Citat:
Ursprungligen postat av
Flamsan
Jag genomgick en kvafruppel bypass i dec 2012. Mina kärl var i stort sett igentäppta men op gick bra och försökte återgå till normalt liv igen.
I juli/aug 2013 började jag få ordentligt med kärlkramp igen men läkarna trodde mig inte då mitt EKG såg bra ut, men till slut fick en läkare nog av mig och min man och skickade mig på en ordentlig undersökning som skulle få oss att förstå att det inte var något fel på hjärtat utan allt satt i våra huvuden för jag hade ju nysd genomgått bypassen.
Dagen efter undersökningen ringer min kardiolog och låter hemskt urskuldande, men tydligen hade jag två igentäppta kärl igen och nästa gång jag hade ont skulle jag åka jn så skulle jag genomgå kranskärlsröntgen och förhoppningsvis skulle dekunna fixa det då.
De kunde fixa det då med stent och jag hsr fått en eller två stentar till, och blallongsprängt någrs gånger.
Så jo det kan slamna igen fort igen även efter en op. Nej det är inte alktid de kan fixa förträngningarna med stentar och/eller ballongvidgning utan op är enda alternativet.
Jag har fortfarande problem med kärlkramp. Mitt hjärta är så nogrant undersökt som det kan bli när man lever, de kan inte finna några spår av att jah ska ha haft några infarkter eller andra skador på hjärtat. Utan själva hjärtat är starkt och friskt. Men kärlen slamnar igen trots medicinering och viktminskning.
Så jag vet att jag lär behöva göra fler kranskärlröntgrn och i framtiden en ny bypass.
Sorry det blev långt.
(Är kvinna var 47 vid bypass op.nu alltså 53. )
Tack snälla för ditt svar, du vet ju precis vad pappa genomgår. Vad tråkigt att du redan behövt genomgå så mycket vid ung ålder, känner med dig och hoppas att du ändå mår så bra du kan under omständigheterna. Pappa var 48 år när allt började och livet förändrades.
Nu fick vi lite lugnande besked under gårdagen. Han fick genomgå flera undersökningar med skiktröntgen och kontrast och kärlen verkar än så länge vara opåverkade. Däremot hittades flera områden i lungorna som "inaktiverats" och inte längre tar upp syre. Vad det är och vad det beror på kan de inte säga än men det ska utredas. Han fick åtminstone komma hem och smärtan har lagt sig, vilket känns som en enorm lättnad så klart.
Så kärl kan alltså sättas igen så fort? Vad otäckt, har läkarna sagt något om varför? Kan det vara genetiskt? Farfar dog ung av samma sak och min bror, som dessutom har MS, har också kärlproblem.
Pappa har alltid haft fina kolesterolvärden, alltid varit i god form. Rökte visserligen mycket som ung och hade ett stressigt arbete fram till första infarkten. Kosten är "normal" men jag skulle önska han inte åt skinka och korv så ofta.. Inte lätt att få en gammal hund att sitta där tyvärr.