• 1
  • 2
2018-07-27, 08:32
Medlem
constants avatar
Har bundit mitt bolån ett par år, för övrigt till en bättre ränta än vad jag hade med rörlig.

Vad gäller aktier och fonder, så är tanken att sprida till fler ekonomier, men jag har inte riktigt kommit dit ännu. Råvaror har jag ännu inte gett mig på, men visst har jag funderat på exempelvis guld - Men ärligt talat så tror jag inte så mycket på det. Kanske jag får ångra mig om några år? :-)
Citera
2018-07-27, 09:09
Medlem
Citat:
Hur har ni planerat er privatekonomi inför nästa finanskris?
Ska det bli en finanskris? Jasså, när då?
Citera
2018-07-27, 09:23
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Ska det bli en finanskris? Jasså, när då?

Sådana kommer då och då. Ämnet var inte om och när, utan hur man förberett sig.

En annan sak jag gjort är att jag är skuldfri.
Citera
2018-07-27, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
har lyckats knyta vänskapsband med några riktigt rika på sistone.

Citat:
Ursprungligen postat av Mass.hysteria
Klokt.
På en seriös nivå alltså.
Har man inte tillräckligt med kunskap om investering m.m och inte har tid är det definitivt ett bra alternativ.
Kontaktnät är bra oavsett hur man preppar, men det gäller att hitta sitt community liksom.
Det beror väl på vad man tänkt använda sitt kontaktnät till.

Helt ok om man tänker att det kan hjälpa en få in en fot på ett bra jobb. Men som det låter så vill han parasitera på sina nya "vänner", vilket känns rätt looser i min bok.
Citera
2018-07-27, 15:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det beror väl på vad man tänkt använda sitt kontaktnät till.

Helt ok om man tänker att det kan hjälpa en få in en fot på ett bra jobb. Men som det låter så vill han parasitera på sina nya "vänner", vilket känns rätt looser i min bok.
Jag tänkte att han knöt kontakter med rika för att arbeta åt dem.
Men det lär inte gå så bra för honom om han ska ha gratisprylar.
Citera
2019-08-30, 18:29
Medlem
Prayuths avatar
Så länge man har jobb går det att klara sig relativt bra genom en kris. Jag försöker betala av extra på mitt billån varje månad samt spara en tusenlapp. Just nu kan jag inte göra så mycket mer.
Citera
2019-08-31, 00:18
Medlem
HarryManbacks avatar
Gör som jag gjorde vid förra: ingenting utan lever mitt liv som vanligt.

Köper fonder och aktier jag tror på samt månadssparar.

Ser till att vara rimligt belånad.
Citera
2019-08-31, 14:33
Medlem
Sqeptisks avatar
Genom att "korta Ingves", dvs köpa utländska obligationer/räntepapper
Citera
2019-08-31, 15:03
Medlem
Har skiftat mina aktier från S&P 500 indexfond till low volatility-fonder. På så sätt tänker jag att jag får del av en eventuell uppgång men om/när det smäller så förlorar jag inte lika mycket.
Citera
2019-08-31, 20:31
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceDarey
Hur har ni planerat er privatekonomi inför nästa finanskris?

Vilka tips har ni?

När statsapparaten kollapsar och skräpet springer runt på gatorna med kalasjnikovs finns bara tre saker som är säkra; Vapen, konserver och guld.
Citera
2019-09-01, 07:27
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
När statsapparaten kollapsar och skräpet springer runt på gatorna med kalasjnikovs finns bara tre saker som är säkra; Vapen, konserver och guld.

Ja, men det är som du säger systemkollaps, inte finanskris, vilket var trådens ämne. Runka till dina undergångsfantasier i prepperforumet.

On topic: Senaste halvåret har jag flyttat de flesta likvider till räntebärande placeringar i utländska valuta. Jag har minimerat min exponering mot svenska börsen men ligger kvar i en del kanske 30%) i utländska aktier, främst relativt defensiva som ger direktavkastning.

Har en del likvider på ett norskt sparkonto men överväger att ha en del i EUR eller USD. Funderar på revolut eller liknande för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in