Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-28, 22:14
  #1
Medlem
Hupats avatar
ska ut och cykla runt 500 km nästa vecka ihop med en vän. Har nyss köpt en ny racer och undrar hur jag enklast får plats med tält, liggunderlag, sovsäck och väska med kläder på den? bör jag köpa mig någon sorts cykelväska eller går det möjligtvis att fästa en pakethållare på den? har slicks på den just nu, hur väl fungerar det på grusvägar? kommer jag sabba däcken? kommer främst att vara asfalterade vägar vi cyklar på, men vet att en och en annan km kommer att vara på grusväg. tacksam för svar //Hupat
Citera
2018-07-29, 00:25
  #2
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
ska ut och cykla runt 500 km nästa vecka ihop med en vän. Har nyss köpt en ny racer och undrar hur jag enklast får plats med tält, liggunderlag, sovsäck och väska med kläder på den? bör jag köpa mig någon sorts cykelväska eller går det möjligtvis att fästa en pakethållare på den? har slicks på den just nu, hur väl fungerar det på grusvägar? kommer jag sabba däcken? kommer främst att vara asfalterade vägar vi cyklar på, men vet att en och en annan km kommer att vara på grusväg. tacksam för svar //Hupat
Tips: ta med punkteringsreparationssats + pump och kör långsamt på grusvägar.
Med så här dålig framförhållning så blir det väl lättast om du helt enkelt hivar upp väskan på ryggen, det är ju ändå bara 50 mil...
Citera
2018-07-29, 02:19
  #3
Medlem
Millediablos avatar
Googla bike packing. Inte lätt att få med tält, liggunderlag och sovsäck på racern.
Du måste ha rulle fram (styrväska) och stor bakväska.
Försök att dela tält för även ett lättviktstält tar abnorm plats.
Stålgaffel underlättar, då kan du hänga på sidoväskor.
Citera
2018-07-29, 02:54
  #4
Medlem
Blir väl litet svettigt med en stor ryggsäck på cykelsemestern, enligt mitt efterblivna tycke.

En racerhoj har inte pakethållare förmodar jag. Det finns allt möjligt att tillgå via nätet dock. På Amazon t.ex. så borde det kunna gå att köpa och få en pakethållare som eventuellt fungerar även på en racercykel med lite handpåläggning eller i värsta fall med hjälp av några buntband, levererad inom några få dagar.

I övrigt finns det naturligtvis pack-/cykelväskor att köpa hos lokala handlare, om ni bor i närheten av någon ort. Kolla hos cykelhandlare, sportaffär och hos Biltema och liknande.
__________________
Senast redigerad av MrNoShow 2018-07-29 kl. 03:00.
Citera
2018-07-29, 07:47
  #5
Medlem
Arabapans avatar
Men ska du bara cykla 50 mil så behövs knappt något. Det tar 2 dagar att cykla om du har lite träning sedan tidigare. Ta in på et vandrarhem efter 25 mil och sov gott och sedan cykla resten dagen efter. Så slipper du massa packning, och det blir dessutom billigare att sova på vandrarhem än att köpa tält och annat.
Citera
2018-07-30, 00:50
  #6
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arabapan
Men ska du bara cykla 50 mil så behövs knappt något. Det tar 2 dagar att cykla om du har lite träning sedan tidigare. Ta in på et vandrarhem efter 25 mil och sov gott och sedan cykla resten dagen efter. Så slipper du massa packning, och det blir dessutom billigare att sova på vandrarhem än att köpa tält och annat.
Bra förslag! Försök att cykla 55-60% av sträckan första dagen, det gör andra dagen både fysiskt och psykiskt lättare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback