2018-10-25, 00:31
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Prata svenska för fan,sånt negerspråk!

Tala svenska för f-- sånt språkmissbruk. Tattare.
Citera
2018-10-25, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Dom har agerat efter instruktionsboken, givet att dom inte kunde veta om vapnet var äkta eller inte, så enkelt är det med den saken. Det är poliserna i Varberg som möjligen INTE följt instruktionsboken.

Varför skulle dom åtalas för tjänstefel? Agerandet faller inte in under det, även om det dom gjort inneburit ett mkt onödigt risktagande.

Dessutom vet du ju inte ett skit hur omständigheterna såg ut i det fallet jämfört med detta. Det kan ha ju ha varit så att dessa poliser insåg att det inte var ett riktigt vapen han hade, och att dom därför kunde ta en kalkylerad risk.

Kan du visa ett autentiskt exempel på av dig nämnda instruktionsbok? Och hur förklarar du diskrepansen mellan olika versioner av uppgivna antal skott? Den som handlat rättfärdigt har inget att dölja, sägs det; men här verkar det onekligen som om de inblandade poliserna sökt dölja något!
Citera
2018-10-25, 01:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
Allt du har sagt här är en massa dravel utan verklighetsförankring. Du hittar på egna historier, gör egna fantasi tolknigar.
Din trovärdighet är inte noll, den är -100%
för att koma med dina anspelningar så är du antingen helt korkad ellerso jobbar du med dessa helt inkompetenta idioter som inte ens borde få hålla en häftapprat för då hade de gaanterat dödat ngn med det.
du har absolut ingen koll på fakta utan häver ur dig saker som det var du som är under utredning.Nödvärnsrätten är samma för poliser som för vanliga personer. PUNKT.
det fanns ingen nödsituation. lägg ner nu. gå hem till dina snutvänner, ta en holk och fantisera ihop mer,men håll det här ifrån. ingen mer propaganda för dessa vapenkåta poliser
Taskig belysning, för i porten till gården är det en 4-5 lampor som sabbar kontrastseendet. Det är dessutom gryning, så att seendet är på sätt och vis sämre än om det vore natt. Men klart ändå att polisen skulle se att det var en leksak. Och att han inte släpper det eller svarar på tilltal är ju bara rolig lek.

Men det är ju ingen nödsituation. Och även om polisen skulle retirera ut till gatan så skulle han inte börja skjuta där inne så att kulor kan rikoschettera in i lägenheterna.

Och att personer som skriver dåligt ofta tänker dåligt är också bara ett gement sammanträffande.

Citat:
Ursprungligen postat av lagrummet
koma
Det du befinner dig i?
Citera
2018-10-25, 01:36
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Den artikeln är så värdelöst skriven och full av lögner. Enligt pappan så var hans son världens snällaste människa och polisen bröt armen på honom med flit trots att han följde med frivilligt och trodde att poliserna lekte med honom. Dock så upprättade polisen en anmälan om våldsamt motstånd, alltså följde inte personen med snällt och prydligt. Blir så märkliga debatter i detta ämne. Uppenbarligen ska inte folk med downs syndrom och autism vara utan någon vårdare. Detta blir mer och mer tydligt efter dessa händelser. Nu får polisen en massa skit för att föräldrarna inte kan hålla ordning på sina avkommor.
Nja, min tolkning är att när han gjorde så med armarna så trodde snuten att de hade att göra med någon som hade rutin på att bli handbojad. Snuten växlar in i rutinläget och upptäcker för sent att han var spänd som ett kvastskaft.

Jag har inte blivit bojad av snuten och du lär inte ha blivit det heller. Men om det sker så bör vi nog mer vara "Jaha, hur går det här till nu?" än "Bara få det överstökat!"
Citera
2018-10-25, 08:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Kan du visa ett autentiskt exempel på av dig nämnda instruktionsbok? Och hur förklarar du diskrepansen mellan olika versioner av uppgivna antal skott? Den som handlat rättfärdigt har inget att dölja, sägs det; men här verkar det onekligen som om de inblandade poliserna sökt dölja något!

https://m.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o

Här ser du tydligt praktiskt exempel på hur fort du kan bli dödad av en kniv tex.

Använd hjärnan och räkna ut resten själv

Diskrepansen Ang antalet avfyrade skott kan mkt väl bero på att informationen bearbetats i flera led, poliserna på plats har pratat med någon chef, som sen pratat med annan chef och som sedan pratat med någon kommunikationsansvarig.. Osv.

Hylsor kan dessutom mkt lätt komma bort.
Citera
2018-10-25, 12:04
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Och det här fallet handlar ju uteslutande om putativt nödvärn. Att Eric de facto var ungefär lika ofarlig som en guldhamster är det ju ingen som har ifrågasatt.
Näh. Guldhamstrar har bättre självbevarelsedrift. Samt all djävla stress han utsatte sina kolloledare för när han rymde. Och om han siktade på Moohialdin Ali Alsurmi hade han lika gärna kunnat fått en flashback tillbaka till någon trevlig krigszon, komplett med en förödande PTSD.

