2018-08-14, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tunnelarbetare
Där har du fel, jag svarar som jag tolkar ts frågeställning bortgjord är mest du

Du menar alltså att det är din obefintliga läsförståelse som gör att du hela tiden refererar till högerregeln?

Jisses människa, lämna tråden en gång för alla och för en gångs skull inse att du inte vet vad du pratar om. Dina inlägg blir bara mer och mer pinsamma...
Citera
2018-08-23, 21:02
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiceQk
Jag hamnade i en något märklig situation för några dagar sedan. Jag skulle svänga vänster ut på en huvudled och väntade på tillfälle att köra ut. När jag står och väntar kommer en gubbe rullandes på gatan mittemot mig, som skulle åt samma håll som mig, han skulle alltså svänga höger. Kort efter att ha noterat gubben som kom rullandes så kör jag ut, börjar passera första körfältet och när jag är typ halvt inne i högra körfältet och nästan ute ur korsningen så börjar gubben också att köra. Detta resulterar i att vi hamnar bredvid varandra och nästan skrapar i sidorna på varandra varpå jag får göra en snabb rattryckning åt vänster för att undvika kollision. Jag bifogar länk till korsningen. Bilen som är ute på huvudleden på bilden var ungefär där vi nästan körde på varandra. Så min fråga är, vad fan är det som gäller i en sådan situation? Nu i efterhand tänker jag att eftersom att jag behövde korsa ett körfält för att kunna fortsätta min färd och gubben kunde svänga direkt utan att behöva korsa några körfält så var det kanske jag som skulle ha låtit honom först. Men å andra sidan, om han ser att jag redan har kört och halvt genomfört svängen så får han väl vänta med att köra ut, eller? Vad är det som gäller?

https://imageshack.com/a/img921/9381/M03aa1.jpg

Gubbar är fotgängare även om de rullar fram. När du svänger med fordon i korsning har du väjningsplikt mot fotgängare. När gubben rullar förbi kan det vara värt att ropa åt honom att ställa sig upp, gå som folk och hålla sig till gångbanan.
Citera
2018-08-23, 21:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Länk till körkort online om svängningsregeln: https://korkortonline.se/teori/ordlista/svangningsregeln/
Om du svänger över en annan trafikants fil så ska du väja för den. Det kvittar om den mötande bilen ska svänga höger eller köra rakt fram.

Det är inte högerregeln som gör att man ska väja utan den så kallade svängningsregeln. Trafikförordningen 3 Kap 24 §.
Svängningsregeln är bara en variant av högerregeln, kan inte minnas att svängningsregeln nämndes när jag tog kk -78. I det aktuella fallet med högersväng i korsning och någon kommer från andra hållet och kör framåt eller svänger vänster är det fortfarande en bil som kommer från din högra sida, så tänker du högerregel så väjer du, och gör rätt, även om det kanske heter svängningsregeln numera.

Men om den väg du ska in på är tvåfilig så förstår jag inte problemet, du håller dig i vänsterfil och mötande svänger in i högerfil, smidigt och bra (även om jag lärt mig här att man egentligen inte får göra så, men om folk inte körde med lite smidighet och vett skulle trafiken stanna upp helt och hållet).
Citera
2018-08-23, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Svängningsregeln är bara en variant av högerregeln, kan inte minnas att svängningsregeln nämndes när jag tog kk -78. I det aktuella fallet med högersväng i korsning och någon kommer från andra hållet och kör framåt eller svänger vänster är det fortfarande en bil som kommer från din högra sida, så tänker du högerregel så väjer du, och gör rätt, även om det kanske heter svängningsregeln numera.

Men om den väg du ska in på är tvåfilig så förstår jag inte problemet, du håller dig i vänsterfil och mötande svänger in i högerfil, smidigt och bra (även om jag lärt mig här att man egentligen inte får göra så, men om folk inte körde med lite smidighet och vett skulle trafiken stanna upp helt och hållet).

Vadå NUMERA? Det är två olika regler, två olika paragrafer. Är det så jäkla svårt att fatta, trots att det skrivits på näsan flera gånger i tråden, med länkar och allt?

