Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-17, 07:26
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakesRound
Någon som vet vilken utbildning är svårast mellan Läkare och tandläkare? Och varför och vad gör den ena svårare än den andra?

Hört rykten om att de 2 första åren(preklin) är i princip identiska mellan läkare och tandläkare,stämmer det?

Länka gärna källor. Och gärna de som vet svarar och inte att man ska gissa.

Preklin för dessa utbildningar var en gång i tiden identiska, som jag har förstått det, och det är möjligt att det är så fortfarande i vissa länder, men kursplanerna är inte identiska i Sverige idag. Du måste kolla kursplaner för de utbildningsorter du sökt till (finns på universitetens hemsidor) och jämföra kurs för kurs, om du verkligen vill veta. Men poängen är att båda preklin är svåra och valet du gör bör inte baseras på vilka humanbiologikurser som anses enklast utan på de kurser som kommer efteråt. Här är två studenter som beskriver sin studiebörda:

http://www.lakartidningen.se/Aktuell...m-kravs-i-dag/

http://www.tandlakartidningen.se/stu...-klara-tentan/

Om du exempelvis har anledning att tro att du inte är praktiskt begåvad, att du inte är bra på att finmekaniskt pyssel, om du inte har en superstadig hand så bör du inte välja tandläkare. Du kan gå nästan hela utbildningen och sedan underkännas för att du inte klarar av någon del rent fysiskt. Vad som krävs av en tandläkare är inte helt olikt vad som krävs av en kirurg.

Om du väljer läkare finns det en större bredd på vad du kan jobba med efteråt, men i någon skede måste du klara av akutvård, vare sig du vill eller inte. Det finns ett klart element av stress i det. Vilken är den bättre situationen för dig? Det är så klart svårt att avgöra innan man ens börjat och medan du är nervös för att inte klara preklin, men det är en vettigare fråga att ställa till dig själv inför det valet.

För övrigt så är upplägget på tandläkarprogrammen och läkarprogrammen lite olika på olika studieorter och det påverkar pedagogiken och kraven, hur ofta man har tentor etc. Så din fråga har inget klart och enkelt svar. Till och med olika läkar- och tandläkarprogram anses av vissa studenter vara olika svåra och vissa tycker att Problembaserat Lärande är lättare/svårare beroende på vad som passar en själv till en del. PBL brukar ofta ha terminstentor som jag förstår det och då hävdar PBL-läkarstudenter att deras tentor därför är mycket svårare och större, men läkarstudenter på GU och KI kanske inte alltid känner sig övertygade om det eftersom de har många tentor istället, som ofta är rätt stora och med hög detaljnivå eftersom KI och GU räknar med att utbilda framtidens forskare.

http://xn--lkarstudent-l8a.se/forum/...hp?f=85&t=5170

https://hpguiden.se/forumet/Utbildni...ller-umea-8558
Citera
2018-08-17, 10:55
  #26
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Förstår inte uppdelningen mellan läkare och tandläkare. En tandläkare borde ju rimligen vara en läkare som har tänderna och munhålan som specialitet, på samma vis som man kan bli gynekolog tex. Man kan ju på inget sätt säga att munnen är magiskt frikopplad resten av kroppen. En rejäl infektion i käkbenet tex har naturligtvis systemeffekter. Då måste den behandlande läkaren ha kunskaper om hela kroppen för att kunna behandla. Tandläkare har i stort sett samma förskrivningsrätt som läkare dessutom. Men det finns säkert någon vettig anledning.
Jag håller med dig om att det är märkligt hur man i sjukvården till viss del har frikopplat munhålan från övriga kroppen.
Utöver som du säger att vissa sjukdomar har systemeffekter så har även många läkemedel det.
Narkotiska smärtstillande ger ju ofta förstoppning som biverkan och kan påverka kognitiva förmågan, därför duger det ju inte att tandläkare enbart kan hur munhålan fungerar. Läkemedel ska även utsöndras, så ha koll på njure och lever krävs till viss del.

Men jag tänker mig att tandläkare inte behöver kunna så mycket sjukdomar i övriga organsystem. Så jag tänker mig att läkare ändå borde vara lite svårare. Men tycker man att tänder/munhåla är riktigt tråkigt så kanske det ändå är svårare att ta sig igen tandläkarutbildningen, för ett intresse spelar ju stor roll för hur lätt man tacklar något.

Det du skriver om att tandläkare i stort sett har samma förskrivningsrätt som läkare är ju dock helt felaktig.
Här kan du läsa vilka ATC-koder tandläkare får förskriva i bilaga 1 (sida 22):
https://lakemedelsverket.se/upload/l...FS_2018_34.pdf
Citera
2018-08-17, 12:23
  #27
Medlem
Läkarutbildningen är helt klart mycket svårare.
Citera
2018-08-17, 14:46
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Jag håller med dig om att det är märkligt hur man i sjukvården till viss del har frikopplat munhålan från övriga kroppen.
Utöver som du säger att vissa sjukdomar har systemeffekter så har även många läkemedel det.
Narkotiska smärtstillande ger ju ofta förstoppning som biverkan och kan påverka kognitiva förmågan, därför duger det ju inte att tandläkare enbart kan hur munhålan fungerar. Läkemedel ska även utsöndras, så ha koll på njure och lever krävs till viss del.

Men jag tänker mig att tandläkare inte behöver kunna så mycket sjukdomar i övriga organsystem. Så jag tänker mig att läkare ändå borde vara lite svårare. Men tycker man att tänder/munhåla är riktigt tråkigt så kanske det ändå är svårare att ta sig igen tandläkarutbildningen, för ett intresse spelar ju stor roll för hur lätt man tacklar något.

Det du skriver om att tandläkare i stort sett har samma förskrivningsrätt som läkare är ju dock helt felaktig.
Här kan du läsa vilka ATC-koder tandläkare får förskriva i bilaga 1 (sida 22):
https://lakemedelsverket.se/upload/l...FS_2018_34.pdf

Visst är förskrivningsrätten begränsad iom att läkemedlen främst rör mun och svalg, men de har tex rätt att förskriva samtliga antibiotika och även morfinpreparat.
Citera
2018-08-17, 22:03
  #29
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Visst är förskrivningsrätten begränsad iom att läkemedlen främst rör mun och svalg, men de har tex rätt att förskriva samtliga antibiotika och även morfinpreparat.
Ja, men då är ju förskrivningsrätten inte "i stort sett samma".

När du säger samtliga antibiotika och även morfinpreparat så är det inte helt rätt.
Tandläkare får t ex inte förskriva rifampicin, även om de får förskriva alla de vanliga antibiotika.
Morfinpreparat ja, men även där finns klara begränsningar både vad gäller mängd och sorter (morfin, ketogan och tramadol får förskrivas, inget annat som fentanyl, tapentadol, oxikodon, palladon).
Citera
2018-08-18, 00:06
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Ja, men då är ju förskrivningsrätten inte "i stort sett samma".

När du säger samtliga antibiotika och även morfinpreparat så är det inte helt rätt.
Tandläkare får t ex inte förskriva rifampicin, även om de får förskriva alla de vanliga antibiotika.
Morfinpreparat ja, men även där finns klara begränsningar både vad gäller mängd och sorter (morfin, ketogan och tramadol får förskrivas, inget annat som fentanyl, tapentadol, oxikodon, palladon).

Jaja. Det är helt klart en långtgående förskrivningsrätt, kan vi enas om det i alla fall. Rifambicin, är inte det typ ett medel mot tuberkulos? Varför skulle en tandläkare behandla med det preparatet?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback