Citat:

Ursprungligen postat av 
moshes

Ditt tydliga exempel här  är inte relevant.
Knivattack förutsätter att den som hotas av kniven, finns så pass nära att kniven skulle kunna utgöra dödligt hot.
I Eriks fall så fanns poliserna 18meter bort , sidledes från E, och de såg honom på "beskedligt avstaånd".
Instruktionerna för poliserna vid hot, utgör ram-förslag, sedan förväntas poliserna själva vara kapabla att bedöma hur pass hög risken är för  direkt dödshot.
Är man helt ny och oerfaren  polis  så har man inte förmågan att bedöma om hotet är verkligt eller är en inbillning.Därför ska alltid erfaren polisman följa och handleda de oerfarna kollegorna.

Varför inte bara ha boomersnutar som går som de har vatten i skorna, har långsamma nypor men har erfarenhet, erfarenhet och erfarenhet?
Jag har varit och tittat på innergården, och det är bland det märkligaste jag har sett för att vara så liten. I portgången mellan gården och gatan sitter det som sagt var en 4-5 skarpa lampor. Hade snutarna retirerat till ut på gatan så hade de haft ännu sämre uppsikt över vad som hände på innergården.
Men 
resten av kvarteret är som en stad i Birkastaden. (Som i sin tur är som en stad i Vasastan med sina väldigt inbjudande och mysiga trädgårdar.) Massa prång och trappor osv. Och precis söder om huset med innergården är det bergsklippor i dagen ca 1,8 m höga. Så hade han lekt på någon av dem och trillat ned och brutit armen hade det knappt blivit en tidningsnotis. Möjligen hade hans frånskilda superföräldrar krävt att man jämnade den med marken osv. Och nordväst om kvarteret ser vi resterna av Eugeniaområdet. Och så stupen längs Norra Stationsgatan och Rörstrandsgatan. Och Karlbergssjön...
Givet att man inte ens hade enkla larm som utlöstes varje gång ytterdörren öppnades, oavsett anledning så levde Torell på lånad tid. Det var bara ett sammanträffande att det var snuten som krävde in slutnotan för superföräldrarnas ansvarslöshet.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
[Wizard]

Jag har alltid valt att ta det säkra före det osäkra och har som regel att sådana lekar sker inom vår gård (vilken är stor då jag har en gård på landet) men aldrig att man går utanför eftersom okända människor kan feltolka leken. Det trots att vi bor i en tveklöst säker miljö. Bodde vi i stadsmiljö hade jag aldrig tillåtit sådan lek utomhus tyvärr eftersom jag inte vet hur den kan uppfattas av andra...

Sant, samt att barnen väldigt högljudda när de leker det och är i konstant rörelse på ett begränsat område - typ raka motsatsen till hur krig på riktigt är. Så man måste vara blind, döv och inte ens i närheten för att missa vad som pågår.
	Citat:

Ursprungligen postat av 
[Wizard]

Vi föräldrar får aldrig släppa vårt ansvar för våra barn men som polisiär myndighet så måste man också bli bättre på att tolka situationer som kanske är det motsatta till det man först ser? Det kräver dock domänkunskaper inom sfären för "annorlunda" barn (skriver "annorlunda" för att ta med alla icke normalstörda barn) som man tveklöst inte har i dag.

Vad gäller fallet Sandby utanför Lund så är det dubbelt olyckligt. Dels för att det är Malmö av alla ställen och dels för att han var utanför tomten.
Hyfsat rationella personer som skall knäppa någon etc "smyger" liksom inte omkring. Men givet att det är mycket vapen i omlopp så finns det inget som säger att ickekriminella knäppisar kan få tag på vapen. Hitta ett slarvigt dumpat, hitta en vapengömma eller rentutav köpa det. Sedan så har vi fallet med 
27-åringen som högg ihjäl 8-årige Tobias för att han trodde att det var en "maffiagubbe". Så med de korten på hand fanns det inget som sade att snuten inte skulle tro att Erik i Sandby lekte insats mot någon knarkbaron med ett äkta vapen.
(Och jag förstår att du inte menar illa när du använder dig av ordet "normalstörd". Men det blandar helt enkelt bort begreppen. Personer som Pär Johansson kan slänga sig med det då de kan ha abnormala som maskotar men varken är vårdnadshavare, poliser eller socialarbetare på riktigt.)
	Citat:

Ursprungligen postat av 
[Wizard]

Det kostar inget att tänka till före så ta väl hand om era barn och skall det lekas med vapen utomhus så se till att det sker inom säkert område och att de leksaksvapen som används har adekvat märkning som leksak, dvs röd/orange mynning som de måste säljas med. I stadsmiljö så skall man nog helt undvika den typen av lek...

Nja, kriminella har ju maskerat riktiga vapen som leksaksvapen så att offren håller garden nere tills det är för sent. Jag skulle ha så larviga "rymdvapen" som möjligt.