Citat:
Ursprungligen postat av
Gary-loomis
Har märkt att en hel del skiter fullständigt i bevattningsförbudet bara för att hålla gräsmattan grön.
Visst finns det pedanter som håller tomten i fint skick, men att vissa bara måste vattna gräsmattan trotts förbud är helt ofattbart.
Visar bara hur ytliga personerna är därav struntar man i förbud, enbart för att det ska se grönt ut.
Hur ser det i era områden gällande vattnande?
Min gräsmatta är grön och jag har aldrig vattnat den, man måste inte göra det om man vet hur man gör. Jag går inte på den på våren eftersom jag har styv lera, vill man kunna gå på den under den perioden, så måste man dränera, dvs den blir torr fort. Sedan klipper jag inte gräset när det börjar bli torrt, utan låter den växa, då bränns den inte sönder. Utöver det så är den i skugga under några timmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
vadsadusadu
Har du egen brunn får du göra vad du vill med vattnet. Dessutom gäller inte bevattningsförbud i alla kommunerna. Men, jag kan tycka att man kanske ska tänka till en gång extra ändå.
Det där är inte helt sant.Speciellt runt kusterna så får man inte göra vad man vill med sitt eget vatten, eftersom man kan förstöra sin grannes brunn då. Det beror på geologin i området, delar man grundvatten, så kan man inte göra vad man vill. Bäst är att ringa kommunen där man bor och fråga.