Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-07-26, 13:16
Medlem
Har märkt att en hel del skiter fullständigt i bevattningsförbudet bara för att hålla gräsmattan grön.
Visst finns det pedanter som håller tomten i fint skick, men att vissa bara måste vattna gräsmattan trotts förbud är helt ofattbart.

Visar bara hur ytliga personerna är därav struntar man i förbud, enbart för att det ska se grönt ut.
Hur ser det i era områden gällande vattnande?
Citera
2018-07-26, 13:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Min gräsmatta är jävligt grön. Men jag har egen brunn, lite väl järnhaltigt för att dricka, men funkar bra till bevattning.
Citera
2018-07-26, 13:26
Medlem
vadsadusadus avatar
Har du egen brunn får du göra vad du vill med vattnet. Dessutom gäller inte bevattningsförbud i alla kommunerna. Men, jag kan tycka att man kanske ska tänka till en gång extra ändå.
Citera
2018-07-26, 13:26
Medlem
Det finns faktiskt kommuner utan bevattningsförbud. Du bor inte i en sån?

Men visst finns det puckon som älskar att klippa gräs. Själv är jag jättenöjd med att slippa.
Citera
2018-07-26, 16:04
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har en kund som jag hjälper med att bevattna bland annat gräs. Kunden har en egen brunn. Inget konstigt med det...
Citera
2018-07-26, 16:29
Medlem
Studsbolls avatar
Det är inget bevattningsförbud där jag bor. Dessutom har jag både egen brunn och tillgång till sjövatten. En trädgård skall vara grön och blomstrande!
Citera
2018-07-26, 17:32
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Det finns faktiskt kommuner utan bevattningsförbud. Du bor inte i en sån?

Men visst finns det puckon som älskar att klippa gräs. Själv är jag jättenöjd med att slippa.

Några kommuner har också hävt förbudet eftersom det är industrisemester och vattenförbrukningen därför lägre. En del kommuner har tillräckligt med vatten från täkterna (älvar och åar) , men har haft problem att få reningsverk och pumpar att räcka till.
Det kan därför bli aktuellt med bevattningförbud igen efter semestrarna så därför bör man passa på att vattna nu.
Citera
2018-07-26, 17:49
Medlem
Vattnar aldrig gräsmattan. Klipper 2 gånger per år.
Citera
2018-07-31, 14:05
Medlem
japanskbruds avatar
Om dom skulle klaga på det så gör dom enskilda bedömningar ..

Har du en gratis vanskött ogräsmatta så är det inte rimligt att du vattnar den. Typ tattare med maskrosmatta och mossa ..

Däremot om du har en golfgreen till 99% fri från ogräs utanför huset.. som kostar en kvarts miljon att anlägga så kan dom göra undantag. ..
Citera
2018-07-31, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Har märkt att en hel del skiter fullständigt i bevattningsförbudet bara för att hålla gräsmattan grön.
Visst finns det pedanter som håller tomten i fint skick, men att vissa bara måste vattna gräsmattan trotts förbud är helt ofattbart.

Visar bara hur ytliga personerna är därav struntar man i förbud, enbart för att det ska se grönt ut.

Min gräsmatta är grön och jag har aldrig vattnat den, man måste inte göra det om man vet hur man gör. Jag går inte på den på våren eftersom jag har styv lera, vill man kunna gå på den under den perioden, så måste man dränera, dvs den blir torr fort. Sedan klipper jag inte gräset när det börjar bli torrt, utan låter den växa, då bränns den inte sönder. Utöver det så är den i skugga under några timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Har du egen brunn får du göra vad du vill med vattnet. Dessutom gäller inte bevattningsförbud i alla kommunerna. Men, jag kan tycka att man kanske ska tänka till en gång extra ändå.

Det där är inte helt sant.Speciellt runt kusterna så får man inte göra vad man vill med sitt eget vatten, eftersom man kan förstöra sin grannes brunn då. Det beror på geologin i området, delar man grundvatten, så kan man inte göra vad man vill. Bäst är att ringa kommunen där man bor och fråga.
Citera
2018-07-31, 18:16
Medlem
Dom har ingen egen brunn, samt det råder totalt bevattningsförbud i kommunen.
Är bara fascinerad över arrogansen, men även gällande "grön" gräsmatta.
Citera
2018-07-31, 18:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis

Jag vattnar med sjövatten då jag har en kran som går till en pump vid en närbelägen sjö.
Då är det inte dricksvatten (men blir det då överskottet kommer ner i jordlagren) och helt ok.

Så det finns alternativ för folk i vissa fall och det behöver inte handla om att folk använder dricksvatten.

Det vattnas ju en hel del med sjövatten ute i skogarna just nu..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in