Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-08-06, 22:03
  #25
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Och vad skall man använda denna starthjälp till, för den är ju alldeles för liten kapacitet för en kylbox skall vara kall t ex 8 h. Kanske fungerar med kompressorkylbox.
Hur stor kapacitet tror du man behöver för att ha en kylbox.
Om motorn är i gång och motorn laddar riktigt så tar ju den hand om all ström till kylboxen
Jag har själv dragit ur ett bilbatteri m h a en kylbox det gick på ca 10 h och därefter behövde jag starthjälp.

Ja, du svarar ju på dina frågor själv.

På kylboxen (som använder peltierelement) står det ju hur mycket den drar, 4-5A är inte ovanligt och de går konstant. Dvs, multiplicera med antal timmar du vill att den ska vara igång och du vet hur många Ah som går åt. För 10h pratar vi nånstans runt 40-50Ah.

En kompressorkyl har också förbrukningen angiven i A, vårt drar 3.5A, men den går kanske 10-20 minuter i timmen, (bortsett från första timmen då den går kontinuerligt för att bli kall) beroende på hur kallt du ställt in den och omgivande temperatur. Under 10h drar den alltså mellan 10-15Ah eller så.

För att batteriet ska överleva behöver det dimensioneras minimum 3ggr större för ett fritidsbatteri, och 5ggr större för ett startbatteri. Ett LiIon batteri behöver inte överdimensioneras.
Citera
2018-08-11, 09:11
  #26
Medlem
"Semi flexible solar panel" på 100w kostar 800 kr på Aliexpress. En kontrollpanel 50 kr. Min kinasolcell har fungerat fint 10 år. Att solceller skulle ha en livslängd på 5-10 år är ett uttalande av ngn som saknar kunskap. Att köpa dessa kinasolcell av en svensk båtbutik ełler liknande är att kasta pengar i sjön...
Citera
2018-08-11, 10:05
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
"Semi flexible solar panel" på 100w kostar 800 kr på Aliexpress. En kontrollpanel 50 kr. Min kinasolcell har fungerat fint 10 år. Att solceller skulle ha en livslängd på 5-10 år är ett uttalande av ngn som saknar kunskap. Att köpa dessa kinasolcell av en svensk båtbutik ełler liknande är att kasta pengar i sjön...

Kan du länka var du kan hitta en så billig panel
Priset måste ju vara inkl frakt 75 kr postavgift samt moms och tull

De billigaste jag kan hitta hamnar på ungefär 1400 kr
Citera
2018-08-11, 10:27
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kan du länka var du kan hitta en så billig panel
Priset måste ju vara inkl frakt 75 kr postavgift samt moms och tull

De billigaste jag kan hitta hamnar på ungefär 1400 kr
https://www.alibaba.com/product-deta...807215779.html
https://www.alibaba.com/product-deta...753420463.html

( https://www.alibaba.com/showroom/sem...lar-panel.html )
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2018-08-11 kl. 10:52.
Citera
2018-08-11, 12:48
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Kan du länka var du kan hitta en så billig panel
Priset måste ju vara inkl frakt 75 kr postavgift samt moms och tull

De billigaste jag kan hitta hamnar på ungefär 1400 kr

Tex;
Boguang portable Solar Panel Flexible 16V 100W plate CELLS Monocrystalline silicon Photovoltaic Panels PV 12V 100 watt china
http://s.aliexpress.com/YRzQniqe?fromSns=Copy to Clipboard

Jag har aldri betalat moms med Chima Post men numera beställer jag till Norge. Kanskje det alltid blir moms till Sverige nuförtiden...
Citera
2018-08-11, 14:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Tex;
Boguang portable Solar Panel Flexible 16V 100W plate CELLS Monocrystalline silicon Photovoltaic Panels PV 12V 100 watt china
http://s.aliexpress.com/YRzQniqe?fromSns=Copy to Clipboard

Jag har aldrig betalat moms med Chima Post men numera beställer jag till Norge. Kanske det alltid blir moms till Sverige nuförtiden...

Frågan är vad som händer om man tar en från Spanien, vilka pålagor måste man då betala?

Spänningen ovanligt hög, är detta en gammal produkt.?
Citera
2018-08-11, 17:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Frågan är vad som händer om man tar en från Spanien, vilka pålagor måste man då betala?

Spänningen ovanligt hög, är detta en gammal produkt.?

Från Spanien blir det inte moms... Spänningen går genom en "controller" så ditt batteri tar intet skada av det.
Citera
2018-08-11, 18:20
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Från Spanien blir det inte moms... Spänningen går genom en "controller" så ditt batteri tar intet skada av det.

Citat:
However,the zip code in Spain that starts with 35, 38, 51, 52 need to provide buyer identity information, sales vouchers, and add 15 euros for customs clearance and duties.

Jag tolkar det som att man lägger på 15 dollar om man tar det från Spanien, nu är det ju också så att om en affär säljer för mer än ca 300 000 kr till ett land så är det landets egna lagar som gäller dvs Svenska, om jag fattat rätt.
Citera
2018-08-11, 20:09
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag tolkar det som att man lägger på 15 dollar om man tar det från Spanien, nu är det ju också så att om en affär säljer för mer än ca 300 000 kr till ett land så är det landets egna lagar som gäller dvs Svenska, om jag fattat rätt.

15 Euro extra är för leverans till glesbygd
och liknande (sannolikt till de spanska enklaverna i Marocko).
Beställer du via Spanien borde det inte vara några avgifter. Har inte läst om du behöver batterier men ett tips kan vara att köpa delar av elbilsbatterier från skrotade elbilar (men tillgången är kanske större i Norge där jag bor). Det är serie och parallellkopplade högkvalitets 3.7v litihum ion batterier. Vikten per Ah är en bråkdel av blybatterier.
__________________
Senast redigerad av Neida 2018-08-11 kl. 20:21.
Citera
2019-03-08, 10:30
  #34
Medlem
20w solpanel är inte värt besväret.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback