2019-10-27, 10:43
Medlem
Hur länge har Oliver inte gått i skolan och vad är anledningen till att han inte kan gå i skolan?
Citera
2019-10-27, 10:57
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Hur länge har Oliver inte gått i skolan och vad är anledningen till att han inte kan gå i skolan?

Har väl inte gått en endaste dag efter sommarlovet.
?
Dom gick på något möte efter sommarlovet och efter det blev han/hon så stressad och sjuk.
Nu är det snart höstlov
Ja, lov för dom barnen som nu går i skolan dvs..
Citera
2019-10-27, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Har väl inte gått en endaste dag efter sommarlovet.
?
Dom gick på något möte efter sommarlovet och efter det blev han/hon så stressad och sjuk.
Nu är det snart höstlov
Ja, lov för dom barnen som nu går i skolan dvs..
Vad blev han stressad över? Eller det kanske inte har berättats?
Citera
2019-10-27, 11:11
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieFisher
Vad blev han stressad över? Eller det kanske inte har berättats?

Ingen aning. Räcker väl med att bara nämna skolan så blir ungen stressad.
Att flytta stressar även det så nu måste hon väl vara hemma några månader för att vänja sig vid detta nya ställe.

Kommer det vara för långt till skolan nu? Finns skoltaxi
Kanske är fmkt kryp där?
Han/hon gillar ju inte insekter och kryp.
🕷️ 🐌. 🐜🐜
Citera
2019-10-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ingen aning. Räcker väl med att bara nämna skolan så blir ungen stressad.
Att flytta stressar även det så nu måste hon väl vara hemma några månader för att vänja sig vid detta nya ställe.

Kommer det vara för långt till skolan nu? Finns skoltaxi
Kanske är fmkt kryp där?
Han/hon gillar ju inte insekter och kryp.
🕷️ 🐌. 🐜🐜
Sådana här familjer är en belastning för samhället. Vem fan är inte stressad i dagens samhälle?
Citera
2019-10-27, 11:30
Medlem
Tarmstuvnings avatar
Citat:
It's going down, down..
↘️
https://socialblade.com/youtube/c/jewelsnissy/realtime
32 100

Nu
31 700
Citera
2019-10-27, 14:40
Medlem
Citat:
Känsla?
Var väl just känslan jag tycktes saknades helt. Jag såg likheter med min mamma när hon lagade mat till hundarna. Om man bortser från kryddorna så var det typ samma... Känsla. Blanda ihop det som finns. Varför inte blanda i lite matrester också?
Naja. Hon följde ju grundreceptet iaf sedan mixtra ihop ärtor, vitkål, Salladsblad, gurka och vetegud allt hon slängde ner reagera jag lite på. Och för att inte tala om all krossad tomat .....
Säkert gott och nyttigt. Förstår varför ungen hellre väljer näringsdryck och godis

Så nu har dom flyttat igen. Verkar vara ett ställe mer på landet. Utkanten av Norrköping?
Oron tycker jag kvarstår sålänge ungen inte går i skolan. Inte knyter några kontakter.
Är det inte i årskurs 9 man börjar praktisera, ta sommarjobb och så va?
Som en liten mjukstart inför arbetslivet.
Men visst.. Vi ska inte jämföra...
Hemundervisning kanske hon kan få?

Det är väl efter jul hon ska söka till gymnasiet. Blir till att söka IV-programmet antar jag eller gå om en årskurs.
Citera
2019-10-27, 15:38
Medlem
Citat:
Känsla?
Var väl just känslan jag tycktes saknades helt. Jag såg likheter med min mamma när hon lagade mat till hundarna. Om man bortser från kryddorna så var det typ samma... Känsla. Blanda ihop det som finns. Varför inte blanda i lite matrester också?
Naja. Hon följde ju grundreceptet iaf sedan mixtra ihop ärtor, vitkål, Salladsblad, gurka och vetegud allt hon slängde ner reagera jag lite på. Och för att inte tala om all krossad tomat .....
Säkert gott och nyttigt. Förstår varför ungen hellre väljer näringsdryck och godis

Så nu har dom flyttat igen. Verkar vara ett ställe mer på landet. Utkanten av Norrköping?
Oron tycker jag kvarstår sålänge ungen inte går i skolan. Inte knyter några kontakter.
Är det inte i årskurs 9 man börjar praktisera, ta sommarjobb och så va?
Som en liten mjukstart inför arbetslivet.
Men visst.. Vi ska inte jämföra...
Hemundervisning kanske hon kan få?

