Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-07-31, 18:55
  #37
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ja jag var kanske lite otydlig. Visst finns det ölsorter som är starka och välsmakande. Jag syftar mest på svensk lageröl som köps på systemet, typ Arboga och annan "extra stark starköl". Mest alkisar som köper det och därför finns de på alla system. För där det finns system hänger mycket alkisar.

Vi har massor av alkisar här i Danmark också, men de är inte så synliga här... De flesta hänger nede på den lokala "Bodegan" och där vill det oftast vara "pilsner" de halsar i sig, alltså vanliga öl på 4.6%. Billiga och dessutom kan alkisen hålla sig vaken till stängningsdags.

De som av någon anledning inte längre är välkomna innanför får nöja sig med att att slänga upp en back på på mopeden och hitta sig en bänk där de sitter och studerar trafikläget.

Som sagt, väldigt få alkisar här som lägger dyra pengar på onödigt stark öl, hellre fler än få är den rådande principen här.

Den enda i närområdet (förutom mig själv !) som oftare än en gång/vecka handlar "slå-mig-i-huvudet"-öl är en alkis som på grund av sjukdom inte kan tåla en hel back pilsner per dag, och därför trippar han dagligen ned till Shell och handlar 4 Giraf, eller någon Wiibroes årgångsöl, varefter han trillar hem igen. Med hans hastighet har hela förmiddagen gått innan han kan njuta dropparna.
Vi bor i en liten by, så när det regnar brukar där ofta vara någon som ger honom lift, men man skall förstås passa på, hans kroppsliga doftar kommer ju någonstans ifrån - plastpåsar på passagerarsätet har visat sig vara en god idé.
Citera
2018-08-02, 15:15
  #38
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Vi har massor av alkisar här i Danmark också, men de är inte så synliga här... De flesta hänger nede på den lokala "Bodegan" och där vill det oftast vara "pilsner" de halsar i sig, alltså vanliga öl på 4.6%. Billiga och dessutom kan alkisen hålla sig vaken till stängningsdags.

De som av någon anledning inte längre är välkomna innanför får nöja sig med att att slänga upp en back på på mopeden och hitta sig en bänk där de sitter och studerar trafikläget.

Som sagt, väldigt få alkisar här som lägger dyra pengar på onödigt stark öl, hellre fler än få är den rådande principen här.

Den enda i närområdet (förutom mig själv !) som oftare än en gång/vecka handlar "slå-mig-i-huvudet"-öl är en alkis som på grund av sjukdom inte kan tåla en hel back pilsner per dag, och därför trippar han dagligen ned till Shell och handlar 4 Giraf, eller någon Wiibroes årgångsöl, varefter han trillar hem igen. Med hans hastighet har hela förmiddagen gått innan han kan njuta dropparna.
Vi bor i en liten by, så när det regnar brukar där ofta vara någon som ger honom lift, men man skall förstås passa på, hans kroppsliga doftar kommer ju någonstans ifrån - plastpåsar på passagerarsätet har visat sig vara en god idé.

Låter trevligt. I mer slappa länder som Danmark verkar man inte bry sig lika mycket om procenten som här i Sverige faktiskt. Det har säkert att göra med priset, i Sverige är det verkligen rätt så dyrt med alkohol. Man får inte ens tio av de billigaste 5,2 för under en hundring längre. Så jag tror alkisarna här har bra koll på hur de får mest fylla för pengarna därför. Tror också det är den här helgalkis-kulturen vi har i Sverige är en aspekt. I DK kan man dricka lite varje dag och vill då inte ha en massa 7,2. I Sverige är det bara socialt accepterat att göra det på helgerna i mängder.

