2018-11-23, 00:29
Medlem
Emil Haapala
Citera
2018-11-23, 00:38
Medlem
[quote=anonym-skribent|65912156]Vi är nog både överens om att det är en hemsk historia osv, personligen tycker jag att det är extra skrämmande med terror aspekten. Dvs kvinnan var en total främling o kunde likt terroroffer ej ha en livsstil som höll distansen mot en sådan kontext. Men även en mycket ovanlig historia. Våldtäcks mord är väl ovanlig i Sverige men förutom Eklund i modern tid så har det faktiskt mest handlat om icke svenskar. Gruppvåldtäckter är betydligt vanligare men där brukar man ju nöja sig med att endast våldta. FÖRSTÅR ej vad ni ej håller med om. Två vita svenskar som begår våldtäckt o mord på okänd kvinna är jävligt sällsynt. Du håller ej med om det? Nu var den ena bara 14 o den andra 28. Dvs ett jävligt omaka par. Nån får gärna upplysa mig om denna konstiga kombo.[/QUOT

Du har han ingen aning om någonting. Tyvärr är vi många som har erfarenhet av gruppvåldtäkter av etniskt kritvita svenskar. Du kan inte ens stava till våldtäkt.

Bara tyst på dig. Läs också på lite innan du uttalar dig om Nellas liv. Satans jävla kukjävlar hela bunten. Och lika svenska som jag antar att du tycker att du är.

Din mes.
Citera
2018-11-23, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har en känsla av att JF hade vägrat kontakt med psykiatrin. Min uppfattning är att JF började hos Monica på sin brors begäran efter att han själv fått hjälp av henne under två års tid.

Nej kanske inte, fast möjligen om hans bror hjälpt till att pusha lite? Verkar ju vara en av dom få människorna han känner sig rättvist behandlad av. Men har svårt att få grepp om den här människan, känns ofta som ett barn som lever i någon fantasivärld?
Citera
2018-11-23, 09:07
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Rättegången ska väl börja i nästa vecka, tror jag.

Undrar vilket straff JF får? Han har ju trots allt inte bara jagat ifatt och mördat en för honom helt okänd kvinna, han har ju också groomat och lotsat en 14-årig pojke till att bli våldtäktsman och fått honom att se på medan mordet begicks.

Jag tror att domen för JF blir 18 år. Så välkommen ut i frihet omkring 2030.
Snorungen lär komma undan med 1 års ungdomsvård. Lite beroende på om han döms för medhjälp till mord och då kan det nog bli ytterligare något år.

Den stora frågan är ju för övrigt hur man skall få kontroll på den här ungdjäveln.
Det osar ju kriminell bana livet ut om ingen sätter stopp för det.
Citera
2018-11-23, 09:25
Medlem
Kadodis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Jag tror att domen för JF blir 18 år. Så välkommen ut i frihet omkring 2030.
Snorungen lär komma undan med 1 års ungdomsvård. Lite beroende på om han döms för medhjälp till mord och då kan det nog bli ytterligare något år.

Den stora frågan är ju för övrigt hur man skall få kontroll på den här ungdjäveln.
Det osar ju kriminell bana livet ut om ingen sätter stopp för det.
Aldrig i helvetet, såpass uppmärksammat mål att det blir livstid.
Citera
2018-11-23, 13:27
Bannlyst
[quote=dhx|65913256]
Citat:
Ursprungligen postat av anonym-skribent
Vi är nog både överens om att det är en hemsk historia osv, personligen tycker jag att det är extra skrämmande med terror aspekten. Dvs kvinnan var en total främling o kunde likt terroroffer ej ha en livsstil som höll distansen mot en sådan kontext. Men även en mycket ovanlig historia. Våldtäcks mord är väl ovanlig i Sverige men förutom Eklund i modern tid så har det faktiskt mest handlat om icke svenskar. Gruppvåldtäckter är betydligt vanligare men där brukar man ju nöja sig med att endast våldta. FÖRSTÅR ej vad ni ej håller med om. Två vita svenskar som begår våldtäckt o mord på okänd kvinna är jävligt sällsynt. Du håller ej med om det? Nu var den ena bara 14 o den andra 28. Dvs ett jävligt omaka par. Nån får gärna upplysa mig om denna konstiga kombo.[/QUOT

Du har han ingen aning om någonting. Tyvärr är vi många som har erfarenhet av gruppvåldtäkter av etniskt kritvita svenskar. Du kan inte ens stava till våldtäkt.

