Citat:
Ursprungligen postat av cecel
Ditt inlägg var ju så mycket mer motiverande..

otrevligt som fan!
Schyffert ligger nog bakom en hel del av killinggängets mästerverk. dessutom är han en rolig personlighet!
Schyffert och Lokko ligger bakom manusen för "nilecity" och "percy tårar".
Dessutom har de skrivit en betydande del av de "fyra små filmerna".
När det kommer till "fyra nyanser av brunt" fick de hjälp. (Schyffert gjorde dessutom sin mest usla roll någonsin som någon sorts jävla hotellägare i den filmen - det sänkte för övrigt hela den fjärdedelen)
De MANUS som Schyffert medförfattat baserades till stor del på att man hade att göra med skickliga komiker såsom exempelvis Rheborg, Gustavsson och till viss del Jonas Inde. Är man ytlig polare med dom på stockholmsmanér så är det inte så svårt att göra tv. (är själv från stockholm)
Notera gärna att i både Nilecity och i Percy tårar så innehar Schyffert karaktärer som mera har en observerande roll i sketcherna än aktiv och drivande dito. (alla roliga karaktärer besöker HONOM på radiostationen. Hans insats består mer i att INTERVJUA" skådespelarna.) Det är ju inte direkt så att han förankrade någon paradroll där? Jag har överhuvudtaget svårt att först och främst se hur Schyffert spelat någon betydande roll för svensk filmhistoria med avseende på komik från den tiden överhuvudtaget.
Däremot "hajpades" killinggänget in absurdum efter både Nilecity och Percy tårar. Det har killarna kunnat leva på. Den aspekten går inte att ifrågasätta..
Idag gör han mest deskriptiva tv-program där han försöker göra nedstamp i komedins diversifierade värld. Jag såg något av de programmen men minns inte namnet då jag förkastade det som skit.
Däremot ska Schyffert ha cred för ETT ENDA inslag han gjort på senare år och till och med i det programmet. Han gjorde ett försök att definiera JAPANSK humor. Den humorn har sådana sällsamma inslag av slapstickhumor att vi västerlänningar i regel inte vet när vi ska skratta åt den eller inte.
Schyffert gick i programmet upp och gjorde ståuppkomik på en japansk scen. (kanske hade han sugit av någon på SBS Broadcastin för att få råd med flygbiljetter åt filmteamet?) Det syntes att han hade tänkt till då. Han bjöd nervöst på en efterkonstruktion av japansk humor.
Enda gången enligt mig han varit bra.
För övrigt ska jag leta reda på en krönika vilken handlar om hur nedrigt Schyffert betedde sig mot Gustavsson efter "fyra nyanser av brunt" då han uppvisade tendenser till en tvättäkta "svensk avundsjuka" efter att Gustavsson prisades för sin roll i filmen och inte fitt-Henrik..
Jag måste erinra mig vad krönikören hette bara..