• 1
  • 2
2018-07-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Fast vind som rör sig snabbt har lägre tryck. Så om det blåser från norr, så att vinden över det norra fönstret rör sig fortare än det gör över det södra så kommer luften genom bostaden att gå från söder till norr.

Sen rör sig gaser likt värme från det varma till det kalla då naturen vill ha jämnvikt och den varma sidan är mer aktiv än den kalla.

Edit. Gjorde en politisk anekdot i ett försök att skämta, men tar fan bort det för att bevara oss alla lite sinnesutrymme som inte berör politik.

Ja, fast ett hus som utsätts för vind agerar likt ett segel, så tryckskillnaderna på huset blir övertryck i lovart och undertryck i lä.
Gällande gasen/luften är det helt korrekt! Det var därför jag var konfunderad varför i ett tvärdrag luften rör sig från kall sida till varm...
Citera
2018-07-29, 18:43
Medlem
Rent intuitivt misstänker jag att vinden har en större effekt än temperaturen, men orkar inte försöka gräva mig in i vindens effekt på tryckfall. Däremot kan jag bidra med temperaturens effekt på tryckfallet från ena sidan av huset jämtemot den andra.
Om vi först antar att gasen är ideal så ges förhållandet mellan tryck och temperatur av pV = RT.
(För eventuella kritiker så är V i detta fall den molära volymen med enheten m3/mol)
Tryckskillnaden mellan de båda husväggarna kommer då vara
p2-p1 = R(T2-T1)/V

R är den ideala gaskonstanen: R = 8,314 J/(K mol)
Den molära volymen för luft vid 25 grader är: V = 0,025 m3/mol

Om temperaturskillnaden är en grad så kommer tryckskillnaden mellan sidorna vara
p2-p1 = 8,314/0,025 = 330 Pa

Vilket är ungefär 0,3% av atmosfärstrycket. Hurvida detta är nog för att smälla igen en dörr vet jag dock inte.
Citera
2018-07-29, 22:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZexeL
Vinden spelar säkert också roll, men man kan få krafiga tvärdrag även en vindstilla dag.
Det får du ju inte. Är det helt vindstilla ute så blir det inte mycket till luftrörelse ens om man öppnar fullt på två motsatta sidor av huset. Jag har öppet på alla håll och kanter nu och försöker sluta svettas men inte fan blir det något vidare drag för det.

Du kanske tycker det för du är van vid att det är så gott som absolut vindstilla inne så minsta vindpust utifrån känns betydligt mer än när man har fönster och dörrar stängda.

Är det något som kan ge luftrörelser genom tvärdrag utan någon som helst vind utomhus så lär det bero på att den varma inomhusluften är lättare än utomhusluften och därför strömmar uppåt och ut och ersätts med tyngre utomhusluft men den effekten borde avta efter en stund då temperaturerna har jämnats ut.
Citera
2018-07-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det får du ju inte. Är det helt vindstilla ute så blir det inte mycket till luftrörelse ens om man öppnar fullt på två motsatta sidor av huset. Jag har öppet på alla håll och kanter nu och försöker sluta svettas men inte fan blir det något vidare drag för det.

Du kanske tycker det för du är van vid att det är så gott som absolut vindstilla inne så minsta vindpust utifrån känns betydligt mer än när man har fönster och dörrar stängda.

Är det något som kan ge luftrörelser genom tvärdrag utan någon som helst vind utomhus så lär det bero på att den varma inomhusluften är lättare än utomhusluften och därför strömmar uppåt och ut och ersätts med tyngre utomhusluft men den effekten borde avta efter en stund då temperaturerna har jämnats ut.

Ja, du kan ha rätt. Jag vet somsagt inte helt 100% hur ett tvärdrag funkar.

Dock tänker jag att det har mer med temperaturskillnader att göra på thå motstående sidor av huset än vinden.
Citera
2018-07-30, 07:18
Medlem
PRECIS ALL (gas- och) luftrörelse initieras av TRYCKSKILLNAD!
(Utom när 'väggarna' rör sig, som vid kolvar, turbiner, propellrar, vingar osv)

När/om värme verkar vara inblandad så börjar processen med att värmen skapar en tryckskillnad genom att t.ex
öka volymen på luften i ett begränsat utrymme, eller ändra densiteten i "fri" luft.

Den tidigare citerade allmänna gaslagen är det som styr alltihop.
Citera
2018-07-30, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
PRECIS ALL (gas- och) luftrörelse initieras av TRYCKSKILLNAD!
(Utom när 'väggarna' rör sig, som vid kolvar, turbiner, propellrar, vingar osv)

När/om värme verkar vara inblandad så börjar processen med att värmen skapar en tryckskillnad genom att t.ex
öka volymen på luften i ett begränsat utrymme, eller ändra densiteten i "fri" luft.

Den tidigare citerade allmänna gaslagen är det som styr alltihop.

Stämmer in här. Resonemanget om temperaturskillnader funkar om du sätter det i relation till hur det påverkar trycket, inte annars.
Såvida temperaturskillnaden mellan husets två sidor är stor så kommer det ha en minimal effekt. Även om den är stor så kommer tryckutjämning ske direkt eftersom att luften vid varje husvägg inte är isolerad. Vinden däremot kan skapa tryckskillnader när det blåser mot den ena husväggen varför korsdrag påträffas oftare när det just blåser. Har själv haft fönster öppna i värmen och inget korsdrag har påträffats förutom när det blåst.
Citera
2018-07-30, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleGrisHans
Stämmer in här. Resonemanget om temperaturskillnader funkar om du sätter det i relation till hur det påverkar trycket, inte annars.
Såvida temperaturskillnaden mellan husets två sidor är stor så kommer det ha en minimal effekt. Även om den är stor så kommer tryckutjämning ske direkt eftersom att luften vid varje husvägg inte är isolerad. Vinden däremot kan skapa tryckskillnader när det blåser mot den ena husväggen varför korsdrag påträffas oftare när det just blåser. Har själv haft fönster öppna i värmen och inget korsdrag har påträffats förutom när det blåst.

Idag är det molnigt och alltså en jämnare temperatur på båda sidor huset (ingen gassande sol), där är en lätt bris från söder (huset har ena långsidan rakt i söderläge, och alltså då andra sidan i norr). Jag har nu öppnat ena ytterdörren på södra långsidan och altandörren på norraidan, och jag upplever det som att luften strömmar från söder till norr. Alltså har vinden idag större betydelse för draget.

Jag ska se hur det är en dag då det är vindstilla men strålande sol. Dagar med sol får vi väldiga skillnader i temp mellan fram o baksida på dagen. Framsidan står i sol och det kan lätt bli 20 graders tempskillnad mellan sol och skuggsida. Skall bli intressant att se hur luften rör sig i ett sådant sammanhang när man öppnar en kanal mellan varmt och kallt!
Citera
2021-07-18, 15:48
Medlem
Det är konstigt det där. I vår förra lägenhet kunde man knappt stå i hallen för att det blåste så mycket om man öppnade fönster i båda ändarna. I vår nuvarande kan man inte få korsdrag hur mycket jag än försöker skapa det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in