som hänt på plats.

Jag har ungefär samma uppfattning i saken som du. Det går inte att säga hur utfallet blir om man inte har utredningen framför sig, det blir bara gissningar baserat på statistik och inte den konkreta händelsen.

Men om man går på statistiken så ligger det nära tillhands att samtliga poliser frias i domstol eller slipper åtal.
Citera
2019-03-06, 15:47
Medlem
Citat:
Självklart ska det djuplodas i både utredning och ev domstol.
I dagsläget går det bara att resonera i mer generella termer i det här ärendet, men det finns signaler om både det ena och andra som man redan nu kan labba lite uppfattningar om.

Frågan om försvarlig våldsanvändning blir komplicerad när den appliceras på ett ärende, och jag uppfattar att flera närmar sig att såga polisernas bedömning redan på förhand.
Jag anser inte att man kan göra det förrän man riktigt vet vad som hänt på plats.

Är väl mer att folk reagerar på det besinningslösa skjutandet på en innergård och vem som blev föremål för detsamma.

Sedan sitter det troll i tråden som försöker få det till att folk har en annan syn på det, än vad som faktiskt återges (inte du, vilken är saklig och kommer med djupgående kunskap allt som oftast).
Citera
2019-03-06, 16:05
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA

Ang oerfarna- kontra Mer rutinerade poliser så kan jag säga att det var mkt vanligt under mina sista år inom polismyndigheten att jag var den som fick sätta ihop patruller, agera förman, ta beslut. Finns inget yttre befäl faller den lotten på den som är äldst i tjänst, jag jobbade som polis i 7 år, varav 6,5 år i yttre tjänst. Att många oerfarna poliser åker i patrull är helt enkelt för att det ofta inte finns några mer erfarna att para ihop dom med. Det hände tom att man var tvungen att sätta två i samma bil, som ännu inte hade utbildning att "köra blått".

Fast det borde väl inte vara problem att oerfarna poliser patrullerar tillsammans, de har ju ändå utbildning och borde vara kvalificerade för ingripande oberoende erfarna!?
Citera
2019-03-06, 17:23
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Är väl mer att folk reagerar på det besinningslösa skjutandet på en innergård och vem som blev föremål för detsamma.

Sedan sitter det troll i tråden som försöker få det till att folk har en annan syn på det, än vad som faktiskt återges (inte du, vilken är saklig och kommer med djupgående kunskap allt som oftast).

Pratar tjänstemannen måhända om sig själv?

Gemene man kommer inte ens ihåg denna händelsen utan livet passerar utan eftertanke för de flesta.
Det finns bara ett fåtal som är intresserade av det som hände Eric och vill veta varför.
Det är trots allt så att det är otroligt lite som blivit offentliggjort av det som hände, och vi behöver få ut allt man utrett om händelsen för att få ett fler svar på våra frågor.

För den sakens skull kan man fortfarande ha en utgångspunkt eller teori utifrån det vi vet. Men ju mer man vet desto exaktare kommer det bli.
Kanske främmande resonemang för tjänstemannen men men...
Citera
2019-03-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Nej det våldsammaste du upplevt är när dina patienter höjt rösten en oktav, möjligen. Så enkelt är det med den saken.

Om du på fullaste allvar inte fattar varför man skjuter verkanseld(alt direkt tar skydd) när man får ett vapen riktat mot sig är det du, och endast du, som helt saknar kunskap om nödvärnsituationer som involverar vapenhot.

Du vet helt klart inte vad det är för det första.

Jag bor tillsammans med en polis, och det är en polis som är moder till min dotter, på det har jag många vänner som är poliser(samt 7 år i om yrket själv). Det är INGEN som öht är lärd annat.

Sådana som du är betraktadevsom pajasar hos samtliga, så är det.