Och v.g. ditt andra stycke är det ett solklart brott mot nyss nämnda svängningsregel. Du har väjningsplikt mot mötande trafik och har inte rätt att tränga dig in i vänster körfält. Den enda anledning till att du inte blivit utfattig av att krocka otaliga gånger i liknande situationer, där du blir 100% vållande och får stå för all självrisk, är för att alla vi andra undviker nötter som du, då vi inte vill ha vår bil på service.
Det du gör är inte det minsta smidigt. Det är bara okunnigt, buffligt, och allmänt usel körning utan någon som helst hänsyn till andra människors liv eller egendom.
Citera
2018-08-24, 06:37
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71

Och v.g. ditt andra stycke är det ett solklart brott mot nyss nämnda svängningsregel. Du har väjningsplikt mot mötande trafik och har inte rätt att tränga dig in i vänster körfält. Den enda anledning till att du inte blivit utfattig av att krocka otaliga gånger i liknande situationer, där du blir 100% vållande och får stå för all självrisk, är för att alla vi andra undviker nötter som du, då vi inte vill ha vår bil på service.
Det du gör är inte det minsta smidigt. Det är bara okunnigt, buffligt, och allmänt usel körning utan någon som helst hänsyn till andra människors liv eller egendom.
om vi kommer från varsitt håll och ska svänga in på samma väg, och den vägen har två filer, då kan vi svänga i på den samtidigt, i varsin fil, utan att trängas, det är ju idén på två filer. Att en av oss skulle vänta till båda filerna är tomma är både korkat och osmidigt.
Citera
2018-08-24, 07:38
Medlem
Citat:
om vi kommer från varsitt håll och ska svänga in på samma väg, och den vägen har två filer, då kan vi svänga i på den samtidigt, i varsin fil, utan att trängas, det är ju idén på två filer. Att en av oss skulle vänta till båda filerna är tomma är både korkat och osmidigt.

Nej, det är inte alls det som är idén. Om så vore fallet, hade körfälten avgränsats av heldragna linjer så att högersvängande inte tillåtits välja vänster körfält, och vice versa.

Varje gång du gör på ditt sätt bryter du mot väjningsplikten, och det är enbart pga att alla andra anpassar sig som du slipper betala självrisk för olyckorna du annars vållat.

Som vänstersvängande har du väjningsplikt mot mötande högersvängande, vilket innebär att dessa äger rätt att VÄLJA sitt körfält innan det blir din tur att VÄLJA vilket körfält du vill använda.
Senast redigerad av Skalman71 2018-08-24 kl. 07:40.
Citera
2018-08-24, 17:24
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Nej, det är inte alls det som är idén. Om så vore fallet, hade körfälten avgränsats av heldragna linjer så att högersvängande inte tillåtits välja vänster körfält, och vice versa.

Varje gång du gör på ditt sätt bryter du mot väjningsplikten, och det är enbart pga att alla andra anpassar sig som du slipper betala självrisk för olyckorna du annars vållat.

Som vänstersvängande har du väjningsplikt mot mötande högersvängande, vilket innebär att dessa äger rätt att VÄLJA sitt körfält innan det blir din tur att VÄLJA vilket körfält du vill använda.
Jaha, lugna ned dig nu, du har rätt enligt regelboken, men om man körde som du i Stockholm skulle man aldrig kunna svänga vänster i en korsning där vägen man svänger in på har två filer, t ex de flesta korsningarna på Birger Jarlsgatan eller Sveavägen. Smidighet och samarbete i trafiken är bättre än regelryttare, dessutom finns den normalt ingen anledning för högersvängande att välja vänsterfil. Ska de av till vänster längre fram kan de byta fil då.
De två filerna finns för att man ska kunna köra bredvid varandra, både de som kör rakt fram och de som ansluter till vägen, oavsett från vilket håll.
Ligger du kvar i högerfil på motorvägen också när du ser någon komma på påfarten, eller byter du fil och släpper fram, trots att du inte behöver?
Citera
2018-08-24, 17:53
Medlem
Citat:
Jaha, lugna ned dig nu, du har rätt enligt regelboken, men om man körde som du i Stockholm skulle man aldrig kunna svänga vänster i en korsning där vägen man svänger in på har två filer, t ex de flesta korsningarna på Birger Jarlsgatan eller Sveavägen. Smidighet och samarbete i trafiken är bättre än regelryttare, dessutom finns den normalt ingen anledning för högersvängande att välja vänsterfil. Ska de av till vänster längre fram kan de byta fil då.
De två filerna finns för att man ska kunna köra bredvid varandra, både de som kör rakt fram och de som ansluter till vägen, oavsett från vilket håll.
Ligger du kvar i högerfil på motorvägen också när du ser någon komma på påfarten, eller byter du fil och släpper fram, trots att du inte behöver?