Citat:
Du missförstår mig. Det larmades inte om något automatvapen. Däremot är ett automatvapen det absolut enda vapen som Erics plastleksak skulle kunna tolkas som. Eftersom poliserna sköt, så måste de ha bedömt att det fanns en rimlig risk att det rörde sig om ett automatvapen i händerna på en farlig person - någon annan anledning till att skjuta fanns ju inte.

Och hade det rört sig om en farlig person med ett automatvapen - och sannolikheten för det var ju alltså den enda anledningen till att skjuta - så hade skottlossningen all sannolikhet slutat med minst en död polis - kanske alla tre döda, med tanke på hur många kulor som krävdes för en träff. Ska man verkligen inleda en vapeninsats på så dåliga odds? Borde patrullen inte i stället ha gjort en snabb reträtt, bevakat gårdens utgång och inväntat den förstärkning som redan var inkallad?
Med risk för att han faktiskt tar sig in i en trappuppgång för att börja döda folk i sina lägenheter?

Citat:
Som jag ser det är den enda anledningen till att samtliga tre poliser är oskadda att det var en helt ofarlig person de pepprade sina 25 kulor mot.
Ja, det visste man i efterhand. Utifrån så han betedde sig så var han ingen ofarlig person.

Citat:
Om den nya polistaktiken verkligen går ut på att polismän ska utsätta sig för högst betydande risker att bli ihjälskjutna i lägen där det går att vänta in förstärkningar, utgår jag från att polisfacket skulle ha offentliggjort sina synpunkter på detta.
Antar att de har helt annan träning i taktik och skytte än innan Columbine.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-10-25 kl. 12:16.
Citera
2018-10-25, 13:49
Medlem
Citat:
https://m.youtube.com/watch?v=js0haocH4-o

Här ser du tydligt praktiskt exempel på hur fort du kan bli dödad av en kniv tex.

Använd hjärnan och räkna ut resten själv

Diskrepansen Ang antalet avfyrade skott kan mkt väl bero på att informationen bearbetats i flera led, poliserna på plats har pratat med någon chef, som sen pratat med annan chef och som sedan pratat med någon kommunikationsansvarig.. Osv.

Hylsor kan dessutom mkt lätt komma bort.
Ditt tydliga exempel här är inte relevant.
Knivattack förutsätter att den som hotas av kniven, finns så pass nära att kniven skulle kunna utgöra dödligt hot.
I Eriks fall så fanns poliserna 18meter bort , sidledes från E, och de såg honom på "beskedligt avstaånd".
Instruktionerna för poliserna vid hot, utgör ram-förslag, sedan förväntas poliserna själva vara kapabla att bedöma hur pass hög risken är för direkt dödshot.
Är man helt ny och oerfaren polis så har man inte förmågan att bedöma om hotet är verkligt eller är en inbillning.Därför ska alltid erfaren polisman följa och handleda de oerfarna kollegorna.
Citera
2018-10-25, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Knivattack förutsätter att den som hotas av kniven, finns så pass nära att kniven skulle kunna utgöra dödligt hot.
I Eriks fall så fanns poliserna 18meter bort , sidledes från E, och de såg honom på "beskedligt avstaånd".
Instruktionerna för poliserna vid hot, utgör ram-förslag, sedan förväntas poliserna själva vara kapabla att bedöma hur pass hög risken är för direkt dödshot.
Är man helt ny och oerfaren polis så har man inte förmågan att bedöma om hotet är verkligt eller är en inbillning.Därför ska alltid erfaren polisman följa och handleda de oerfarna kollegorna.

Du missade att man med ett skjutvapen även kan verka på avstånd.

Grattis

Nej, inte heller en erfaren polis kan bedöma ett vapens äkthet på det avståndet.
Citera
2018-10-25, 15:06
Medlem
[Wizard]s avatar
Huruvida poliserna i dessa fallen agerat rätt, fel eller "kriminellt" kan jag inte sia om eftersom jag inte var på plats och således inte kan uttala mig om hur hotfull situationen verkligen var eller om det bara var nervositet som låg som grund?

Det jag kan uttala mig om är hur jag som förälder till grabbar med lite fler bokstäver i alfabetet än andra tänker och hur jag försöker förklara hur normalstörda kanske kommer att agera i situationer som de finner adekvata under lek?!
Pojkar har alltid varit intresserade av vapen då de glorifierats i film och i spel. Förr i tiden var det "cowboys och indianer" man lekte på gården, sen blev det hemliga agenter, krig och liknande. Folk har aldrig varit rädda för barn när de leker då det aldrig varit på tal om att det kan vara på riktigt - heller har vi inte haft så mycket vapen som florerat i samhället så att det skall finnas något fog för att vara rädd?!

