Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-26, 02:06
  #1
Medlem
MortalDiseases avatar
Hej!

Jag har börjat spela in videos via min smartphone kamera, jag har även börjat lära mig redigera i premiere pro, nu känner jag att kameran i min telefon inte riktigt håller måttet längre, visst den spelar in i 4k, men den får absolut inte samma djup som om man skulle spela in med en dslr kamera med ett objektiv större än hela telefonen.

Jag har inte någon tidigare erfarenhet av att hantera system kameror mer än att jag har tagit några foton med auto inställning, men jag har väl egentligen inte någon djupare förståelse.

När jag kollat runt så fastnade jag först för panasonic Lumix GH5, men efter lite research verkar den ha lite problem med autofokusen, även att den har en 3/4 sensor så den filmar inte så bra i mörker.

Då fastnade jag för Sony a6500, knivskarp 4k, IBS, samt mindre/smidigare än GH5, även lite billigare, men problem med överhettning då man spelar in i 4k under längre tid, dåliga batterier så att man får köpa flera så att man får byta ut batterierna under timmar av inspelning, dålig skärm så att man knappt ser den då de är ljust ute.

Men trots dom problemen med sony a6500 så är jag väldigt intresserad i just den modellen, det verkar vara en riktigt fin kamera, jag känner att den inbyggda stabilisatorn är värd pengarna, annars hade jag nog kunnat gå för det billigare alternativet sony a6300.
men är a6500 kanske för avancerad för en nybörjare som mig eller är det lätt att lära sig? Någon som har några erfarenheter av kameran?
Citera
2018-07-26, 09:28
  #2
Moderator
rotadents avatar
Foto: produkter och köpråd --> Filmproduktion
/Moderator
Citera
2018-07-27, 18:01
  #3
Medlem
MortalDiseases avatar
*Bump*
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback