2018-08-01, 01:31
Medlem
Hej

Jag har en enskild näringsverksamhet där jag drar in varierande summor genom frilansjobb, cirka 20-35K per månad, jag får betalt veckovis och min inkomst kommer från utlandet in till mitt företagskonto.
Jag har meddelat min bank Nordea om detta och de är uppmärksammade på att dessa summor kommer in veckovis (cirka 5-8 tusen per vecka).

Förra året hade jag en fast inkomst från ett jobb där jag var arbetstagare och de betalade skatt som vanligt med lite jämkning, fick cirka 10K i skatt tillbaka. Jag arbetade under två månader med mitt frilansjobb och betalade cirka 10 000 kronor i skatt under de två månaderna. Jag vet inte om det var tillräckligt, och jag glömde skriva in det i deklarationen...

Jag fick dock ingen notis eller varning om det alls och den inkomsten var inte med i min deklaration, utan endast betald skatt var det jag gjorde.

Nu detta år arbetar jag endast med frilansgrejen och jag vet inte om jag betalar för lite i skatt. Jag gjorde en preliminär skattegrej och gjorde fel med tanke på att jag är riktigt dålig på sånt här, så där stod att jag skulle betala in mindre än vad jag egentligen ska. Just nu ligger jag alltså cirka 10 000 + på mitt skattekonto. Jag betalar in 5-6 tusen per månad i skatt och tjänar summorna som beskrevs innan.

Ska jag betala in mer i skatt eller kommer det jämna ut sig eller stickas under stolen? Kommer de få koll på hur mycket jag tjänar då senaste deklarationen inte hade någon information om frilansjobbet?

Hur fungerar kontrollen praktiskt inför slutskatt och deklaration osv.? Vill veta nu så jag inte får en fetsmäll i slutet.

Kan även tillägga att jag tar ut alla mina kontanter utomlands. Och även att jag aldrig har mer än 20 000 på kontot sammanlagt, alltid småsummor.
Säljer inga tjänster eller så, utan det är frilansjobb från företag utomlands inom EU där jag själv står för skattebetalning.

Tack på förhand
Senast redigerad av magictruffles 2018-08-01 kl. 02:06.
Citera
2018-08-01, 09:52
Medlem
Jernmaskens avatar
Har du registrerat hos skatteverket att du har en enskild näringsverksamhet? eller är det bara något du kallar den? Eller har du gjort fel där också??
Om du F-skattar, som det heter när man har enskild näringsverksamhet, så har du gjort en preliminär deklaration och där fått ett svar från skatteverket om hur mycket du ska betala i skatt varje månad.
Inte svårare än så faktiskt.
Citera
2018-08-01, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Har du registrerat hos skatteverket att du har en enskild näringsverksamhet? eller är det bara något du kallar den? Eller har du gjort fel där också??
Om du F-skattar, som det heter när man har enskild näringsverksamhet, så har du gjort en preliminär deklaration och där fått ett svar från skatteverket om hur mycket du ska betala i skatt varje månad.
Inte svårare än så faktiskt.

Ja det har jag ju men du får ju läsa det jag skrev
Den preliminära skattegrejen blev fel, så jag har en massa plus på skattekontot nu
Hur kommer de hålla koll på vad jag har fått in på kontot?

Verkar ju vara folk här som går undan med över 50 000 och alla säger "Det är enkelt att dölja" osv.
Citera
2018-08-01, 12:13
Medlem
Jernmaskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magictruffles
Den preliminära skattegrejen blev fel, så jag har en massa plus på skattekontot nu
Hur kan det bli fel? Då måste du göra om det så att det blir rätt. Låt i alla fall pengarna stå kvar på skattekontot så att det finns täckning.
Citera
2018-08-01, 12:17
Medlem
Citat:
Hur kommer de hålla koll på vad jag har fått in på kontot?

Verkar ju vara folk här som går undan med över 50 000 och alla säger "Det är enkelt att dölja" osv.

Primärt koll genom din egen deklaration (NE-bilagan)

Om det uppstår frågetecken så får du frågor eller revision.

Du kan fixa felet genom en ny preliminär deklaration, eller vänta tills skattebeslutet nästa år v
Citera
2018-08-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernmasken
Hur kan det bli fel? Då måste du göra om det så att det blir rätt. Låt i alla fall pengarna stå kvar på skattekontot så att det finns täckning.

Men var inte så jävla pengakåt nu
Det blev lite fel hur ska jag veta jag är ingen jäkla revisor. Vad är skatt ens?
Så kan jag komma undan med pengarna om jag betalar kanske för lite i skatt och inte redovisar hela min inkomst utan endast så att det passar skattekontot?

Med tanke på att jag kom undan förra gången
Citera
2018-08-01, 22:07
Medlem
Det här känns extremt rörigt och du verkar inte ha koll på vad du pratar om. Jag skulle rekommendera dig att läsa på ordentligt hur det fungerar med att driva enskild firma. Skatteverket har webbinarier som går igenom grunderna och det kan jag rekommendera.