Grattis

Edit :till sommaren är jag med stor sannolikhet, efter nästa tre års bortavaro tillbaka hos polismyndigheten med status som förundersökningsledare. Ska jag återkoppla till dig då eller kommer du då att börja grina, som dom andra foliehattarna
Angående det (av mig) fetade: Även där har du fel. De bväånar sig med söderskagba flaskor, mobler eller med delar av möbler, Även andra delar från inredningen kan tyvärr användas som vapen.
Citera
2019-03-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Gemene man kommer inte ens ihåg denna händelsen utan livet passerar utan eftertanke för de flesta.
Det finns bara ett fåtal som är intresserade av det som hände Eric och vill veta varför.

Vilket kvalificerat skitsnack (jag iofs inte förvånad iom det är du som är avsändaren).

Hela Sverige minns det här, det berörde alla normala människor (dvs de som är kapabla till empatiskt tänkande).

Du skriver "tjänstemannen" som något nedlåtande, vill du att jag skall titulera dig likadant (blir ju rätt tramsigt om jag skall kalla dig för "sjukpensionären" upprepade gånger i varje inlägg)?
Citera
2019-03-06, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Angående det (av mig) fetade: Även där har du fel. De bväånar sig med söderskagba flaskor, mobler eller med delar av möbler, Även andra delar från inredningen kan tyvärr användas som vapen.

Ok, och när dom attackerar dig med det så pratar du med len farbror Barbro röst, och angreppet upphör direkt, på en sekund

Jag antar att du i din supermilitära utbildning även är utbildad spåkärringar och kan prata alla våldsamma psykfall tillrätta innan dom gett sig på dig också

Du vet inte vad en akut nödvärnssituation är om det för dig är så främmande att det faktiskt kan krävas att du använder våld(kanske även dödligt sådant) , direkt, om du inte vill bli skadad eller kanske tom bli dödad.

Så enkelt är det.

Och dom poliser du "känner" som lever i samma villfarelse har på något sätt undgått allt dom lärt sig ang självskydd, den saken är jävligt klar, Hoppas dom idag har tjänst på hittegods eller nått. I yttre tjänst utgör dom nog en betydligt större fara än dom som skjuter 25 skott och missar 22 iaf för dom poliser som måste jobba med dom och råkar ut för någon som riktar ett vapen mot dem, eller någon som gör utfall med kniv
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-06 kl. 18:36.
Citera
2019-03-06, 18:19
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja, skjuter man helmantlat kan sådan teknik vara fördel att använda sig av. Bra verkan mot lättpansar, västar , genom väggar och andra hinder.
Många poliser som tjänstgjort i det militära tidigare skjuter gärna på det viset, men med hålspets (polis) i en verklig situation bör man undvika det, särskilt i stadsmiljö.

Jag tror mediauppgiften om antalet skott avlossade stämmer i detta ärende och det är problematiskt hur man än vrider på det, och jag har vridit på det rätt rejält för mig själv.
Tre poliser ska inte dra loss 25 skott på en innergård mot endast ett mål.
Det är inte svårt att föreställa sig att två ganska nybakade assistenter på förmodat deras första läge med dragna vapen omedvetet triggar varandra. Om en börjar smälla loss är det nog lätt hänt att nr2 hakar på.
Medans nr3, som jag förmodar är rutinerad, avbryter efter första två-tre (gissning) skotten.
Beteendet hos nya går igen i många slags ärenden, tex en vanlig typ av händelse är om det blir för många nyfikna som närmar sig på ett pågående ingripande och en assistent börjar mota bort, då börjar nästa assistent mota bort vilket istället ibland får motsatt effekt och starta aggression hos åskådare.
Lite som ett flockbeteende, helt mänskligt givetvis men gradvis stävjbart med rutin.

Jag har i helt andra sammanhang och ärenden ansett att assistenter första 12 mån bör gå patrull med enbart äldre, och absolut inte ihop med andra färska assistenter.
Denna händelse med Eric, får mig för första gången nu att anse det öppet...
Nu är tyvärr underbemanningens verklighet inte medgörlig mot vad jag anser, men jag fortsätter drömma.

Det är såklart intressant, men man ska nog inte försöka förutspå något. Det går att få träff i ryggen på en halvt framvänd person, eller från sidan.
Det är inte per automatik mindre akut ur nödvärnsperspektivet att dödande skott tagit i ryggen, men visst, det kan ju vara del av något avgörande.

