2018-07-27, 23:59
Medlem
cubass avatar
Hej,

Vad är egentligen skillnaden på alla dessa Protonpumpshämmare?
Det är esomeprazol vs omeprazol jag tänker på främst.

Men det finns ju även lanzoprazol, pantoloc med flera.

Jag frågar eftersom jag TROR att jag skulle få omeprazol utskrivet enligt min läkare, men när jag skulle hämta ut det på apoteket så hade dom inte just dessa preparat hemma som min läkare hade skrivit ut.

Då fick jag istället esomeprazole ranbaxy i handen.

Borde detta fungera lika bra som Omeprazol?

Bakgrunden är att jag haft magproblem i ca 7 veckor nu. Har tidigare testat 20mg omeprazol per dag, men det har inte hjälpt. Jag skulle därför testa att ta dubbel dos nu, så har nu börjat med 40 mg esomeprazole / dag.
Citera
2018-07-28, 00:01
Medlem
Luxuss avatar
Har du testat att titta på Fass?

https://tidsskriftet.no/2004/10/lege...det-nagon-roll

Där kan du läsa om skillnaden.
Senast redigerad av Luxus 2018-07-28 kl. 00:07.
Citera
2018-07-28, 00:03
Medlem
cubass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har du testat att titta på Fass?

Jag har läst på lite här och där, men inte riktigt greppat det hela.

Tänkte om någon med egna erfarenheter eller liknande kunde göra ett utlägg.
Citera
2018-07-28, 00:08
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubas
Jag har läst på lite här och där, men inte riktigt greppat det hela.

Tänkte om någon med egna erfarenheter eller liknande kunde göra ett utlägg.

Kolla länken jag editerade in.. (https://tidsskriftet.no/2004/10/lege...det-nagon-roll)
Citera
2018-07-28, 00:19
Medlem
cubass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Kolla länken jag editerade in.. (https://tidsskriftet.no/2004/10/lege...det-nagon-roll)

Tack för länk. Men det mesta som finns på nätet angående detta har jag redan kommit över.
Vill ha nya och fräscha ord av flera angående detta. Gärna med egna erfarenheter, vad som fungerat bäst för just dig osv.. :-)
Citera
2018-07-28, 07:50
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Tack för länk. Men det mesta som finns på nätet angående detta har jag redan kommit över.
Vill ha nya och fräscha ord av flera angående detta. Gärna med egna erfarenheter, vad som fungerat bäst för just dig osv.. :-)
Är du inte läskunnig? Det mesta du behöver veta finns i den länken.

//tripportreat
Citera
2018-07-28, 08:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det är esomeprazol vs omeprazol jag tänker på främst.
första är en vidareutveckling av andra ska vara effektivare och så vidare.
Citera
2018-07-28, 11:18
Medlem
skitmackans avatar
Såhär är det: om du ser "es" i början av namnet på ett läkemedel innebär det ofta att det är en S-isomer av ett annat läkemedel. T.ex. escitalopram, esomeprazol. Gemensamt för dessa läkemedel är att de brukar vara mer effektiva än den "vanliga" isomeren.

Kemiska molekyler kan ha två spegelbilder, precis som du har två händer. Om du vänder upp och ned på din högra hand så ser den ju inte ut som vänsterhanden, utan nu är ju handen upp och ned medan din vänsterhand är rätt håll upp. Det är samma princip för dessa spegelbilder. Exempel

Enligt https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12018920 är esomeprazol mer effektivt. Vilket inte är så konstigt. Lägg märke till att studien jämfört lika mängder omeprazol och esomeprazol. I andra läkemedel brukar man ibland ta en lägre dos av s-isomeren då den är mer effektiv, men här gäller alltså att du kan ta lika stora mängder av esomeprazol som du hade tagit av omeprazol.
Citera
2018-07-28, 14:37
Medlem
MisterToms avatar
Kortare sammanfattning: Typ same same men esomeprazol är något effektivare.
Citera
2018-07-30, 10:17
Medlem
cubass avatar
Tackar för svar!

Jag har som sagt börjat med dubbel dos av Esomeprazol sedan i fredags, dvs ätit det i 3 dagar nu och börjar känna positiv effekt av det.

Hur länge borde jag äta denna kur, ca 2 veckor? Efter kuren kommer jag då kunna sluta med detta helt eller bör jag trappa ner från 40 mg till 20 mg några dagar innan jag slutar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in