2018-10-21, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Den lilla skillnaden är att om polisen klantar sig och skjuter ihjäl nån de inte borde, så har de i svensk rättspraxis automatiskt putativt nödvärn - så länge de är smarta nog att hävda detta, iaf - medan det är extremt svårt för en civilist att bli tillerkänd nödvärnsrätt av en domstol pga putativt nödvärn. Se till exempel K-G i Vallåkra som minsann inte tillerkändes putativt nödvärn trots att han hade mycket god anledning att vara skraj för vad de två gansgsterbrorsorna tänkte ta sig till när de hade brutit sig i hos honom.

Är inte en stor del av skillnaden att Svenska staten har beväpnat svensk polis och de har vapnet med sig om man hamnar i en nödvärns situation så brukar man i regel det som finns till hands.

Nu är jag inte inläst på fallet i Vallåkra men om jag kommer ihåg det rätt så sköt K-G med ett jaktvapen två stycken genom dörren. Hade han väntat och låtit dem ta sig in i huset så tror jag att domen hade blivit helt annan.
Citera
2018-10-21, 15:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Är inte en stor del av skillnaden att Svenska staten har beväpnat svensk polis och de har vapnet med sig om man hamnar i en nödvärns situation så brukar man i regel det som finns till hands.
Nja, också när civilister obestridligen har vapnet till hands har de ett litet helsicke att hävda putativt nödvärn.

Citat:
Nu är jag inte inläst på fallet i Vallåkra men om jag kommer ihåg det rätt så sköt K-G med ett jaktvapen två stycken genom dörren. Hade han väntat och låtit dem ta sig in i huset så tror jag att domen hade blivit helt annan.
Det tror jag med. För då hade nämligen nödvärnet varit självklart och faktiskt. Det är just det putativa nödvärnet, dvs Men jag trodde att h*n var/skulle bli jättefarlig som i praktiken är ett polisiärt privilegium i svensk rättspraxis, trots att nödvärnslagstiftningen inte med ett ord gör någon skillnad på polisers och civilisters nödvärnsrätt.

Och det här fallet handlar ju uteslutande om putativt nödvärn. Att Eric de facto var ungefär lika ofarlig som en guldhamster är det ju ingen som har ifrågasatt.
Senast redigerad av Hamilkar 2018-10-21 kl. 15:47.
Citera
2018-10-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Källa på vad? Att polisen naturligtvis inte skall vänta på att bli skjutna om dom kan undvika det? Driver du med mig?

De har väl gått en utbildning eller lyder alla poliser under dina personliga idèer?
Citera
2018-10-21, 16:06
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Detta har uppmärksammats alldeles för lite. Bara där borde vi ha ett skäl för avsked av polisen ifråga.
Inte fan riktar man sin pistol mot vanliga civilister.

Det visar också på vilken kompetens-nivå det låg. Dom här "poliserna" har fullständigt ballat ur och vi får hoppas på fängelse-straff utöver sparken. Sedan är det viktigt att namn och personnummer på mördarna kommer ut så att andra kan varnas om att det t.ex. bor en mördare i närheten.

Det skall bli kul att se hur åklagaren skall lägga ner detta.
Citera
2018-10-21, 16:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
De har väl gått en utbildning ....

Precis, och där lär man sig inte att stå och titta på då man blir skjuten utan skall självklart agera INNAN så sker.

Det praktiska handhavandet med vapen kombineras med lagstödet och där kommer nödvärnet in i bilden eftersom det är med just hänvisning till nödvärn som poliser avfyrar sina vapen( i 99% av fallen).

Nödvärn har man emot ett : påbörjat eller ÖVERHÄNGANDE brottsligt angrepp"...så enkelt är det med den saken.
Citera
2018-10-21, 16:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ja. Den lilla skillnaden är att om polisen klantar sig och skjuter ihjäl nån de inte borde, så har de i svensk rättspraxis automatiskt putativt nödvärn - så länge de är smarta nog att hävda detta, iaf - medan det är extremt svårt för en civilist att bli tillerkänd nödvärnsrätt av en domstol pga putativt nödvärn. Se till exempel K-G i Vallåkra som minsann inte tillerkändes putativt nödvärn trots att han hade mycket god anledning att vara skraj för vad de två gansgsterbrorsorna tänkte ta sig till när de hade brutit sig i hos honom.

Lite OT här men det där var hårresande. Minst första skottet var solklart nödvärn, andra var mer 50/50..

