• 1
  • 2
2018-07-25, 18:15
Medlem
AceDareys avatar
Hur har ni planerat er privatekonomi inför nästa finanskris?

Vilka tips har ni?
Citera
2018-07-25, 18:28
Medlem
Jag fortsätter att köpa aktier i bolag jag tror på och säljer de aktier i bolag jag inte tror på. Nu är det sommar så mycket pengar skvalpar runt oinvesterade, bekymrar mig inte för en kommande kris då det känns menlöst.
Citera
2018-07-25, 18:35
Medlem
Trasigatrosors avatar
Mindre beroende av samhället som sådant.
Citera
2018-07-25, 18:38
Medlem
olasvenssons avatar
Norge har alltid arbete.
Citera
2018-07-25, 18:39
Medlem
rebekks avatar
Bind bolånen

Var beredd på att casha portföljen

Utöver det är det ju otroligt uttjatat med "finanskris". Behöver inte vara någon kris, men en lågkonjunktur väntar, just nu troligen efter 2019
Citera
2018-07-25, 21:23
Bannlyst
har lyckats knyta vänskapsband med några riktigt rika på sistone.
Citera
2018-07-26, 10:20
Medlem
Ökar andelen kontanter i portföljen, och minskar exponeringen mot börsen något.

Men egentligen borde man väl göra tvärt om. Man kan ju inte förespå ett börsfall, även om man gärna skulle vilja kunna det.
Citera
2018-07-26, 21:02
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Guld, konserver och ammunition. Sedan sitter jag på läktaren och beskådar när patrasket tar kål på varandra.
Citera
2018-07-26, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
har lyckats knyta vänskapsband med några riktigt rika på sistone.
Klokt.
På en seriös nivå alltså.
Har man inte tillräckligt med kunskap om investering m.m och inte har tid är det definitivt ett bra alternativ.
Kontaktnät är bra oavsett hur man preppar, men det gäller att hitta sitt community liksom.
Citera
SvartaBjorns avatar

Moderatormeddelande

Postat av SvartaBjorn 2018-07-26, 21:50
Medlem
Tråden ligger i Privatekonomi och topic är hur ni förberett er för en finanskris dvs ur ett ekonomiskt perspektiv
Allmänna råd om hur ni "preppat" er totalt sätt passar bättre i andra forum.

/Moderator
Senast redigerad av SvartaBjorn 2018-07-26 kl. 21:52.
2018-07-27, 07:31
Medlem
CardinalSins avatar
Mina besparingar har jag fördelat på ett sådant sätt att jag klarar en längre nedgång eller finasiell kris. I dagsläget har jag inga rent negativa positioner men det är något jag överväger. (Däremot har jag besparingar i andra valutor och råvaror för att fördela valutarisken.)

Mitt jobb kommer inte försvinna vid en kris, tvärtom kan jag få mer att göra. Arbetslöshet bekymrar mig därför inte. Men, vid en riktigt allvarlig kris - med hög arbetslöshet i samhället och sjunkande löner - antar jag att även jag kan få lägre inkomst. Jag ser därför till att aldrig leva upp all inkomst, utan min levnadsstandard ligger lite under vad jag har råd med.

Sedan ska man givetvis alltid ha tillgång till vissa kontanter och andra likvida betalmedel, utifall att ett uttagsstopp införs. Tänk Argentina 2001 eller Grekland 2008.
Citera
2018-07-27, 08:30
Medlem
Vardons avatar
Betalt av lånet. Då jag antar börsen kommer gå ner och räntan upp. Då blir det mer jag som styr. Skulle sen förening i konkurs etc så kan jag ialla fall börja om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in