Kanske missförstår du? Tvåskottstekniken innebär att man skjuter två skott när man har fått målet i sikte. Poängen är att man på det sättet maximerar verkan (träffsannolikhet) i målet, eftersom tillämpad eldgivning inte är riktigt samma sak som skolskjutning. Huruvida man har mantlad eller omantlad ammunition spelar naturligtvis mindre roll.

Anekdotiskt; detta har jag tränats i med enhandsvapen. Långa vapen kan användas på samma sätt, men är enklare att hålla i målet. Då kan man tillåta tre eller fyra skott. En del automatvapen har treskottsläge av det skälet.

Bestrykande eller nedhållande eld är något annat. Må ingen svensk polis behöva syssla med sådant.
Citera
2019-03-06, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Pratar tjänstemannen måhända om sig själv?

Det är trots allt så att det är otroligt lite som blivit offentliggjort av det som hände, och vi behöver få ut allt man utrett om händelsen för att få ett fler svar på våra frågor.

För den sakens skull kan man fortfarande ha en utgångspunkt eller teori utifrån det vi vet. Men ju mer man vet desto exaktare kommer det bli.
Kanske främmande resonemang för tjänstemannen men men...

Vissa "tjänstemän" är allt lite bittra på allt som har med polisväsendet att göra, är det måntro ännu en misslyckad ansökan till PHS som är anledningen

Jag tror, på gott och ont, att du har rätt. Om några månader är detta glömt och historia, kanske någon sinnessjuk rättshaverist lägger upp namnen på inblandade poliser i någon ytterligare i raden av stollebloggar, kryddad med lite könsord och illa stavad svenska. Något få, om ens någon, bryr sig om. Det är den goda sidan av saken.

Den onda sidan av saken är att jag inte tror det kommer att leda till att någon av våra politiker tar tag i problemet med alla psykiskt eftersatta som ränner runt vind för våg i samhället, människor som inte klarar att torka sig själva i röven och knappt något annat heller, och inga som ser efter dessa människor och kan skydda dom mot sig själva.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-06 kl. 19:55.
Citera
2019-03-06, 20:12
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Kanske missförstår du? Tvåskottstekniken innebär att man skjuter två skott när man har fått målet i sikte. Poängen är att man på det sättet maximerar verkan (träffsannolikhet) i målet, eftersom tillämpad eldgivning inte är riktigt samma sak som skolskjutning. Huruvida man har mantlad eller omantlad ammunition spelar naturligtvis mindre roll.

Anekdotiskt; detta har jag tränats i med enhandsvapen. Långa vapen kan användas på samma sätt, men är enklare att hålla i målet. Då kan man tillåta tre eller fyra skott. En del automatvapen har treskottsläge av det skälet.

Bestrykande eller nedhållande eld är något annat. Må ingen svensk polis behöva syssla med sådant.

Hmm, både ja och nej? Antar att vi pratar om två snabba i följd, kontra uppehåll för omsikte mellan skotten?
I polisens vapenträning är det i regel ett skott, eller skott för skott (uppehåll emellan) som gäller.
Däremot på kompetensprovet som ju går på tid, förekommer punkteld/tvåskottsteknik.

Vapenträningen är verklighetsbaserad, och som så dom flesta poliser reagerar om dom hamnar i ett läge som kräver verkanseld. Det går (och ska gå) tid mellan skotten. Skjut en, bedöm. Skjut en, bedöm. Försvarligt våld, hela tiden.
Ett skolboksexempel: Trollhättan, Kronan-skolan 2015. Två poliser skjuter varsitt skott exakt samtidigt. Ett skott vardera. En träffar Anton Lundin Pettersson, en missar förvisso och går i väggen bakom.
Det har delvis med polisens ammunition att göra - hålspetsen räcker med en träff mot dom flesta förekommande mål, och man värdesätter att en eventuellt förlupen kula (särskilt en hålspets) inte skall gå iväg fel.
Vid punkteld ökar risken för en halvvan skytt att skicka av andra skottet felriktat.

