2018-07-29, 16:55
Moderator
Jultrollets avatar
Pappa genomgick en dubbel bypassoperation i januari 2017. Han fick då två nya kärl till hjärtat eftersom samtliga artärer var mycket igentäppta och för att han haft två eller tre infarkter tidigare. Operationen gick förhållandevis bra (fick lite komplikationer med såret) och allt har sett så bra ut som det kan göra med tanke på hur lite av hjärtat det är kvar som inte är skadat. Men nyss ringde min mamma och berättade att ambulansen kommit för att hämta upp honom och att han hade svår kärlkramp, möjligen ny infarkt.

Är det vanligt att det blir så efter bara ett år? Jag vet ju att vener som används som artärmateriel snabbare täpps till än om man använder artärer, men så fort? Jag kan inte låta bli att tänka att han kanske genomgick en så stor operation, med allt vad det innebär, i onödan? Å andra sidan kanske detta hade hänt tidigare annars.

Självklart ser det mycket illa ut nu och jag sitter här och väntar på att telefonen ska ringa och ge besked, vilket känns hemskt..
Citera
2018-07-29, 19:17
Medlem
maxatdunders avatar
Det är inte över, det jag vet om bypass är att en släkting fick det i tidigt skede vilket förmodligen gjorde att han kunde leva ett bra liv flera år till. Hoppas på det bästa och läs om situationen vad som kan göras som utomstående
Citera
2018-07-29, 20:08
Medlem
iSvempas avatar
Bypass

Man gör en Bypassoperation där man ersätter igenslaggade ådror med friska. Har delar av hjärtmuskeln dött på grund av för lite syresatt blod som triggar igång en hjärtinfarkt. Varje infarkt lämnar efter sig ett ärr som påverkar och försvagar hjärtat. Friska ådror gör inte hjärtat friskare efter några hjärtinfarkter, utan förlänger tiden till nästa infarkt. Döda hjärtmuskeldelar blir aldrig friska igen bara för att man byter blodådror. Dött är dött. Man kan ju transplantera in ett nytt hjärta, men läkaren kanske inte anser att du är lämplig, eller så hinner du inte vänta på ett nytt.
Det finns patienter som gjort bypass som lever ett perfekt liv efter flera år, men dom gjorde operationen innan dom fick hjärtinfarkter som skadade hjärtmuskeln.
Senast redigerad av iSvempa 2018-07-29 kl. 20:12. Anledning: Tillägg.
Citera
2018-07-29, 22:42
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Man gör en Bypassoperation där man ersätter igenslaggade ådror med friska. Har delar av hjärtmuskeln dött på grund av för lite syresatt blod som triggar igång en hjärtinfarkt. Varje infarkt lämnar efter sig ett ärr som påverkar och försvagar hjärtat. Friska ådror gör inte hjärtat friskare efter några hjärtinfarkter, utan förlänger tiden till nästa infarkt. Döda hjärtmuskeldelar blir aldrig friska igen bara för att man byter blodådror. Dött är dött. Man kan ju transplantera in ett nytt hjärta, men läkaren kanske inte anser att du är lämplig, eller så hinner du inte vänta på ett nytt.
Det finns patienter som gjort bypass som lever ett perfekt liv efter flera år, men dom gjorde operationen innan dom fick hjärtinfarkter som skadade hjärtmuskeln.
Sitter fortfarande och väntar men min syster ska ringa sjukhuset och höra om hon kan få reda på något. Hemskt att sitta så många mil ifrån och inte kunna ta sig dit.

Men visst är det som du säger och jag har alltid undrat varför de inte gjorde operationen mycket tidigare eller åtminstone satte in stentar. Kanske ansåg de att det inte var möjligt, det får vi nog aldrig veta. Jag trodde nog lite naivt att det skulle ta längre tid till ny infarkt än vad det nu möjligen kan ha gjort.
Citera
2018-07-30, 23:37
Medlem
Flamsans avatar
Jag genomgick en kvafruppel bypass i dec 2012. Mina kärl var i stort sett igentäppta men op gick bra och försökte återgå till normalt liv igen.

I juli/aug 2013 började jag få ordentligt med kärlkramp igen men läkarna trodde mig inte då mitt EKG såg bra ut, men till slut fick en läkare nog av mig och min man och skickade mig på en ordentlig undersökning som skulle få oss att förstå att det inte var något fel på hjärtat utan allt satt i våra huvuden för jag hade ju nysd genomgått bypassen.

Dagen efter undersökningen ringer min kardiolog och låter hemskt urskuldande, men tydligen hade jag två igentäppta kärl igen och nästa gång jag hade ont skulle jag åka jn så skulle jag genomgå kranskärlsröntgen och förhoppningsvis skulle dekunna fixa det då.

De kunde fixa det då med stent och jag hsr fått en eller två stentar till, och blallongsprängt någrs gånger.

Så jo det kan slamna igen fort igen även efter en op. Nej det är inte alktid de kan fixa förträngningarna med stentar och/eller ballongvidgning utan op är enda alternativet.

