Flashback bygger pepparkakshus!
2018-07-27, 09:59
Medlem
stekfetts avatar
Hej! Har en chromecast som beter sig märkligt.

Är i stugan där vi har kopplat modem-tpkabel-router-tpkabel-router. Kablarna är nedgrävda till andra stugor därav 2 st router.

Chromecast fungerar helt normalt på dagen, använder ipad. Uppkoppling är fiber till modemet så det går snabbt. Hittills har det inte fungerat på kvällen (2kvällar).
Det går att streama utmärkt till ipaden men när man ska koppla över till tvn via chromecast blir det kass kvalite och den står mest och buffrar. Det tar också lång tid från att man trycker på castikonen till att den byter till uppspelning på tv.

Hur kan detta ske? Förstår inte hur det kan bli så eftersom själva internetuppkopplingen är bra då det går att streama direkt till paddan. Och wifi borde inte vara problemet eftersom det funkar på dagen.

Någon som vet hur det hänger ihop?
Citera
2018-07-27, 10:22
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du kört bredbandskollen?
Startat om alla burkar?
Samma wifi (2,4 eller 5 GHz)?
Citera
2018-07-27, 10:40
Medlem
Prova att casta från telefon eller annan enhet och se om du har samma problem. Har problem med att casta från vissa av mina enheter men inte andra.
Citera
2023-02-06, 14:44
Medlem
Pancevs avatar
fråga, min chromecast funkar inte med fiber-wi fi men går utmärkt med min gamla tele2 puck (mobilt wi fi router).

är det pga äldre chromecast inte klarar 5 ghz tekniken?
Citera
2023-02-06, 15:10
Medlem
jadrapatrissors avatar
Bör inte spela någon roll, nya routrar använder både 2.4 och 5ghz. Men har du försökt att koppla din chromecast till nya routern via google home appen?
Citera
2023-02-07, 07:12
Bannlyst
Om du har 2 routrar.. Körs den andra routern som accesspukt, eller har du 2 olika nät?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in