2018-07-30, 12:39
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Har det med alkoholskatten att göra? Väldigt lustigt.
Citera
2018-07-30, 13:22
Medlem
john-silvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98

vet inte varför men samma gäller Grön Tuborg i Danmark 4,6 i Sverige 4,2
Citera
2018-07-30, 13:30
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-silver
vet inte varför men samma gäller Grön Tuborg i Danmark 4,6 i Sverige 4,2
Det är konstigt. Jag tror det är för att bryggerierna ska tjäna mer pengar.
Citera
2018-07-30, 14:06
Medlem
konstits avatar
Citat:

Med största sannolikhet en skattefråga, många bäckar små för Danska bryggerier (och andra också) att sänka procenterna en smula då svensk ölskatt är en fast procent av... Procenterna

I Danmark är ölskatten en hel vetenskap och sysselsätter massor av ämbetsmän i skatteministeriet, skatten, eller rättare sagt avgiften, räknas ut med hjälp av flera skärningspunkter där styrka är en del, men också hur många hektoliter bryggeriet brygger per år, och ännu tokigare fram till 2011, om bryggeriet tidigare än 1940 producerat öl starkare än 2.8%. (Förr i tiden var öl oftast svag, den skulle bara vara nyttigare än vatten av vilket man då kunde bli sjuk av...)

Numera är skärningspunkten 10 procent i Danmark, så varför man valt att lägga sig på 7,7 har nog andra skäl, kanske historiska, eller att man helst skall kunna köra hem efter jobbet.
Citera
2018-07-30, 14:14
Medlem
Citat:
Vet inte men jag har för mig att man möter alkoholhalten lite olika mellan Danmark och sverige: Lite som föör med mellanölet.
Vikt % kontra Volym %, Men jag tror(Har inte kollat upp det 100%:-)) att danmark har vikt % och sverige Volym % eller om det är tvärt om.
Citera
2018-07-30, 14:20
Medlem
Det kan ha med vikt och volym procent att göra. Förr i tiden mätte vi alkohol halten i öl i vikt procent, kontra volymprocent som gäller för vin och starksprit, vi ändrade detta på 90 talet (tror jag); skulle inte förvåna mej om danskarna håller fast vid vikt procent på öl.
Citera
2018-07-30, 14:26
Medlem
franges avatar
Jämför med varför en 3,5% folköl kostar nästan dubbelt så mycket per burk som vad samma öl fast i 2,8% gör på Ica idag, i Sverige.
Citera
2018-07-30, 14:30
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vet inte men jag har för mig att man möter alkoholhalten lite olika mellan Danmark och sverige: Lite som föör med mellanölet.
Vikt % kontra Volym %, Men jag tror(Har inte kollat upp det 100%:-)) att danmark har vikt % och sverige Volym % eller om det är tvärt om.

Man mäter volymprocent i Danmark.
Citera
2018-07-30, 15:43
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstit
Med största sannolikhet en skattefråga, många bäckar små för Danska bryggerier (och andra också) att sänka procenterna en smula då svensk ölskatt är en fast procent av... Procenterna

I Danmark är ölskatten en hel vetenskap och sysselsätter massor av ämbetsmän i skatteministeriet, skatten, eller rättare sagt avgiften, räknas ut med hjälp av flera skärningspunkter där styrka är en del, men också hur många hektoliter bryggeriet brygger per år, och ännu tokigare fram till 2011, om bryggeriet tidigare än 1940 producerat öl starkare än 2.8%. (Förr i tiden var öl oftast svag, den skulle bara vara nyttigare än vatten av vilket man då kunde bli sjuk av...)

Numera är skärningspunkten 10 procent i Danmark, så varför man valt att lägga sig på 7,7 har nog andra skäl, kanske historiska, eller att man helst skall kunna köra hem efter jobbet.
Okej då vet jag. Så kan det vara.
Citera
2018-07-30, 15:46
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Okej. Det måste vara därför.
Citera
2018-07-30, 15:47
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Jämför med varför en 3,5% folköl kostar nästan dubbelt så mycket per burk som vad samma öl fast i 2,8% gör på Ica idag, i Sverige.
Ja det är sjukt. Men det är för att 2,8or är det ingen skatt på. Å det kan jag tänka mig. För det går knappt att bli full på dem.
Senast redigerad av Freddeiboi98 2018-07-30 kl. 16:26.
Citera
2018-07-30, 21:51
Medlem
trewqs avatar
Citat:

Vet inte heller varför, men sju komma tvåan ska vara 7,9% hos bordershops. Har jag fått veta av en MYCKET erfaren Tysklandsresenär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in