Jag har fortfarande problem med kärlkramp. Mitt hjärta är så nogrant undersökt som det kan bli när man lever, de kan inte finna några spår av att jah ska ha haft några infarkter eller andra skador på hjärtat. Utan själva hjärtat är starkt och friskt. Men kärlen slamnar igen trots medicinering och viktminskning.

Så jag vet att jag lär behöva göra fler kranskärlröntgrn och i framtiden en ny bypass.

Sorry det blev långt.

(Är kvinna var 47 vid bypass op.nu alltså 53. )
Citera
2018-07-31, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Pappa genomgick en dubbel bypassoperation i januari 2017. Han fick då två nya kärl till hjärtat eftersom samtliga artärer var mycket igentäppta och för att han haft två eller tre infarkter tidigare. Operationen gick förhållandevis bra (fick lite komplikationer med såret) och allt har sett så bra ut som det kan göra med tanke på hur lite av hjärtat det är kvar som inte är skadat. Men nyss ringde min mamma och berättade att ambulansen kommit för att hämta upp honom och att han hade svår kärlkramp, möjligen ny infarkt.

Är det vanligt att det blir så efter bara ett år? Jag vet ju att vener som används som artärmateriel snabbare täpps till än om man använder artärer, men så fort? Jag kan inte låta bli att tänka att han kanske genomgick en så stor operation, med allt vad det innebär, i onödan? Å andra sidan kanske detta hade hänt tidigare annars.

Självklart ser det mycket illa ut nu och jag sitter här och väntar på att telefonen ska ringa och ge besked, vilket känns hemskt..

Vad är en dubbel bypass?
Citera
2018-07-31, 07:30
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Vad är en dubbel bypass?

En bypass är att du förser hjärtats kranskärl med blod distalt om det förträngda området, ofta genom att använda sig av en ven från benet som man skördar och kopplar om, samt genom omkoppling av a.mammaria (artär som inte normalt går till hjärtat.). Att den är dubbel innebär att det är två kärl som omkopplas.

En bypass operation gör man när det är såpass trångt att ballongspräning och stentning inte längre anses tillräckligt. Till exempel om man har 3-kärlspåverkan, eller förträning innan kärlets grening.
Senast redigerad av Babaji 2018-07-31 kl. 07:32.
Citera
2018-07-31, 14:35
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamsan
Jag genomgick en kvafruppel bypass i dec 2012. Mina kärl var i stort sett igentäppta men op gick bra och försökte återgå till normalt liv igen.

I juli/aug 2013 började jag få ordentligt med kärlkramp igen men läkarna trodde mig inte då mitt EKG såg bra ut, men till slut fick en läkare nog av mig och min man och skickade mig på en ordentlig undersökning som skulle få oss att förstå att det inte var något fel på hjärtat utan allt satt i våra huvuden för jag hade ju nysd genomgått bypassen.

Dagen efter undersökningen ringer min kardiolog och låter hemskt urskuldande, men tydligen hade jag två igentäppta kärl igen och nästa gång jag hade ont skulle jag åka jn så skulle jag genomgå kranskärlsröntgen och förhoppningsvis skulle dekunna fixa det då.

De kunde fixa det då med stent och jag hsr fått en eller två stentar till, och blallongsprängt någrs gånger.

Så jo det kan slamna igen fort igen även efter en op. Nej det är inte alktid de kan fixa förträngningarna med stentar och/eller ballongvidgning utan op är enda alternativet.

Jag har fortfarande problem med kärlkramp. Mitt hjärta är så nogrant undersökt som det kan bli när man lever, de kan inte finna några spår av att jah ska ha haft några infarkter eller andra skador på hjärtat. Utan själva hjärtat är starkt och friskt. Men kärlen slamnar igen trots medicinering och viktminskning.

Så jag vet att jag lär behöva göra fler kranskärlröntgrn och i framtiden en ny bypass.

Sorry det blev långt.

(Är kvinna var 47 vid bypass op.nu alltså 53. )
Tack snälla för ditt svar, du vet ju precis vad pappa genomgår. Vad tråkigt att du redan behövt genomgå så mycket vid ung ålder, känner med dig och hoppas att du ändå mår så bra du kan under omständigheterna. Pappa var 48 år när allt började och livet förändrades.

Nu fick vi lite lugnande besked under gårdagen. Han fick genomgå flera undersökningar med skiktröntgen och kontrast och kärlen verkar än så länge vara opåverkade. Däremot hittades flera områden i lungorna som "inaktiverats" och inte längre tar upp syre. Vad det är och vad det beror på kan de inte säga än men det ska utredas. Han fick åtminstone komma hem och smärtan har lagt sig, vilket känns som en enorm lättnad så klart.

Så kärl kan alltså sättas igen så fort? Vad otäckt, har läkarna sagt något om varför? Kan det vara genetiskt? Farfar dog ung av samma sak och min bror, som dessutom har MS, har också kärlproblem.

Pappa har alltid haft fina kolesterolvärden, alltid varit i god form. Rökte visserligen mycket som ung och hade ett stressigt arbete fram till första infarkten. Kosten är "normal" men jag skulle önska han inte åt skinka och korv så ofta.. Inte lätt att få en gammal hund att sitta där tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in