I Danmark har jag även lagt märke till att gemene man beter sig som vad vi i Sverige skulle kalla alkisar. Går man i en park i Sverige idag så ser man inte ett gäng Svenssons sitta och dricka grön tuborg öppet på en vardag. I Danmark ser man alltid ett gäng Svendsens göra det. I Sverige är det nästan bara alagare som gör det.
Citera
2018-08-02, 19:00
  #39
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Låter trevligt. I mer slappa länder som Danmark verkar man inte bry sig lika mycket om procenten som här i Sverige faktiskt. Det har säkert att göra med priset, i Sverige är det verkligen rätt så dyrt med alkohol. Man får inte ens tio av de billigaste 5,2 för under en hundring längre. Så jag tror alkisarna här har bra koll på hur de får mest fylla för pengarna därför. Tror också det är den här helgalkis-kulturen vi har i Sverige är en aspekt. I DK kan man dricka lite varje dag och vill då inte ha en massa 7,2. I Sverige är det bara socialt accepterat att göra det på helgerna i mängder.

I Danmark har jag även lagt märke till att gemene man beter sig som vad vi i Sverige skulle kalla alkisar. Går man i en park i Sverige idag så ser man inte ett gäng Svenssons sitta och dricka grön tuborg öppet på en vardag. I Danmark ser man alltid ett gäng Svendsens göra det. I Sverige är det nästan bara alagare som gör det.

Jag vill inte kalla det "slappt", men avslappnat... Själv arbetar jag i skolvärlden, och så snart man når gymnasie eller motsvarande har man på skolorna (Inte varje vecka) "fredagsbarer" där barnen får slå sig lös med hotdogs och pilsner i de mängder de nu själv tycker är passande innan man skall med bussen hem till mor och far. Funkar fint.
Om skolan har större arrangement tar man fram fatölsanläggen, vin kommer på borden och varje klass sköter sin egen bar, med shots och liknande. Funkar fint.

Normal skoldag är det naturligtvis inte tillåtet att nyttja alkohol, någon jävla ordning skall det ju vara, men alkohol i Danmark är inte så traumatiserande.
__________________
Senast redigerad av konstit 2018-08-02 kl. 19:06.
Citera
2018-08-04, 17:02
  #40
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Jag vill inte kalla det "slappt", men avslappnat... Själv arbetar jag i skolvärlden, och så snart man når gymnasie eller motsvarande har man på skolorna (Inte varje vecka) "fredagsbarer" där barnen får slå sig lös med hotdogs och pilsner i de mängder de nu själv tycker är passande innan man skall med bussen hem till mor och far. Funkar fint.
Om skolan har större arrangement tar man fram fatölsanläggen, vin kommer på borden och varje klass sköter sin egen bar, med shots och liknande. Funkar fint.

Normal skoldag är det naturligtvis inte tillåtet att nyttja alkohol, någon jävla ordning skall det ju vara, men alkohol i Danmark är inte så traumatiserande.

Det låter trevligt. Jag tror den inställningen är bra för folk som kan hantera det. I Sverige lär sig ungdomarna dricka på föräldrafria fester. Inte sällan går det överstyr, utslagenhet, spya, våldsbrott, fylleceller. Många vågar inte ringa föräldrarna om det går åt helvete för det känns värre att få en utskällning än att riskera livet och hälsan..

Den avslappnade attityden kanske inte bara är till en fördel dock. Hade gärna velat se jämförelser med skadeverkningar, Sverige/Danmark. Jag litar inte riktigt på det svenska alkoholmonopolets propaganda heller, det finns säkert mycket som är kasst med Sveriges alkoholpolitik som vi inte får höra eftersom stödet för den är väldigt starkt.
Citera
2018-08-04, 17:21
  #41
Medlem
JohnJensens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Låter trevligt. I mer slappa länder som Danmark verkar man inte bry sig lika mycket om procenten som här i Sverige faktiskt. Det har säkert att göra med priset, i Sverige är det verkligen rätt så dyrt med alkohol. Man får inte ens tio av de billigaste 5,2 för under en hundring längre. Så jag tror alkisarna här har bra koll på hur de får mest fylla för pengarna därför. Tror också det är den här helgalkis-kulturen vi har i Sverige är en aspekt. I DK kan man dricka lite varje dag och vill då inte ha en massa 7,2. I Sverige är det bara socialt accepterat att göra det på helgerna i mängder.