I dag har vi ett annat Sverige (vilket jag inte tänker debattera här) och då får man tänka till ett par gånger som vuxen. Är det kurant att mina barn är ute och leker med låtsasvapen? Hur gamla skall de vara tills man säger stopp? Skall man överhuvudtaget tillåta det med tanke på hur det är i vissa stadsdelar?

Är 10-åringar ute och leker så skall man nog ha ganska gravt synfel för att missta det som ett riktigt hot, men när "barn" i övre tonåren gör det så kan det tveklöst uppstå situationer när det kan vara svårt att avgöra - t ex om det är mörkt ute?

Jag har alltid valt att ta det säkra före det osäkra och har som regel att sådana lekar sker inom vår gård (vilken är stor då jag har en gård på landet) men aldrig att man går utanför eftersom okända människor kan feltolka leken. Det trots att vi bor i en tveklöst säker miljö. Bodde vi i stadsmiljö hade jag aldrig tillåtit sådan lek utomhus tyvärr eftersom jag inte vet hur den kan uppfattas av andra...

Eric smet ju ut "olovligen" och hade gjort det vid flera tillfällen. Hade det gällt mina barn hade jag på något vis försökt prata med konstaplarna i närheten så de visste att det kunde hända, men hur möjligt det ens skulle vara inom Stockholms ramar har jag ingen aning om - men det är min filosofi i alla fall.
Jag tror säkert att Erics föräldrar hade försökt förklara för honom att det var olämpligt att leka med vapen ute men hans mentala ålder var nog kanske fortfarande i 10-års åldern och då är det inte så lätt...

Den andra killen som lekte i sitt villaområde när polisen "slog till" är ett annat fall där man borde ha kunnat verbalt lösa uppgiften på ett annat sätt - men samma här så var jag inte på plats och kan inte uttala mig eftersom jag bara har tredjehandsuppgifter...

Vi föräldrar får aldrig släppa vårt ansvar för våra barn men som polisiär myndighet så måste man också bli bättre på att tolka situationer som kanske är det motsatta till det man först ser? Det kräver dock domänkunskaper inom sfären för "annorlunda" barn (skriver "annorlunda" för att ta med alla icke normalstörda barn) som man tveklöst inte har i dag.

Jag är av den åsikten att vi i dag har ett sådant samhälle att man inte kan låta sina barn leka "hemliga agenter, krig och liknande" ute i miljön och eftersom vi inte kommer att få bukt med den tragiska situationen inom närtid så måste vi tyvärr begränsa leken. Det är galet men jag vill inte att ett av mina barn skulle hamna i samma situation som pojkarna här ovan...

Slutligen tycker jag ändå att det är fel att man försöker åtala poliserna i fallet med Eric. De följde nog bara de instruktioner de fått. Hade bara någon av dem ställt rätt frågor - i rätt tonläge, hade situationen slutat dramatiskt annorlunda! Nu gjorde det inte det och då måste man arbeta på att hitta en lösning för framtida scenarion.
Så tänker jag men jag jobbar inte som polis i det samhället vi har i dag och jag vet ärligen inte hur stressande och farligt det är där ute på riktigt, men svensken i mig vill gärna tro att kommunikation är bästa konfliktlösaren - inte skjuta först. Den dagen jag står med ett vapen riktat mot mig så kanske den den filosofin ändras...?

Det kostar inget att tänka till före så ta väl hand om era barn och skall det lekas med vapen utomhus så se till att det sker inom säkert område och att de leksaksvapen som används har adekvat märkning som leksak, dvs röd/orange mynning som de måste säljas med. I stadsmiljö så skall man nog helt undvika den typen av lek...

Mvh,
Orolig förälder som försöker vara ett par steg före!
Citera
2018-10-25, 15:42
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Varför inte bara ha boomersnutar som går som de har vatten i skorna, har långsamma nypor men har erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet?

Jag har varit och tittat på innergården, och det är bland det märkligaste jag har sett för att vara så liten. I portgången mellan gården och gatan sitter det som sagt var en 4-5 skarpa lampor. Hade snutarna retirerat till ut på gatan så hade de haft ännu sämre uppsikt över vad som hände på innergården.

Men resten av kvarteret är som en stad i Birkastaden. (Som i sin tur är som en stad i Vasastan med sina väldigt inbjudande och mysiga trädgårdar.) Massa prång och trappor osv. Och precis söder om huset med innergården är det bergsklippor i dagen ca 1,8 m höga. Så hade han lekt på någon av dem och trillat ned och brutit armen hade det knappt blivit en tidningsnotis. Möjligen hade hans frånskilda superföräldrar krävt att man jämnade den med marken osv. Och nordväst om kvarteret ser vi resterna av Eugeniaområdet. Och så stupen längs Norra Stationsgatan och Rörstrandsgatan. Och Karlbergssjön...