Det är till Hjortkvarn dom flyttat, så dom har bytt kommun nu till Hallsberg.
Svårt att tro att skolan kommer kunna funka långt därute på landet när den inte funkade inne i stan där det var gångavstånd.
Jag gillar inte att klaga på folk men jag tycker det är riktigt dåligt att Oliver inte går i skolan istället för att kasta bort sitt liv.
Jag tvingades flytta runt mycket i min barndom pga att skolorna inte hjälpte mig men jag gick ändå i skolan så gott jag kunde, jag förstår liksom inte varför det ska vara så slapphänt, ingen verkar bry sig om att få iväg honom till skolan.
Nu med ett kommunbyte blir det väl ännu mer väntetid med hjälp från skolan, vilket gör att han hinner komma in i gymnasieåldern, vilket då går över till frivilligt.
Han var ju inskriven bl.a. på BUP i Östergötland, så undrar hur det kommer gå med det nu då.
Citera
2019-10-27, 17:16
Medlem
Imsdal93s avatar
Vilken tur att Jewels lärt känna dessa goda människor, så att de kunnat hjälpa dem att få en bostad på landet. Kan tänka mig att det är helt genuint från J's sida och att hon aldrig i sin vildaste fantasi kunnat ha detta i åtanke. Lägligt att det sker precis när socialen börjar få upp ögonen för henne igen. Men då sopar vi detta under mattan och börjar på ny kula tills det börjar brinna i knutarna igen.

Varför känns det här beteendet så bekant?
... suck
Citera
2019-10-27, 17:31
Medlem
esetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esett
Kan det vara så här att det har börjat komma krav ifrån skolan och kommunen att Jewels måste få iväg Oliver till skolan? Och därför iscensätter det här med att luften gör Oliver sjuk.

Så här säger lagen om skolplikten, citat "Utbildningsnämnden får förelägga vårdnadshavare med vite om skälet till frånvaron är att vårdnadshavarna brister i sitt lagstadgade ansvar för att eleven ska fullfölja skolplikten" Slut citat.

Samtidigt då passa på att försöka komma ifrån kommunen för att slippa vite ifrån kommunens sida, och börja om på ny kula igen.

Citerar mig själv av vad jag trodde vad som var på gång om flyttning och eventuella krav från Norrköpings kommun, men jag trodde inte jag skulle få rätt så fort.
Citera
2019-10-27, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuslover
Det är till Hjortkvarn dom flyttat, så dom har bytt kommun nu till Hallsberg.
Svårt att tro att skolan kommer kunna funka långt därute på landet när den inte funkade inne i stan där det var gångavstånd.
Jag gillar inte att klaga på folk men jag tycker det är riktigt dåligt att Oliver inte går i skolan istället för att kasta bort sitt liv.
Jag tvingades flytta runt mycket i min barndom pga att skolorna inte hjälpte mig men jag gick ändå i skolan så gott jag kunde, jag förstår liksom inte varför det ska vara så slapphänt, ingen verkar bry sig om att få iväg honom till skolan.
Nu med ett kommunbyte blir det väl ännu mer väntetid med hjälp från skolan, vilket gör att han hinner komma in i gymnasieåldern, vilket då går över till frivilligt.
Han var ju inskriven bl.a. på BUP i Östergötland, så undrar hur det kommer gå med det nu då.

Å andra sidan kanske pressan ökar om en skoltaxi kommer varje morgon (om de nu har rätt till det). De kan väl inte låta en taxi komma och vänta dagligen utan att Oliver hänger med tycker man. Men är det buss som gäller så kommer det ju heta att ”Oliver klaaaaaaaaarar inte att åka buss”! 😳🤔

Sedan är det för jävligt att man kan undanhålla sina barn utbildning genom att flytta runt, eftersom systemen inte samkörs?
Citera
2019-10-27, 20:30
Medlem
Återigen en flytt för att undvika att socialen tar över. Det började brinna i knutarna. Mamman är mycket sjuk. Nu kommer dottern att missa nian och sedan finns det ingen skolplikt. Hon blir en hemmasittare som kommer vara en kopia av morsan, inte ett arbete i hela sitt liv och bidragsberoende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in