Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Det rör sig om en EF, därvid är beskattningsunderlaget inte lönen utan företagets resultat. Om det planeras för att undanhålla någon del av företagets intäkter måste det finnas andra förklaringar på de summor vilka ha influtit under året.
Ja men EF vad är det ens asså vad är det för språk ni pratar? Företaget och jag är samma, det är bara en inkomst jag får genom frilans så behövde bli enskild näringsidkare för att kunna bokföra det korrekt då jag betalar arbetsgivaravgift också
Gör det enkelt för er:
Preliminär Skattegrej: (står för lite skatt jämför med vad jag faktiskt tjänar)
Lön –> Jag –> Betalar cirka 6000 i skatt per månad (=> + på skattekonto pga. preliminär skatt) –> Måste egentligen skatta mer med tanke på vad jag tjänar –> Jag gör inte det –> Skriver i nästa deklaration att jag tjänat så mycket som planerades i första preliminära skattegrej så att de stämmer överens, till och med lite mer än vad som stod där...
Så.. betyder nu att jag fått in mycket mer på kontot än vad jag redovisat: Hur ser skatteverket detta? Kommer de veta?
Börja inte snacka om en massa EF och AF och Moms och sånna ord som inte ens existerar