I Danmark har jag även lagt märke till att gemene man beter sig som vad vi i Sverige skulle kalla alkisar. Går man i en park i Sverige idag så ser man inte ett gäng Svenssons sitta och dricka grön tuborg öppet på en vardag. I Danmark ser man alltid ett gäng Svendsens göra det. I Sverige är det nästan bara alagare som gör det.

Vi har masser af problemer i Danmark vedr alkohol, heldigvis er det stort set forbudt at drikke på arbejd idag, undtaget stillads och dem mindre heldige arbejdere der stadig nyder kolde bajer hver dag på job.

Vi Dansker syner ikke det er sjov med fordrukne maend i alle parker/ udendörs arealer. Men hvis man kommer fra Sverige så er det måske lidt eksotisk?
Det er altså ikke nåen fra DK som kan lige at du drikker dine tuborg i parken en onsdag, drik det på weekenden og kom på arbejd mandag till fredag, bidrag till samfundet.
Citera
2018-08-04, 17:37
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vet inte men jag har för mig att man möter alkoholhalten lite olika mellan Danmark och sverige: Lite som föör med mellanölet.
Vikt % kontra Volym %, Men jag tror(Har inte kollat upp det 100%:-)) att danmark har vikt % och sverige Volym % eller om det är tvärt om.

Helt omöjlig förklaring utifrån procent innehåll, samma mängd alkohol ger mycket högre volymprocent än viktprocent. I sverige används endast volymprocent sedan några år om danskarna höll fast vid viktprocent skulle dansk öl inte ha betydligt högre procent utan mycket lägre i jämförelse.
Citera
2018-08-04, 17:39
  #43
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Vi har masser af problemer i Danmark vedr alkohol, heldigvis er det stort set forbudt at drikke på arbejd idag, undtaget stillads och dem mindre heldige arbejdere der stadig nyder kolde bajer hver dag på job.

Vi Dansker syner ikke det er sjov med fordrukne maend i alle parker/ udendörs arealer. Men hvis man kommer fra Sverige så er det måske lidt eksotisk?
Det er altså ikke nåen fra DK som kan lige at du drikker dine tuborg i parken en onsdag, drik det på weekenden og kom på arbejd mandag till fredag, bidrag till samfundet.

Min point er at der er altså ikke så mange af de fordrukne i Kongens Have, eller andre parkanlæg, bolterne finder andre pladser. Bodegaen , eller busstopstedet eller...
Hvis jeg ville barbere det helt nedtil benet er det altså manskabsvognen fra kommun der lige holder ved tanken kl. 7:05 og sender en mand ind at hente to 6-pak at starte op på. DE fleste andre steder er det altså nultolerance i arbejdstidstid, med mindre vi skal fejre et eller andet... Og en "fredagsbajer" eller en "fyraftens" er ikke alkoholisme, men en slap-af-kultur som er ganske velfungerende.

Man har da stadig ret at få to kolde per dag hvis man er ansat på Carlsberg/Tuborg ?
Citera
2018-08-08, 20:10
  #44
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnJensen
Vi har masser af problemer i Danmark vedr alkohol, heldigvis er det stort set forbudt at drikke på arbejd idag, undtaget stillads och dem mindre heldige arbejdere der stadig nyder kolde bajer hver dag på job.

Vi Dansker syner ikke det er sjov med fordrukne maend i alle parker/ udendörs arealer. Men hvis man kommer fra Sverige så er det måske lidt eksotisk?
Det er altså ikke nåen fra DK som kan lige at du drikker dine tuborg i parken en onsdag, drik det på weekenden og kom på arbejd mandag till fredag, bidrag till samfundet.

Har faktiskt aldrig sagt att det handlar om försupna män. I Danmark sitter vanliga gubbar och tar en kall i parken utan att någon höjer på ett ögonbryn. Ingen är speciellt packad vad jag sett. Det finns förstås gubbar som sitter och dricker i parken i Sverige också. Dessa är dock allt som oftast alkoholiserade. Därför ser det dåligt ut att sitta och dricka på allmänna platser i Sverige, det är väldigt förknippat med alkoholism här.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback