2018-07-28, 18:27
Medlem
BlayzoRs avatar
Hej!

Beställde precis i7-8700k och undrar om man kommer kunna överklocka den till runt 4.8 GHz utan att få alldeles för höga temperaturer med Kraken x42 eller om man behöver uppgradera kylaren steget större?

Är som ni ser ingen expert inom detta, så tacksam för alla svar, tack
Citera
2018-07-28, 19:01
Medlem
Shigrass avatar
Ja, det räcker men frågan är varför du ska göra det? För att det ens ska vara värt att skaffa en 8700k så ska man skaffa proper kylning och delidda den. Du kommer inte att komma i närheten av en deliddad 8700k med ordentlig kylning. Hur långt du kan överklocka 8700k med den kylningen och utan att delidda beror på hur bra bin du får.
Citera
2018-07-28, 19:14
Medlem
BlayzoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shigras
Ja, det räcker men frågan är varför du ska göra det? För att det ens ska vara värt att skaffa en 8700k så ska man skaffa proper kylning och delidda den. Du kommer inte att komma i närheten av en deliddad 8700k med ordentlig kylning. Hur långt du kan överklocka 8700k med den kylningen och utan att delidda beror på hur bra bin du får.

Tacksam för svaret!
Har inte tänkt överclocka mer än 4.8 då jag inte är speciellt kunning eller intresserad av att hålla på fixa och trixa med olika komponeneter, vill bara få lite mer kräm på CPUn så man kan lira nyare spel utan att dra sig självt i håret, men ja du har rätt, kan vart lite onödigt att köpa ett sådant dyrt CPU om jag inte tänkt överclocka mer, men som sagt är jag lite av en noob
Citera
2018-07-29, 01:15
Medlem
annanmedlems avatar
Äsch är väl inga problem men klart du kan spara pengar och besvär på att inte bry dig.

Vet inte hur långt x42 räcker man kanske fungerar.

I7 9700 verkar ju inte bli extremt mycket bättre heller.

Budgetval är väl att köra på ryzen 5 2600/2600x nu och uppgradera till 3000 serien sen.

Å andra sidan lär ju i9 9900K bli grym med och tillgänglig tidigare. Men dyr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in