2019-01-08, 04:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Som sagt spännande inblick i en sjuk människas tankar. Johan ville döda, Emil ville våldta, så fann de en ung kvinna att "dela på"

Konstigt att Nella självmant gick med till tunneln, hon skulle ha skrikit högt och gjort motstånd. Tror att Nella hade haft större chans att klara sig om hon inte hade varit påtänd.

Johan påminner om Edwin Gyllensvaan som också ville hitta någon att döda. Båda är storväxta, autistiska, gillar knivar och soft airguns. Kanske blir de kompisar på Kumla ?

Man slås över hur lättsamt förhöret med Johan verkar. Johan berättar om hur han knivhögg flickstackarn i halsen och hur "fränt" det var att sno med sig hennes mobil som de gör på film, hur de kom hem och Emil spolade av snoppen. Fhl säger: Du Johan vi tar en bensträckare jag tror jag behöver gå på muggen. Varvid Johan brister ut i skratt.

Gick hon självmant till tunneln? Jag har för mig att JF ställde sig på andra sidan av tunneln för att stoppa henne efter hon gått igenom den medan EH gick bakom henne. Så hon visste väl inte att hon var förföljd när hon gick in i den.
Citera
2019-01-08, 04:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazermannen
Psykopater är ofta smarta, beräknande och manipulerande.

Fallqvist är en svagbegåvad utstött autistisk kuf.

Jag skulle inte beskriva Ausonius som korkad. Han hade iaf jobb, lyckades tjäna pengar på aktier (som han sen spelade bort. Ausonius var smart nog att kunna planera och genomföra bankrån. Lyssna på Aschbergs intervju med Ausonius, man blir förvånad över hur vältalig och förtroendeingivande han verkar, dvs typiska psykopatdrag.

Fallqvist stack kniven i en liten pundartjej kl 3 på natten. Det var hans brottsliga "karriär" det.

Nej precis, JF var knappast psykopat. Alla mördare ska inte per automatik psykopatstämplas. JF:s problematik och aggressioner berodde på flera andra skäl, bl.a. autism, asocial personlighetsstörning, snedvriden kvinnosyn m.m.
Citera
2019-01-08, 04:52
Medlem
Rosamunds avatar
Var kommer informationen om att JF som barn dödade och plågade djur? Har läst ikapp i tråden nu och det nämndes i flera inlägg.
Om det stämmer så är han psykopat också. Jag trodde han var mest snäll som barn och yngre (om än udda med enstaka aggressionsutbrott p.g.a. autism).

De allra tidigaste tecknen på psykopati är djurplågeri. Visste hans familj om detta? Man ska inte skuldbelägga föräldrar men det är ett måste att agera när ens barn gör sådant.

Barn som plågar djur kommer med stor sannolikhet även plåga människor som vuxna, misshandel, våldtäkt kanske t.o.m. mord.
Ska det vara så svårt för föräldrar att lista ut?

Har EH ett liknande beteende mot djur?
Citera
2019-01-08, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Var kommer informationen om att JF som barn dödade och plågade djur? Har läst ikapp i tråden nu och det nämndes i flera inlägg.
Om det stämmer så är han psykopat också. Jag trodde han var mest snäll som barn och yngre (om än udda med enstaka aggressionsutbrott p.g.a. autism).

De allra tidigaste tecknen på psykopati är djurplågeri. Visste hans familj om detta? Man ska inte skuldbelägga föräldrar men det är ett måste att agera när ens barn gör sådant.

Barn som plågar djur kommer med stor sannolikhet även plåga människor som vuxna, misshandel, våldtäkt kanske t.o.m. mord.
Ska det vara så svårt för föräldrar att lista ut?

Har EH ett liknande beteende mot djur?

Det enda han ville den kvällen var att skada, plåga och mörda. Främst lida, det gav honom kicken snarast än mordet i sig. En död person lider inte.

Jo då. Han har många psykopat drag.
Citera
2019-01-08, 06:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej precis, JF var knappast psykopat. Alla mördare ska inte per automatik psykopatstämplas.
Citat:
Om det stämmer så är han psykopat också.
Ursäkta men...40 minuter mellan inläggen och han blev psykopat via ett par höns?
Att de kan ägna sig åt detta med enkelhet via empatistörning, inget samvete råder ingen tvekan.
Men bortom hönsen så har slaktat en kvinna via att skära halsen av henne, han har suktat efter att lustmörda och han lär ha nästintill noll på empatimätarn.
Citera
2019-01-08, 06:51
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ursäkta men...40 minuter mellan inläggen och han blev psykopat via ett par höns?
Att de kan ägna sig åt detta med enkelhet via empatistörning, inget samvete råder ingen tvekan.
Men bortom hönsen så har slaktat en kvinna via att skära halsen av henne, han har suktat efter att lustmörda och han lär ha nästintill noll på empatimätarn.

Det är den skillnaden som gör det ja. En psykopat är inte snäll som barn och tonåring, som flera skrivit om att JF var. Psykopatiska drag framkommer tidigt.

Sedan kan man som vuxen vara en massmördare eller seriemördare utan att vara psykopat. Det finns inget automatiskt likhetstecken mellan mördare och psykopat. Man börjar med att titta i barndomen, inte bara vad gärningsmannen gjort som vuxen.