Givet att man inte ens hade enkla larm som utlöstes varje gång ytterdörren öppnades, oavsett anledning så levde Torell på lånad tid. Det var bara ett sammanträffande att det var snuten som krävde in slutnotan för superföräldrarnas ansvarslöshet.

Citat:
Ursprungligen postat av [Wizard]
Jag har alltid valt att ta det säkra före det osäkra och har som regel att sådana lekar sker inom vår gård (vilken är stor då jag har en gård på landet) men aldrig att man går utanför eftersom okända människor kan feltolka leken. Det trots att vi bor i en tveklöst säker miljö. Bodde vi i stadsmiljö hade jag aldrig tillåtit sådan lek utomhus tyvärr eftersom jag inte vet hur den kan uppfattas av andra...
Sant, samt att barnen väldigt högljudda när de leker det och är i konstant rörelse på ett begränsat område - typ raka motsatsen till hur krig på riktigt är. Så man måste vara blind, döv och inte ens i närheten för att missa vad som pågår.

Citat:
Vi föräldrar får aldrig släppa vårt ansvar för våra barn men som polisiär myndighet så måste man också bli bättre på att tolka situationer som kanske är det motsatta till det man först ser? Det kräver dock domänkunskaper inom sfären för "annorlunda" barn (skriver "annorlunda" för att ta med alla icke normalstörda barn) som man tveklöst inte har i dag.
Vad gäller fallet Sandby utanför Lund så är det dubbelt olyckligt. Dels för att det är Malmö av alla ställen och dels för att han var utanför tomten.

Hyfsat rationella personer som skall knäppa någon etc "smyger" liksom inte omkring. Men givet att det är mycket vapen i omlopp så finns det inget som säger att ickekriminella knäppisar kan få tag på vapen. Hitta ett slarvigt dumpat, hitta en vapengömma eller rentutav köpa det. Sedan så har vi fallet med 27-åringen som högg ihjäl 8-årige Tobias för att han trodde att det var en "maffiagubbe". Så med de korten på hand fanns det inget som sade att snuten inte skulle tro att Erik i Sandby lekte insats mot någon knarkbaron med ett äkta vapen.

(Och jag förstår att du inte menar illa när du använder dig av ordet "normalstörd". Men det blandar helt enkelt bort begreppen. Personer som Pär Johansson kan slänga sig med det då de kan ha abnormala som maskotar men varken är vårdnadshavare, poliser eller socialarbetare på riktigt.)

Citat:
Det kostar inget att tänka till före så ta väl hand om era barn och skall det lekas med vapen utomhus så se till att det sker inom säkert område och att de leksaksvapen som används har adekvat märkning som leksak, dvs röd/orange mynning som de måste säljas med. I stadsmiljö så skall man nog helt undvika den typen av lek...
Nja, kriminella har ju maskerat riktiga vapen som leksaksvapen så att offren håller garden nere tills det är för sent. Jag skulle ha så larviga "rymdvapen" som möjligt.
Senast redigerad av Herr Lindholm 2018-10-25 kl. 15:59.
Citera
2018-10-25, 17:39
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
(Och jag förstår att du inte menar illa när du använder dig av ordet "normalstörd". Men det blandar helt enkelt bort begreppen. Personer som Pär Johansson kan slänga sig med det då de kan ha abnormala som maskotar men varken är vårdnadshavare, poliser eller socialarbetare på riktigt.)
Sorry, det är bara av vana eftersom många av oss NPU föräldrar ofta relaterar till "normala" barn på det viset... För andra kan det framstå som ett märkligt begrepp.

Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nja, kriminella har ju maskerat riktiga vapen som leksaksvapen så att offren håller garden nere tills det är för sent. Jag skulle ha så larviga "rymdvapen" som möjligt.
Det var en nyhet för mig att buset maskerar sina vapen att se ut som leksaksvarianter - då är det ju heller ingen bra lösning. Rymdpistoler håller jag med om är bäst i sammanhanget men kommer att ratas direkt av barnen som skall leka CoD eller liknande

Oavsett så måste vi ha både mer förståelse för våra barn samt att vi måste vara mer restriktiva för jag tar hellre sura barn som inte får leka krig på gatan än ett Eric fall till...
Citera
2018-10-25, 18:57
Medlem
Citat:
Du missade att man med ett skjutvapen även kan verka på avstånd.

Grattis

Nej, inte heller en erfaren polis kan bedöma ett vapens äkthet på det avståndet.
Och du har missat att poliserna hade möjlighet att backa-för att vinna tid och så klart bedöma situationen.
Det är precis detta du inte tycks förstå.
Men ingen ide att argumentera, du vill el kan inte förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in