I övrigt håller jag inte med om att poliser kommer undan allt ansvar! Men oftast är bilden kring de fallen sjukt onyanserade..
Citera
2018-10-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Precis, och där lär man sig inte att stå och titta på då man blir skjuten utan skall självklart agera INNAN så sker.

Det praktiska handhavandet med vapen kombineras med lagstödet och där kommer nödvärnet in i bilden eftersom det är med just hänvisning till nödvärn som poliser avfyrar sina vapen( i 99% av fallen).

Nödvärn har man emot ett : påbörjat eller ÖVERHÄNGANDE brottsligt angrepp"...så enkelt är det med den saken.

Fast det är ingen polis som ens blivit beskjuten i det här fallet.

Isåfall skulle de inte vara bortplockade från yttre tjänst, om det nu är så enkelt med den saken. Förundersökningen skulle vara nedlagd för länge sen även om jag oxå tror att de blir friade.
Du kanske kan skriva ut hela texten istället för att välja ut en rad?

Nödvärn betyder inte skjut först och fråga sen.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2018-10-21 kl. 16:45.
Citera
2018-10-21, 16:50
Bannlyst
Citat:
Fast det är ingen polis som ens blivit beskjuten i det här fallet.

Isåfall skulle de inte vara bortplockade från yttre tjänst, om det nu är så enkelt med den saken. Förundersökningen skulle vara nedlagd för länge sen även om jag oxå tror att de blir friade.

Nödvärn betyder inte skjut först och fråga sen.

Jo det är så enkelt med den saken.

Är du dum i huvudet, icke läskunnig?

Nödvärn innebär visst att man faktiskt får försvara sig INNAN man blir skjuten, dvs INNAN den andra skjuter. Vad är det du inte fattar i formuleringen " påbörjat eller ÖVERHÄNGANDE brottsligt angrepp".

Någon riktar ett vapen mot polisen och avfyrar= PÅBÖRJAT brottsligt angrepp.

Någon riktar ett vapen mot polisen men avfyrar av någon anledning inte= ÖVERHÄNGANDE brottsligt angrepp.

Misstänker att du dock är för korkad för tom nu förstå, lutar ju åt det hållet när man uppenbarligen anser att polisen skall " fråga först" i en nödvärnssituation.
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2018-10-21 kl. 16:54.
Citera
2018-10-21, 16:57
Bannlyst
Citat:

Varsågod:

Citat:
§ En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

[S2]Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning, 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

https://lagen.nu/1962:700
Citera
2018-10-21, 17:12
Medlem
Citat:
Sist jag svarade i den här tråden så trodde alla att de avlossat 7 skott. Nu är utredarna uppe i 25?

Detta förbluffar mig också! Var kommer de olika uppgifterna om antalet skott egentligen ifrån, och vilken om någon är den korrekta siffran? Borde inte en av de första åtgärderna vid avrapporteringen efter en insats med verkanseld vara att låta samtliga inblandade poliser redovisa sin återstående ammunition?
Citera
2018-10-21, 17:31
Medlem
Citat:
Man kan konstatera att OM Eric hade varit en farlig gangster med ett laddat automatvapen, hade han hunnit skjuta ihjäl samtliga poliser medan de stod och spred sina skott över gården. Helt oavsett hurpass farlig Eric var, var det en horribel polisinsats. Var han ofarlig, skulle de skjuta ihäl en oskyldig och ofarlig människa. Och var han farlig, skulle de skjuta från alldeles för långt håll för att hinna neutralisera honom innan han knäppte dem.

Lose-lose.

Sant. Frågan är om utredarna vågar konstatera det uppenbara.
Citera
2018-10-21, 17:53
Medlem
Citat:
Sist jag svarade i den här tråden så trodde alla att de avlossat 7 skott. Nu är utredarna uppe i 25?

Det florerade en bild i media som visade 7 stycken tomhylsor. Jag var där och kollade samma dag och teknikerna hade markerat betydligt fler fynd. Det var inte helt avspärrat och jag såg en hylsa som var markerad med 18 eller 19.

Media påstår att det var en ren avrättning när poliserna avlossade 25 skott mot Eric Torell. Jag har skjutit en hel del med pistol och för mig är det helt orealistiskt att man skulle missa målet med 88 procent av skotten på drygt 10 meters avstånd.

Första serien som jag någonsin sköt med pistol så träffade nästan samtliga skott inom det svarta på 25 meters avstånd. Det svarta i tavlan har en diameter av 20 cm ett skott låg precis utanför vid ring 6.

Expressen har en hyffsat bra artikel om den här händelsen och det är ungefär vad jag tidigare kom fram till.

Bilderna visar: Så sköt poliserna ihjäl Eric, 20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in