• 1
  • 2
2018-07-29, 10:50
Medlem
Jag har googlat, sökt och försökt finna svar på detta, men ingenstans hittar jag en vettig artikel som förklarar fysiken/dynamiken bakom fenomenet tvärdrag i ett hus ex.

Postar jag fel så flytta gärna till rätt forumdel!

Jag har läst att vid hög/lågtryck så rör sig luften från det varma området till det kalla. Och således får vi vind (med lite rotationskraft från jorden osv.) Men hur funkar det då när jag öppnar två dörrar på varsin sida om huset? Jag har en aning (teori) om vad som försiggår, men ni smarta på denna forumdel kan kanske hjälpa mig bekräfta eller rätta mig!

Jag tror det är tryck/värmeskillnader mellan delarna i huset som skapar vinden mellan de öppna punkterna. En sida är oftast kallare och en varmare, så när jag nu öppnar två motstående dörrar (eller fönster) så rusar lufter mellan dessa punkter för att försöka utjämna. Dock så rusar den kalla lufter mot den varma sidan?! Tvärt emot vad den gör vid hög/lågtryck! Kan detta ha o göra med att den varma luften på varma sida stiger, och när jag då ger den access till kall luft så strömmar denna till för att sen stiga uppåt? Sen är där säkert ngt med venturieffekten också iom att dörrar/rum/fönster gör att luftströmmen ökan i hastighet, men det är bara en vild chansning. Kan ngn smart och snäll person hjälpa mig utröna detta lilla vardagsfenomen!?

Stort tack!

/ZexeL
Citera
2018-07-29, 10:58
Medlem
Det är väl mera tryckskillnaden mellan de olika sidorna på huset som beror på vinden.
På vindsidan blir det högre tryck än på läsidan
Citera
2018-07-29, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är väl mera tryckskillnaden mellan de olika sidorna på huset som beror på vinden.

Vinden spelar säkert också roll, men man kan få krafiga tvärdrag även en vindstilla dag.
Citera
2018-07-29, 12:02
Medlem
olasvenssons avatar
Det bildas en lufttunnel.

Luften kommer in från ena sidan av huset, när luften passerar insidan av huset så trycks luften ihop och då rör sig luften snabbare för att sedan åka ut på andra sidan huset.
Senast redigerad av olasvensson 2018-07-29 kl. 12:04.
Citera
2018-07-29, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Det bildas en lufttunnel.

Luften kommer in från ena sidan av huset, när luften passerar insidan av huset så trycks luften ihop och då rör sig luften snabbare för att sedan åka ut på andra sidan huset.

Men vad är katalysten som får luften att röra sig i första taget? Det måste ju vara temeratur (och således tryckskillnaderna)? Skulle du lägga ett PVC-rör på din gräsmatta så rör sig luften inte i det...
Citera
2018-07-29, 12:25
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Men vad är katalysten som får luften att röra sig i första taget? Det måste ju vara temeratur (och således tryckskillnaderna)? Skulle du lägga ett PVC-rör på din gräsmatta så rör sig luften inte i det...

Jag vet inte. Men i så fall skulle ett hus som var lika varmt på insidan som på utsidan inte få korsdrag?! Så kanske det är...? Kanske är det en blandning mellan att luft trycks ihop och temperaturskillnader.
Senast redigerad av olasvensson 2018-07-29 kl. 12:51.
Citera
2018-07-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag vet inte. Men i så fall skulle ett hus som var lika varmt på insidan som på utsidan inte få korsdrag?! Så kanske det är...? Kankske är det en blandning mellan att luft trycks ihop och temperaturskillnader.

Nä, jag är inte heller säker!
Men om ett hus satt i en homogent miljö där det var lika varmt på alla sidor samt inne så skulle man inte få korsdrag (tror jag), för då finns inga skillnader i varken lufttryck eller temperatur som kan sätta igång en rörelse.
Jag tror också att det är en kombo av tryckskillnader/tempskillnader samt venturieffekt. Men hade varit najs med ngn fysiker/meterolog som bara svepte in och förklarade alltihop!

FYI, jag älskar vardagsfysik! Man vill ju veta vad som får ens värld att ticka!
Citera
2018-07-29, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vilket håll går draget då? Från lä till vindsidan ?
Citera
2018-07-29, 13:08
Medlem
När jag öppnar fönstren å sen går ut i dörren på andra sidan där inga fönster finns eller är öppna så smäller dörren igen när jag går ut. Borde då draget gå från småhål till stor öppning då ?
Citera
2018-07-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Vilket håll går draget då? Från lä till vindsidan ?

Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
När jag öppnar fönstren å sen går ut i dörren på andra sidan där inga fönster finns eller är öppna så smäller dörren igen när jag går ut. Borde då draget gå från småhål till stor öppning då ?

Har du vind från norr och så kommer du ha ett övertryck i norr och ett undertryck i söder (av huset), luften kommer då gå från det höga trycket till det låga.

Dock så rör sig luften från den kalla sidan, om man som idag då det nästan är vindstilla men sol och 27 grader. På solsidan är det ju varmare än den sidan som ligger i skugga, och luften rör sig alltså från den kalla till den varma. Och varför den gör det har jag en tanke om men skulle gärna vilja att ngn med koll förklarar för mig så jag inte bara ”mansplainar”!
Citera
2018-07-29, 13:21
Medlem
Citat:
Har du vind från norr och så kommer du ha ett övertryck i norr och ett undertryck i söder (av huset), luften kommer då gå från det höga trycket till det låga.

Dock så rör sig luften från den kalla sidan, om man som idag då det nästan är vindstilla men sol och 27 grader. På solsidan är det ju varmare än den sidan som ligger i skugga, och luften rör sig alltså från den kalla till den varma. Och varför den gör det har jag en tanke om men skulle gärna vilja att ngn med koll förklarar för mig så jag inte bara ”mansplainar”!
Aha. Det lät logiskt. Tack för svaret.
Citera
2018-07-29, 15:55
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:

Fast vind som rör sig snabbt har lägre tryck. Så om det blåser från norr, så att vinden över det norra fönstret rör sig fortare än det gör över det södra så kommer luften genom bostaden att gå från söder till norr.

Sen rör sig gaser likt värme från det varma till det kalla då naturen vill ha jämnvikt och den varma sidan är mer aktiv än den kalla.

Edit. Gjorde en politisk anekdot i ett försök att skämta, men tar fan bort det för att bevara oss alla lite sinnesutrymme som inte berör politik.
Senast redigerad av Bara-Robin 2018-07-29 kl. 16:30.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in