Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 23:06
Medlem
Efter följande brev från psykiatrin känner jag mig något konfunderad. I detta brev går att läsa följande;

”Bäste X,”
” Jag har nu diskuterat ditt önskemål om en personlighetsutredning via psykiatrin. Utifrån den information du gav vid besöket hos undertecknad (datum), bland annat den beskrivning du läste upp samt övrig information och den diskussion vi hade avseende antisocial personlighetsstörning, gör vi bedömningen att denna diagnos kan sättas. Egentligen behövs ingen ytterligare utredning. Vi kommer i första hand inte att kalla dig för ytterligare utredning via psykiatrin i dagsläget. ”
”Med vänlig hälsning!”
”XX”
”Överläkare”

Jag har blivit remitterad till psykiatrin via min mor och socialtjänsten pga droganvändning. Jag är i dagsläget drogfri och ser inte drogerna som ett primärt problem för mig. Jag tog istället med mig en utvärdering från frivården varvid jag till största del svarat ärligt på cirka sjuttio frågor vilket resulterat i en beskrivning av mig som person samt till viss del belyser vissa problematiska områden i mitt liv. Jag upplever inte mina beteenden som problematiska men jag kan uppleva konsekvenserna av dessa som problematiska i vissa situationer.

Så efter ett möte med en överläkare inom psykiatrin, varvid denne bland annat frågar om min barndom, skolgång, mitt arbetsliv och mina relationer, så har jag alltså fått denna ”diagnos”? Eller hur ska jag tolka detta brevet? Någon med erfarenhet?
Tack på förhand,
Senast redigerad av scifi 2018-07-26 kl. 23:10.
Citera
2018-07-26, 23:10
Medlem
Bronixs avatar
Det där är bara skit be dom dra åt helvete
Citera
2018-07-26, 23:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Japp "Egentligen behövs ingen ytterligare utredning". Jag tror inte man får en sådan diagnos per brev. Hoppas man inte får det. Japp du är sjuk och det finns inget att göra åt det. Nej fan så skulle liksom ingen läkare någonsin göra.
Citera
2018-07-26, 23:19
Medlem
Får man fråga om du får någon ersättning, hjälp, fortsatt vård eller liknande efter detta? Eller var det bara typ "hopp, då vet jag det" liksom. Och är det något du kommer gå offentligt med, dela med vänner eller hålla för dig själv helt och hållet?
Citera
2018-07-26, 23:26
Medlem
Klart som fan att de måste utreda! Antisocial personlighetsstörning kan de sätta fel och du behöver korrekt diagnos. Jag kan inte ens se varför den diagnosen skulle hjälpa dig på något vis och såpass att det inte ens behövs utvärderas av fler än en eller med hjälp av psykolog.
Citera
2018-07-26, 23:39
Medlem
julernsts avatar
Ja, du har fått diagnosen. Psykiatrin är hårt pressad och de försöker att minska kötiderna genom att göra så korta utredningar som möjligt. I ditt fall får man väl ana att du under hela ditt liv visat lite empati för andra människor, tidvis betett dig ganska hänsynslöst och utnyttjat även dina närmaste för egen vinning? Att dina beteenden inte är ett direkt problem för dig är inte ovanligt vid just antisocial personlighetsstörning. Det är din omgivning som lider i första hand. Som du skriver kommer ditt lidande av ditt beteendes konsekvenser, kanske i form av fängelsestraff och relationsproblem?

Jag tror de räknar er kontakt som avslutad nu eftersom de inte planerar att ge dig några mediciner. En längre samtalskontakt skulle antagligen vara bra för dig, men då är det du som har ansvaret för att återupprätta kontakten med psykiatrin.
Citera
2018-07-26, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Det där är bara skit be dom dra åt helvete

Övervägt det. Jag blev kallad via remiss, så personligen är deras diagnoser oviktiga för mig och mitt liv.
Citera
2018-07-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp "Egentligen behövs ingen ytterligare utredning". Jag tror inte man får en sådan diagnos per brev. Hoppas man inte får det. Japp du är sjuk och det finns inget att göra åt det. Nej fan så skulle liksom ingen läkare någonsin göra.

Det var läkaren som tog upp psykopati och förklarade att vården i dagsläget kallar det för antisocial personlighetsstörning istället. Läkaren frågade om jag var bekant med begreppet vilket jag inte var men varvid jag gjort egna efterforskningar efter mötet. Vad jag förstått är det inget psykiatrin kan behandla dock.
Citera
2018-07-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Får man fråga om du får någon ersättning, hjälp, fortsatt vård eller liknande efter detta? Eller var det bara typ "hopp, då vet jag det" liksom. Och är det något du kommer gå offentligt med, dela med vänner eller hålla för dig själv helt och hållet?
Nej uppenbarligen inte av brevet att tyda. Förtidspension hade varit fint, men jag antar att jag inte fått en riktig diagnos?
Citera
2018-07-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Och jag ser ingen anledning att gå offentligt med detta förutom vid möjlighet till ekonomisk ersättning.
Citera
2018-07-26, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordmojlig
Klart som fan att de måste utreda! Antisocial personlighetsstörning kan de sätta fel och du behöver korrekt diagnos. Jag kan inte ens se varför den diagnosen skulle hjälpa dig på något vis och såpass att det inte ens behövs utvärderas av fler än en eller med hjälp av psykolog.

Jag tyckte också det kändes väldigt oseriöst.
Citera
2018-07-26, 23:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scifi
Det var läkaren som tog upp psykopati och förklarade att vården i dagsläget kallar det för antisocial personlighetsstörning istället. Läkaren frågade om jag var bekant med begreppet vilket jag inte var men varvid jag gjort egna efterforskningar efter mötet. Vad jag förstått är det inget psykiatrin kan behandla dock.

Men det är inget som du ska behöva googla. Sedan finns det liksom bot och medicin mot detta. En läkare säger inte för saker som detta japp du är sjuk inget vi kan göra god lycka!... Det finns ingen läkare som skulle göra det. Om du fått en diagnos kommer du hamna inom ett behandlingsprogram där nu terapi och medicin kommer ingå. Om det du säger faktiskt är sant gå till en annan läkare!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in