• 1
  • 2
2018-08-01, 09:20
Medlem
Kvinna, 37 år. Har fått röda utslag i armvecken, som kliar och svider. Kom för typ en vecka sedan, och har eskalerat sedan dess. Har aldrig haft detta tidigare.

Har testat smörja med lite after-sun men det lindrar bara lite. Äter olika psykmediciner, men som sagt så har jag aldrig haft sådana här symtom förut av dom. Icke-rökare. Har en viss grad av pollenallergi och dammallergi.

Bild.

Kan dessa utslag bero på värmen som råder och att jag svettats mycket / blivit mycket varm?

Tack på förhand!

/ Cherry.
Senast redigerad av Cherrybeat 2018-08-01 kl. 09:33.
Citera
2018-08-01, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Kvinna, 37 år. Har fått röda utslag i armvecken, som kliar och svider. Kom för typ en vecka sedan, och har eskalerat sedan dess. Har aldrig haft detta tidigare.

Har testat smörja med lite after-sun men det lindrar bara lite. Äter olika psykmediciner, men som sagt så har jag aldrig haft sådana här symtom förut av dom. Icke-rökare. Har en viss grad av pollenallergi och dammallergi.

Kan dessa utslag bero på värmen som råder och att jag svettats mycket / blivit mycket varm?

Tack på förhand!

/ Cherry.

Soleksem?
Citera
2018-08-01, 09:28
Medlem
Pallestroms avatar
Kan det vara.
Min son har fått likadant.
Fick canoderm och cetizirin av läkaren.
Använder dessutom hydrokortison där det är som värst, tex i knäveck.
Citera
2018-08-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Soleksem?

Tack för ditt svar.

Ja, soleksem kan det nog vara! Googlade det nu.
Citera
2018-08-01, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallestrom
Kan det vara.
Min son har fått likadant.
Fick canoderm och cetizirin av läkaren.
Använder dessutom hydrokortison där det är som värst, tex i knäveck.

Okej.

Jag har nån salva med hydrokortison i hemma, men det ska vara främst för fotsvamp.. Ta ändå?
Citera
2018-08-01, 09:33
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Okej.

Jag har nån salva med hydrokortison i hemma, men det ska vara främst för fotsvamp.. Ta ändå?

Det hade jag gjort iaf!
Hoppas det blir bättre.
Citera
2018-08-01, 09:35
Medlem
Citat:
Det hade jag gjort iaf!
Hoppas det blir bättre.

Testar och ser, tack
Citera
2018-08-01, 09:38
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Testar och ser, tack

Beställer en kinesiskt salva via eBay också.
Den slår det mesta!
Citera
2018-08-01, 09:40
Medlem
Citat:
Beställer en kinesiskt salva via eBay också.
Den slår det mesta!

Citera
2018-08-01, 11:39
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:

Bild.

Tack på förhand!

/ Cherry.

Hej!

Prova zinksalva / zinkpasta på kvällen (finns på apoteket).

Annars brukar personalen där ha bra tips.

Men när du går ut på dagen så ta minst sf 30 på armarna.

Tror inte att salvan mot fotsvamp är så bra att ta på vanliga utslag.

Ta hand om dej!
Citera
2018-08-01, 12:52
Medlem
Cannibalizations avatar
Hade själv sånt för ett tag sedan. Köpte en tub hydrokortison på apoteket receptfritt för en 50:- och det tog bort utslaget efter nån vecka.
Citera
2018-08-01, 12:56
Medlem
Europes avatar
Jag har svårt att bedöma hur det ser ut från fotot. Jag har väl ett par tankar kring det:

1. Det har nämnts att hydrokortison kan hjälpa. Det är mycket riktigt att det kan ta bort inflammation, svullnad och klåda. Jag har ibland använt det mot eksem/utslag med goda resultat. Det bör dock nämnas att om eksemet är närmast sårigt, samt om man kliar mycket på det, så bör man kanske inte använda kortison, eftersom kortison tunnar ut huden.

2. Om det är mer fuktig eksem, typ irritation som har uppstått p.g.a. fukt och friktion (vilket inte är helt omöjligt när det är så här varmt, d.v.s. svettigt, och då det är i armvecket), så kan det fungera bra med zinkpasta.

3. Om det är torr eksem, så kan det vara en fördel att även smörja det med vanlig återfuktande salva. Men som sagt kan hydrokortison vara effektivt om det inte är sårigt eller liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in