Edit: det finns för många myter om psykopater och det ena är just att att alla mördare måste ha den diagnosen. Det är långt ifrån sanningen. Många psykopater blir aldrig mördare eller begår något brott överhuvudtaget.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-08 kl. 06:57.
Citera
2019-01-08, 06:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är den skillnaden som gör det ja. En psykopat är inte snäll som barn och tonåring, som flera skrivit om. Psykopatiska drag framkommer tidigt.

Sedan kan man som vuxen vara en massmördare eller seriemördare utan att vara psykopat. Det finns inget automatiskt likhetstecken mellan mördare och psykopat. Man börjar med att titta i barndomen, inte bara vad man gjort som vuxen.
Nej, nej, nej - kriterierna ställs via PCL-r snarare än djurplågeri och det är sådant som redan diskuterats i tråden:
Patologiskt lögnare, flacka känslor, empatistörning, ingen ånger, inget samvete, narcisstisk, grandios osv osv.

Däremot är det karaktärsdragen som gör att de med lätthet kan plåga djur.
Det begriper väl vem som helst att det kan ligga andra diagnoser bakom mass- eller seriemord, eller att alla psykopater inte är mördare.
Ge dig nu med ditt svammel.
Senast redigerad av develi 2019-01-08 kl. 06:59.
Citera
2019-01-08, 07:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nej, nej, nej - kriterierna ställs via PCL-r snarare än djurplågeri och det är sådant som redan diskuterats i tråden:
Patologiskt lögnare, flacka känslor, empatistörning, ingen ånger, inget samvete, narcisstisk osv osv.

Däremot är det karaktärsdragen som gör att de med lätthet kan plåga djur.
Det begriper väl vem som helst att det kan ligga andra diagnoser bakom mass- eller seriemord.
Ge dig nu med ditt svammel.

Nej, jag tänker inte ge mig inom mitt eget expertisområde. Jag har inte sagt att de inte är empatilösa, lögnare m.m. Däremot kan man vara empatilös m.m. som vuxen av andra anledningar än psykopati.

Men du får gärna ange källa som säger att vuxna som är empatilösa m.m. endast är det p.g.a. psykopati. Det kan finnas så många andra skäl till det. Som sagt, finns inte det draget från barndomen utan kommit i vuxenåldern då är det inte psykopati utan bara ett sent utvecklat psykopatiskt drag.
Citera
2019-01-08, 07:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, jag tänker inte ge mig inom mitt eget expertisområde. Jag har inte sagt att de inte är empatilösa m.m. Däremot kan man vara empatilös m.m. som vuxen av andra anledningar än psykopati.

Men du får gärna ange källa som säger att vuxna som är empatilösa m.m. endast är det p.g.a. psykopati. Det kan finnas så många andra skäl till det. Som sagt, finns inte det draget från barndomen utan kommit i vuxenåldern då är det inte psykopati utan ett psykopatiskt drag.
Jag säger ATT det inte är djurplågeri som avgör psykopati. Jag har inte sagt ett ord av det du mal om, du är ju helt lost.

PCL-r är exakt det som fastställer psykopati på skala upp till 40 poäng varav det ska nå upp till cut-off.
Annars är det psykopatiska drag.

Läs på, jag orkar inte med den här primitiva nivån.
Citera
2019-01-08, 07:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Jag säger ATT det inte är djurplågeri som avgör psykopati. Jag har inte sagt ett ord av det du mal om, du är ju helt lost.

PCL-r är exakt det som fastställer psykopati på skala upp till 40 poäng varav det ska nå upp till cut-off.
Annars är det psykopatiska drag.

Läs på, jag orkar inte med den här primitiva nivån.

Vi säger ju i princip samma sak. Förstår inte varför du då skulle gå i polemik från början ens då ang. att jag ändrar mig från ett inlägg till ett annat vilket är normalt att man kan göra när man fått mer information. Inget är fast utan föränderligt.
Citera
2019-01-08, 07:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Vi säger ju i princip samma sak. Förstår inte varför du då skulle gå i polemik från början ens då ang. att jag ändrar mig från ett inlägg till ett annat vilket är normalt när man fått mer fakta.
Nej, vi har inte sagt ett enda ord som är i närheten av varann och det är exakt som jag säger gällande att fastställa psykopati - varav man kan se psykopatiska drag via FUP utan att några höns är med i bilden.
De karaktärsdragen är redan uppräknade i tråden.
Ha det.
Citera
2019-01-08, 07:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Nej, vi har inte sagt ett enda ord som är i närheten av varann och det är exakt som jag säger gällande att fastställa psykopati - varav man kan se psykopatiska drag via FUP utan några höns är med i bilden.
De karaktärsdragen är redan uppräknade i tråden.
Ha det.

Jo då, empatilöshet måste finnas med sedan barndomen, så höns eller annat som visat på det är viktigt för att ställa diagnosen.

Fråga vilket psykolog/psykiatriker du vill angående om snälla empatiska barn och ungdomar kan vara psykopater för att de har blivit empatilösa i vuxen ålder. Ha det, du med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in