Det är skillnad i militär skjuttaktik, där det inte är så "noga" med frågan om oförsvarlig våldsanvändning. Potentiella mål att angripa skiljer sig åt, ofta åt väpnade mål som skyddas, fordon, byggnader etc.
I det militära anses nog punkteld effektivt just för man skjuter helmantlat som ger bättre punch om två/fler kulor slår samtidigt.
Samt till sist själva tekniken med punkteld som oftast tar tid att träna upp att kunna användas som ett säkert verktyg.
Tid som inte riktigt medges aspiranter eller på skjutbanan, eller den normala radiopatrullen. Punkteld som skjutteknik lärs dock inom piketen och för insatsstyrkan (som även använder långa vapen).
Citera
2019-03-06, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Fast det borde väl inte vara problem att oerfarna poliser patrullerar tillsammans, de har ju ändå utbildning och borde vara kvalificerade för ingripande oberoende erfarna!?

I det här fallet tror jag knappast det gjort någon skillnad.

Möjligen att erfarna poliser skjutit tidigare och fyllt honom med mera bly.

Men överlag kan det vara en bra idé att para ihop nyare poliser med mera erfarna, för det finns saker man inte kan lära sig om i skolan, och det är där man främst märker skillnad på nya poliser och dom med några år på nacken.

Så tror jag nog det är i många andra yrken.

Men visst, finns inga mer erfarna så får man para ihop två nya, och så får dom förväntas lösa dom situationer som uppstår, oftast ordnar det sig.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-03-06 kl. 21:05.
Citera
2019-03-06, 21:16
Bannlyst
Citat:
Hmm, både ja och nej? Antar att vi pratar om två snabba i följd, kontra uppehåll för omsikte mellan skotten?
I polisens vapenträning är det i regel ett skott, eller skott för skott (uppehåll emellan) som gäller.
Däremot på kompetensprovet som ju går på tid, förekommer punkteld/tvåskottsteknik.

Vapenträningen är verklighetsbaserad, och som så dom flesta poliser reagerar om dom hamnar i ett läge som kräver verkanseld. Det går (och ska gå) tid mellan skotten. Skjut en, bedöm. Skjut en, bedöm. Försvarligt våld, hela tiden.
Ett skolboksexempel: Trollhättan, Kronan-skolan 2015. Två poliser skjuter varsitt skott exakt samtidigt. Ett skott vardera. En träffar Anton Lundin Pettersson, en missar förvisso och går i väggen bakom.
Det har delvis med polisens ammunition att göra - hålspetsen räcker med en träff mot dom flesta förekommande mål, och man värdesätter att en eventuellt förlupen kula (särskilt en hålspets) inte skall gå iväg fel.
Vid punkteld ökar risken för en halvvan skytt att skicka av andra skottet felriktat.

Det är skillnad i militär skjuttaktik, där det inte är så "noga" med frågan om oförsvarlig våldsanvändning. Potentiella mål att angripa skiljer sig åt, ofta åt väpnade mål som skyddas, fordon, byggnader etc.
I det militära anses nog punkteld effektivt just för man skjuter helmantlat som ger bättre punch om två/fler kulor slår samtidigt.
Samt till sist själva tekniken med punkteld som oftast tar tid att träna upp att kunna användas som ett säkert verktyg.
Tid som inte riktigt medges aspiranter eller på skjutbanan, eller den normala radiopatrullen. Punkteld som skjutteknik lärs dock inom piketen och för insatsstyrkan (som även använder långa vapen).

Man verkar ju till hotet är nere. Kontrollera verkan av skotten, visst, men det är ju inte så att man går utanför ramen för nödvärn för att man skjutit 2 skott, och det i efterhand visat sig att det första skottet fällt gärningsmannen. Om det nu inte är så att man fortsatt verka fast hotet klart och tydligt varit borta. Det handlar som tidigare nämns om vad man hade att utgå ifrån där och då.

Jag skulle säga att det definitivt kan vara så att man bör skjuta så många skott på målet, så fort man kan om man ställs inför vapenhot. En del av nödvärnet är ju att inte ge gärningsmannen chans att agera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in