Bara tyst på dig. Läs också på lite innan du uttalar dig om Nellas liv. Satans jävla kukjävlar hela bunten. Och lika svenska som jag antar att du tycker att du är.

Din mes.

Har du källa på det (angående att gruppvåldtäkter utförda av kritvita svenskar är vanligt)? Mig veterligen fanns det bara ett fåtal fall när raggargängen var i farten (typ 70 tal, visst vi hade yuppie duon från Stureplan men det var absolut ej frågan om en överfallsvåldtäkt på okänd kvinna då 19 åringen var deras KK) ). Vad menar du med att jag bör läsa på om när det gäller Nellas liv (min poäng var ju att hon var 100% främmande för denna duo)?
Senast redigerad av anonym-skribent 2018-11-23 kl. 13:33.
Citera
2018-11-23, 13:31
Bannlyst
Ok har ej läst hela tråden men assa... Hur fick dessa två kontakt (via det lokala mentalsjukhuset?)?

Var det alltså så att hon först blev våldtagen av fjortisen o sen knivdödad av 28 åringen?

Fan en fjortis assa tveksam till att han ens kunde brotta ner en fullvuxen kvinna(att sen dessutom få till samlag gör det hela ännu svårare), misstänker att Johan hjälpe till isf?
Citera
2018-11-23, 14:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadodi
Aldrig i helvetet, såpass uppmärksammat mål att det blir livstid.
.. Nu är uppmärksamhet knappast en försvårande omständighet gällande påföljdsfrågan.
Däremot är det planerat, jäkligt brutalt och hon hade inte en chans under vapenhot av två gärningsmän.
Citera
2018-11-25, 08:41
Medlem
Ursäkta sent svar, men jag kan säga såhär:
De allra flesta av oss på skolan var helt chockade när vi fìck veta att det var Emil. Han började på skolan på vårterminen i 4an och från start var han så jäkla omtyckt. Han fick snabbt kompisar, skötte skolan och bråkade inte. Något tyst och en del frånvaro men annars en jättefin, lugn, snäll och fin kille.

Han kommer från en trasig familj där missbruk härjar. Ena lillebrorsan är fosterhemsplacerad på annan ort och familjen har varit inblandad med soc i många år. Minsta lillebrorsan går kvar på vår skola och är oerhört utåtagerande mot framförallt oss vuxna. Den fosterhemsplacerade brorsan var likadan. Slog, spottade, skrek fitta och hora efter oss vuxna. Stal knivar från matsalen och hotade elever med, kastade tegelstenar mot barn och vuxna... ja ni förstår säkert.

Emil var tvärtom. Visste man det inte så kunde ingen ana att han var bror till dessa två.

Dock berättade en kollega nu i veckan att hon inte var förvånad över detta med Nella. Hon hade sett honom vid bland annat skolutflykter när han hade fångat insekter, typ trollsländor och gräshoppor, och stått och långsamt dragit av dem benen och mosat dem med stenar osv.

Jag blev i alla fall förvånad.
Känns helt sjukt att man har lärt känna en elev i tre år och två år senare händer något sånt här.
Kan säga att det fanns andra elever i den årskursen som spontant kändes mer benägna att göra något sånt. Emil gavs inte ens en tanke.
Men det är väl så, de lugnaste vatten...
Citera
2018-11-25, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GraphicSoft
Ursäkta sent svar, men jag kan säga såhär:
De allra flesta av oss på skolan var helt chockade när vi fìck veta att det var Emil. Han började på skolan på vårterminen i 4an och från start var han så jäkla omtyckt. Han fick snabbt kompisar, skötte skolan och bråkade inte. Något tyst och en del frånvaro men annars en jättefin, lugn, snäll och fin kille.