Men enkelt förklarat så fyller du in exakt hur mycket pengar du stjänat, hur mycket moms du betalt och fått in m.m. i en bilaga till din vanliga deklaration. Utifrån den beräknas sedan din skatt. Den preliminära skatten du betalar in räknas såklart av mot den slutliga skatten du behöver betala. Om du är orolig för att du betalar för lite eller för mycket preliminär skatt så kan du när som helst ändra din preliminära deklaration. Då beräknas hur mycket du behöver betala in varje månad om så att du inte får restskatt om du landar på exakt det du angav i din preliminära skatteanmälan. Du kan ändra din preliminärksatt hur många gånger som helst.
Citera
2018-08-01, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Det här känns extremt rörigt och du verkar inte ha koll på vad du pratar om. Jag skulle rekommendera dig att läsa på ordentligt hur det fungerar med att driva enskild firma. Skatteverket har webbinarier som går igenom grunderna och det kan jag rekommendera.

Men enkelt förklarat så fyller du in exakt hur mycket pengar du stjänat, hur mycket moms du betalt och fått in m.m. i en bilaga till din vanliga deklaration. Utifrån den beräknas sedan din skatt. Den preliminära skatten du betalar in räknas såklart av mot den slutliga skatten du behöver betala. Om du är orolig för att du betalar för lite eller för mycket preliminär skatt så kan du när som helst ändra din preliminära deklaration. Då beräknas hur mycket du behöver betala in varje månad om så att du inte får restskatt om du landar på exakt det du angav i din preliminära skatteanmälan. Du kan ändra din preliminärksatt hur många gånger som helst.

Jo jag vet men nu tänkte jag om man inte redovisar allt man tjänat, så kallat bokföringsbrott, att jag redovisar i deklarationen att jag bara tjänar så mycket så det blir +/- 0 jämfört med min nuvarande preliminära skatt.. Hur stor är risken att jag kommer undan med det? Hur kommer de se att resten av pengarna som kommer in på mitt konto är lön? Nu handlar det inte om stora summor
Citera
2018-08-02, 00:00
Medlem
Citat:
Jo jag vet men nu tänkte jag om man inte redovisar allt man tjänat, så kallat bokföringsbrott, att jag redovisar i deklarationen att jag bara tjänar så mycket så det blir +/- 0 jämfört med min nuvarande preliminära skatt.. Hur stor är risken att jag kommer undan med det? Hur kommer de se att resten av pengarna som kommer in på mitt konto är lön? Nu handlar det inte om stora summor
Det rör sig om en EF, därvid är beskattningsunderlaget inte lönen utan företagets resultat. Om det planeras för att undanhålla någon del av företagets intäkter måste det finnas andra förklaringar på de summor vilka ha influtit under året.
Citera
2018-08-02, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det rör sig om en EF, därvid är beskattningsunderlaget inte lönen utan företagets resultat. Om det planeras för att undanhålla någon del av företagets intäkter måste det finnas andra förklaringar på de summor vilka ha influtit under året.

Ja men EF vad är det ens asså vad är det för språk ni pratar? Företaget och jag är samma, det är bara en inkomst jag får genom frilans så behövde bli enskild näringsidkare för att kunna bokföra det korrekt då jag betalar arbetsgivaravgift också

Gör det enkelt för er:
Preliminär Skattegrej: (står för lite skatt jämför med vad jag faktiskt tjänar)
Lön –> Jag –> Betalar cirka 6000 i skatt per månad (=> + på skattekonto pga. preliminär skatt) –> Måste egentligen skatta mer med tanke på vad jag tjänar –> Jag gör inte det –> Skriver i nästa deklaration att jag tjänat så mycket som planerades i första preliminära skattegrej så att de stämmer överens, till och med lite mer än vad som stod där...

Så.. betyder nu att jag fått in mycket mer på kontot än vad jag redovisat: Hur ser skatteverket detta? Kommer de veta?

Börja inte snacka om en massa EF och AF och Moms och sånna ord som inte ens existerar
Citera
2018-08-02, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ja men EF vad är det ens asså vad är det för språk ni pratar?
Enskild firma.
Citera
2018-08-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ja men EF vad är det ens asså vad är det för språk ni pratar? Företaget och jag är samma, det är bara en inkomst jag får genom frilans så behövde bli enskild näringsidkare för att kunna bokföra det korrekt då jag betalar arbetsgivaravgift också

Gör det enkelt för er:
Preliminär Skattegrej: (står för lite skatt jämför med vad jag faktiskt tjänar)
Lön –> Jag –> Betalar cirka 6000 i skatt per månad (=> + på skattekonto pga. preliminär skatt) –> Måste egentligen skatta mer med tanke på vad jag tjänar –> Jag gör inte det –> Skriver i nästa deklaration att jag tjänat så mycket som planerades i första preliminära skattegrej så att de stämmer överens, till och med lite mer än vad som stod där...

Så.. betyder nu att jag fått in mycket mer på kontot än vad jag redovisat: Hur ser skatteverket detta? Kommer de veta?

Börja inte snacka om en massa EF och AF och Moms och sånna ord som inte ens existerar

Ni inleder med "Jag har en enskild näringsverksamhet", således förutsätts grundläggande kunskap om de uttryck som används i ett företag. Hur moms fungerar hoppas jag också ni har klart för er.

Eftersom allt redovisas vid nästa deklaration finns fortfarande lång tid att justera felaktigheter. Har du fört in alla affärshändelser i någon form av bokföring? Därest detta ej är fallet, börja med det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in