Citat:
Ursprungligen postat av
aFvRenOndskA
Grattis, yrkessärskolan på gymnasiet alltså.
Nej jag gissar inte utan VET att inte bara poliser utan ENVAR faktiskt äger rätten att freda sig, med stöd utav nödvärnsparagrafen , INNAN dom får en kula/kniv i sig.
Skillnaden mellan oss är att jag också förstår att det är av en anledning lagen ser ut så.
Och fortfarande, INGEN som har någon som helst vapenutbildning är lärd att man måste ta en kula innan man får freda sig, ganska så värdelös utbildning isf, och farlig för den som går den och tillämpar den i skarpt läge.
Du gissar. Och du är ute och cyklar.
Att du inte accepterar att du har fel är en annan sak men tjata vidare du.
Militären möter olika sorters hot varje dag, precis som polisen gör. Skulle de skjuta först och fråga sen så skulle det inte leda till fredsbevarande åtgärder utan det motsatta. Det fattar du ju egentligen även om du inte tänker hålla med.
Att du tjatar om nödvärnsrätten som har använts/hävdats i mängder med fall, där det både blivit friande och fällande efteråt, vet jag inte riktigt varför du tjatar om.
Att de är poliser gör väl högst troligen att de klarar sig undan från straff just i detta fallet..
Hade en civilist dragit vapen och hävdat nödvärn i samma situation så hade han varit inspärrad nu.