Aaah och där kom 08-syndromet också med i bilden: "i ståkkålm, serru...."
Det är alltså därför du är så dryg. Också.
Det du inte fattar är att ditt körsätt inte minskar på köerna ett dugg. Det är bara det att när du bufflar och tränger dig fram, så får NÅGON ANNAN stå tillbaka. Trafikflödet är ju detsamma. Men det bryr ju inte du dig om, bara du kommer fram så skiter du i alla andra. Känner igen din typ.

Hur man kör på motorväg saknar relevans då det är en helt annan situation. Går du till tandläkaren när du ska hänga upp tavlor? Borr som borr, liksom?

Nej, det är INTE så det funkar med flerfiliga vägar i korsningar. Men jag känner att du har lite svårt att förstå. Du har ju aldrig krockat under dina 40 år som bilist, så du gör ju naturligtvis rätt.
Senast redigerad av Skalman71 2018-08-24 kl. 18:04.
Citera
2018-08-24, 19:50
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Aaah och där kom 08-syndromet också med i bilden: "i ståkkålm, serru...."
Det är alltså därför du är så dryg. Också.
Det du inte fattar är att ditt körsätt inte minskar på köerna ett dugg. Det är bara det att när du bufflar och tränger dig fram, så får NÅGON ANNAN stå tillbaka. Trafikflödet är ju detsamma. Men det bryr ju inte du dig om, bara du kommer fram så skiter du i alla andra. Känner igen din typ.

Hur man kör på motorväg saknar relevans då det är en helt annan situation. Går du till tandläkaren när du ska hänga upp tavlor? Borr som borr, liksom?

Nej, det är INTE så det funkar med flerfiliga vägar i korsningar. Men jag känner att du har lite svårt att förstå. Du har ju aldrig krockat under dina 40 år som bilist, så du gör ju naturligtvis rätt.
Det du inte fattar är att om det finns två filer så tränger jag mig inte, vi har en fil var, hur många filer behöver du? Det finns en fil var för trafiken från varje riktning, ingen trängs, alla får plats. Måste du ha en egen väg för att vara trygg?

Dumjävel, "i ståkkålm, serru...."
moget, *ignore* (inte för att det hjälper, numera)

edit: när vi började diskutera reflekterade jag över vad du skrev, funderade, undrade om jag gjorde fel, tänkte över mina svar och hur jag agerat, du vet, som riktiga människor gör, men ju mer jag interagerade med dig, desto mer kändes du som en bot, du var otrevlig, oresonabel, lyssnade inte, motiverade inte dina påhopp, och betedde dig rent allmänt som en idiot, så det är synd att vi inte kunde diskutera trafikregler och deras praktiska tillämpning på ett vuxet sätt, för det hade kunnat vara intressant och utvecklande för oss båda.
Men det känns som om du tycker du är färdig, perfekt, och alla andra är korkade.
Du får väl se om det ger dig framgång ...
Senast redigerad av mikaels 2018-08-24 kl. 20:02.
Citera
2018-08-24, 20:59
Medlem
Får man parkera här? https://goo.gl/maps/4xE2CN6JTAN2

Landsväg, mig veterligen ingen huvudled. Då får man väl parkera här? Den enda regel jag kan tänka mig som gör att man inte skulle få parkera där är att man eventuellt kan utgöra en fara för andra men annars vet jag inte, vad gäller?
Citera
2018-08-24, 21:51
Medlem
Citat:
Det du inte fattar är att om det finns två filer så tränger jag mig inte, vi har en fil var, hur många filer behöver du?
Nej, det har ni inte. Mötet har företräde i BÅDA körfälten före dig.

Citat:
Det finns en fil var för trafiken från varje riktning, ingen trängs, alla får plats. Måste du ha en egen väg för att vara trygg?
Nej, det är inte så trafiken i Sverige fungerar. Så gör man i vissa andra länder, USA t.ex., men inte i Sverige.

Jodå, jag fattar. Jag fattar precis. Det jag fattar är att du inte begriper den enklaste trafikregeln - väjningsplikten. Så jag ger upp nu. Om vi ses i trafiken blir du fattig.
Senast redigerad av Skalman71 2018-08-24 kl. 21:54.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in