Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-01, 16:55
  #1
Medlem
proconsuls avatar
Om energi är oförstörbar borde det betyda att den är evig. Eller? Om den är evig har den varken början eller slut. Vilket borgar för teorin att alla möjliga konstellationer av energi kommer att existera vid någon tidpunkt. Vilket kastar lite ljus över vad Max Tegmark sa hos Skavlan; det kan finnas ett universum därute där det finns en jord som är exakt likadan som vår med skillnaden att jag har på mig en röd tröja i stället för en gul.

Tänker jag rätt, betyder oförstörbarhet evighet?
Citera
2018-08-01, 17:04
  #2
Medlem
Riddarhusets avatar
Ja, men vad det har med en annan likadan jord att göra?
Citera
2018-08-01, 17:08
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om energi är oförstörbar borde det betyda att den är evig. Eller? Om den är evig har den varken början eller slut. Vilket borgar för teorin att alla möjliga konstellationer av energi kommer att existera vid någon tidpunkt. Vilket kastar lite ljus över vad Max Tegmark sa hos Skavlan; det kan finnas ett universum därute där det finns en jord som är exakt likadan som vår med skillnaden att jag har på mig en röd tröja i stället för en gul.

Tänker jag rätt, betyder oförstörbarhet evighet?

- Energi byter mellan olika former, och i den meningen så är den oförstörbar och evig, ja.
- Det Max säger om parallella universum har dock inget med det att göra.

Det jag kan tänka mig är om man för ett resonemang om att tillgången på energi är oändligt stor. I sådant fall skulle det i teorin innebära att alla variationer av energikonstellationer existerar - och därmed ett oändligt antal jordar, solar osv osv... Men sådant hokus pokus är det väl ingen som tror på?
__________________
Senast redigerad av DJ-Emerald 2018-08-01 kl. 17:11.
Citera
2018-08-02, 00:09
  #4
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Ja, men vad det har med en annan likadan jord att göra?

Tänkte att om energi har funnits alltid i en obegränsad mängd, som man väl får anta att multiversum har, så borde alla tänkbara varianter dyka upp förr eller senare.
Citera
2018-08-02, 00:11
  #5
Medlem
CaPtaiN-MiFFos avatar
Energi förbrukas.
Citera
2018-08-02, 10:24
  #6
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaPtaiN-MiFFo
Energi förbrukas.

Du menar att den tar slut? Utveckla.
Citera
2018-08-03, 07:53
  #7
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om energi är oförstörbar borde det betyda att den är evig. Eller? Om den är evig har den varken början eller slut. Vilket borgar för teorin att alla möjliga konstellationer av energi kommer att existera vid någon tidpunkt. Vilket kastar lite ljus över vad Max Tegmark sa hos Skavlan; det kan finnas ett universum därute där det finns en jord som är exakt likadan som vår med skillnaden att jag har på mig en röd tröja i stället för en gul.

Tänker jag rätt, betyder oförstörbarhet evighet?
Energi är en egenskap som vi har identifierat och formulerat hos universum så som universum är just nu (± några tusen år). Att egenskapen skulle vara densamma bygger på att det som är universum nu är detsamma som det var vid exempelvis Big Bang och att vi inte lever i ett universum som på ett grundläggande sätt förändras i tiden.

Noethers sats* visar att den totala energin är symmetrisk i tiden och i denna mening är evig, oförändrad. Frågan är då istället om tid är en grundläggande egenskap hos universum och om tid alltid har varit samma sak? Vad relaterar tiden till? Måttet sekund definieras i relation till sönderfall hos cesium-133, men har lagarna rörande samma sönderfall alltid varit desamma? Vilken nollreferens har tiden? Existerar det en sista tid?

* https://en.wikipedia.org/wiki/Noether%27s_theorem
Citera
2018-08-03, 10:38
  #8
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Energi är en egenskap som vi har identifierat och formulerat hos universum så som universum är just nu (± några tusen år). Att egenskapen skulle vara densamma bygger på att det som är universum nu är detsamma som det var vid exempelvis Big Bang och att vi inte lever i ett universum som på ett grundläggande sätt förändras i tiden.

Noethers sats* visar att den totala energin är symmetrisk i tiden och i denna mening är evig, oförändrad. Frågan är då istället om tid är en grundläggande egenskap hos universum och om tid alltid har varit samma sak? Vad relaterar tiden till? Måttet sekund definieras i relation till sönderfall hos cesium-133, men har lagarna rörande samma sönderfall alltid varit desamma? Vilken nollreferens har tiden? Existerar det en sista tid?

* https://en.wikipedia.org/wiki/Noether%27s_theorem

Tiden är ju relativ och avhängig betraktaren så att säga. Du känner till tankeexperimentet med en tvilling som far ut i rymden och när han kommer tillbaka till jorden är hans tvilling äldre än han själv.
Men om energi är evig så måste tid också vara det eller vad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback