2018-07-27, 14:22
Medlem
Mogna-Meloners avatar
I vanliga fall när jag sover andas jag ut genom näsan. Men ibland, i synnerhet när jag är väldigt trött och slut, så andas jag ut med tydliga puffar via munnen. Jag snarkar inte, gör inga andningsuppehåll och varje inandning sker som vanligt via näsan.

Munnen är alltså som vanligt stängd och när jag ska andas ut måste jag liksom stöta ut luften för att munnen ska öppnas. Så läpparna pressas alltså utåt (käkarna öppnas inte) och luften åker ut med en ljudlig puff. Efteråt är läpparna stängda igen, jag gör en vanlig inandning via näsan. och när jag ska andas ut blir det en ny puff via munnen och läpparna putar utåt.

Någon som känner igen andningstekniken och vet varför den uppstår? Dvs varför andas jag ut via den stängda munnen såna gånger istället för via näsan som inte alls är täppt?
Citera
2018-07-27, 14:34
Bannlyst
Vet ej, men jag brukar vakna utav mina puffar.
Citera
2018-07-27, 15:08
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
I vanliga fall när jag sover andas jag ut genom näsan. Men ibland, i synnerhet när jag är väldigt trött och slut, så andas jag ut med tydliga puffar via munnen. Jag snarkar inte, gör inga andningsuppehåll och varje inandning sker som vanligt via näsan.

Munnen är alltså som vanligt stängd och när jag ska andas ut måste jag liksom stöta ut luften för att munnen ska öppnas. Så läpparna pressas alltså utåt (käkarna öppnas inte) och luften åker ut med en ljudlig puff. Efteråt är läpparna stängda igen, jag gör en vanlig inandning via näsan. och när jag ska andas ut blir det en ny puff via munnen och läpparna putar utåt.

Någon som känner igen andningstekniken och vet varför den uppstår? Dvs varför andas jag ut via den stängda munnen såna gånger istället för via näsan som inte alls är täppt?
Så där gör min sambo också när han är ovanligt trött eller slutkörd. Han är inte tät i näsan och snarkar inte, utan det blir som du säger ljudliga "puffar". Skulle också vilja veta vad det beror på rent fysiologiskt.
Citera
2018-07-27, 16:55
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Vet ej, men jag brukar vakna utav mina puffar.

Jag också. Det är därför jag vet att jag puffar.

Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Så där gör min sambo också när han är ovanligt trött eller slutkörd. Han är inte tät i näsan och snarkar inte, utan det blir som du säger ljudliga "puffar". Skulle också vilja veta vad det beror på rent fysiologiskt.

Så då är det uppenbarligen ihopkopplat med att vara trött eller slutkörd. Skulle också vilja veta varför man andas på det här viset såna gånger.

Jag ligger på rygg när jag puffar.
Citera
2018-07-27, 17:18
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Så då är det uppenbarligen ihopkopplat med att vara trött eller slutkörd. Skulle också vilja veta varför man andas på det här viset såna gånger.

Jag ligger på rygg när jag puffar.

Ja, det händer bara honom också när han ligger på rygg. Får peta lite på honom så han vänder sig, då blir det tyst. Vi skämtade halvt om halvt att köpa kraftig sårtejp eller något så han inte kan puffa..
Citera
2018-07-27, 17:48
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Ja, det händer bara honom också när han ligger på rygg. Får peta lite på honom så han vänder sig, då blir det tyst. Vi skämtade halvt om halvt att köpa kraftig sårtejp eller något så han inte kan puffa..

Aaah, så på rygg och rejält trött/utmattad leder tydligen till puffar. Då är frågan vad som händer rent fysiologiskt.

Har letat på nätet, men inte hittat någon förklaring.
Citera
2018-07-27, 19:12
Bannlyst
Citat:
Jag också. Det är därför jag vet att jag puffar.

Haha, my bad!! Samma har, bara pa rygg, men utmattad och slutkord vet jag inte, hander allt som oftast da jag druckit.
Citera
2018-07-27, 22:30
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Haha, my bad!! Samma har, bara pa rygg, men utmattad och slutkord vet jag inte, hander allt som oftast da jag druckit.

Aha, själv är jag nykterist. Men kanske alkohol gör kroppen utmattad?
Citera
2018-07-28, 14:05
Bannlyst
Citat:
Aha, själv är jag nykterist. Men kanske alkohol gör kroppen utmattad?

Ja kanske, tricket ar att aldrig bli nykter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in