Han kommer från en trasig familj där missbruk härjar. Ena lillebrorsan är fosterhemsplacerad på annan ort och familjen har varit inblandad med soc i många år. Minsta lillebrorsan går kvar på vår skola och är oerhört utåtagerande mot framförallt oss vuxna. Den fosterhemsplacerade brorsan var likadan. Slog, spottade, skrek fitta och hora efter oss vuxna. Stal knivar från matsalen och hotade elever med, kastade tegelstenar mot barn och vuxna... ja ni förstår säkert.
Emil var tvärtom. Visste man det inte så kunde ingen ana att han var bror till dessa två.
Tack för info. Hur har han bott gällande uppväxt? Tänker på soc insatser då det är missbruk.
Citat:
Dock berättade en kollega nu i veckan att hon inte var förvånad över detta med Nella. Hon hade sett honom vid bland annat skolutflykter när han hade fångat insekter, typ trollsländor och gräshoppor, och stått och långsamt dragit av dem benen och mosat dem med stenar osv.
Jag blev i alla fall förvånad.
Ok. Vilken ålder handlar detta om? Det är ju skillnad på mindre barn som stundom känslokallt inte vet bättre i sin "upptäckaranda".. versus att det de facto rör sig om en störning, att medvetet skada och njuta eller plåga nån annan i protest; kanske till och med vilja väcka uppmärksamhet.
Det är ett varningstecken vilket hon tydligen reagerat på. Vad var åtgärden och dubbelkontrollerades att det inte rörde sig även om större djur?
Senast redigerad av develi 2018-11-26 kl. 00:04.
Citera
2018-11-25, 23:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det saknas fakta då det inte är komplett från att föräldrar sökte VC i förskolan till att pappan reagerar på ev diagnos i 20-års åldern och han tas till läkare och psykolog.
Nu blev det snurrigt.
Detta specifika omtalas inte överhuvudtaget av varken hans psykoterapeut eller JF själv i FUP, ej heller via hans bror M (som är hennes klient sen två år och med vid terapin av JF).

"M hade berättat om, förutom Johan, så hade han två syskon till samt en syster."
M säger att syskons problematik "yttrade sig i på olika sätt som att ha kontroll över saker."
... vilket väl inte är direkt grad av problem som du beskriver.

Johan säger däremot "att han är yngst av fyra syskon.".."Har två bröder och en syster."

Så två yngre bröder har problem med utåtagerande?
Två äldre syskon varav en syster sägs vara narkossköterska (C) och den andre (M) är forskare. Sen finns en broder till som JF inte verkar dra jämnt med dvs C som har en fru. Ålder framgår inte.

Vad menas med missbruk eller hur inblandning av soc gått till? Jag undrar givetvis kring soc insatser om nu en bror for illa och den andra verkar reagera på snarlikt sätt?
Oavsett om JF sågs som "jättefin, lugn, snäll","bråkade inte" var "jäkla omtyckt" och fick snabbt vänner alltså. Borde man inte reagera (bevaka?) om det är en trasig familj med missbruk?

I tråden framkommer brutal mobbing i grundskolan - när startade detta då?

Jag fattar inte riktigt tidsperspektivet du pratar om: Från ÅK 4 i inledningen, känner honom i tre år och sen " två år senare händer något sånt här"?

Ok. Vilken ålder handlar detta om? Det är ju skillnad på mindre barn som stundom känslokallt inte vet bättre i sin "upptäckaranda".. versus att det de facto rör sig om en störning, att medvetet skada och njuta eller plåga nån annan i protest; kanske till och med vilja väcka uppmärksamhet.
Det är ett varningstecken vilket hon tydligen reagerat på. Vad var åtgärden och dubbelkontrollerades att det inte rörde sig även om större djur?

Det blev många frågor men det var något snurrigt att få ihop det med FUP.

Hen skriver om EH, 14 åringen! Vars morsa ska varit fejja kompis med Nella!
Citera
2018-11-26, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hen skriver om EH, 14 åringen! Vars morsa ska varit fejja kompis med Nella!
Hahaha, tack. Jag missade målet med sju kilometer och blev totalt förvirrad.

Då ska jag omgående justera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in