2018-07-25, 13:54
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
Det är en stor köttbit alltså som en halv fotboll ungefär, lite mindre. Så ugn vore bättre
Okej då vet jag. Då kan du lägga den i ugnen och lägga på kryddor.
Citera
2018-07-25, 13:57
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Låter smart med grillningsförbud

Inte i hela Sverige norra delen mot Norge är det bara att köra hårt
Citera
2018-07-25, 14:03
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har haft en fet kött bit (oskivad) Som jag nu har tinat upp. Hur ska jag tillaga den? Om i ugnen isåfall vilken temp och hur länge?

MVh

Ska du tillaga kött i bit ska du alltid använda köttermometer instucken i mitten. Då spelar storlek ingen roll i det här fallet.

"Hur länge" går liksom inte att ens fråga.
Citera
2018-07-25, 14:06
Medlem
lägg den i solen.
Citera
2018-07-25, 15:42
Medlem
Nej det här köttet var inte bra... Tuggat på en bit en kvart nu. Men ska äta försöka få i mig tills jag blir mätt iaf haha
Citera
2018-07-25, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ska du tillaga kött i bit ska du alltid använda köttermometer instucken i mitten. Då spelar storlek ingen roll i det här fallet.

"Hur länge" går liksom inte att ens fråga.
Jo jag vet, det är viktigt. Har dock ingen för tillfället och har redan tillagat den.
Citera
2018-07-25, 15:49
Medlem
JAg tror detta kött är till för att göra köttgryta med Nu sitter jag och har en träningspass för käkarna
Citera
2018-07-25, 15:50
Medlem
Citat:
JAg tror detta kött är till för att göra köttgryta med Nu sitter jag och har en träningspass för käkarna

och resten av matsmältningssystemet.
Citera
2018-07-25, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
lägg den i solen.
Wow, att jag ej tänkte på det. Du måste vara en professionell kock !
Citera
2018-07-25, 15:54
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo jag vet, det är viktigt. Har dock ingen för tillfället och har redan tillagat den.

Blev resultatet bra då? (Och hur gjorde du?)

Men generellt för stora stekar, så ska man först steka i panna så man "täpper porerna" på köttet, sedan in folie på djup form och i 200-gradig ugn som man sänker till 150-160 grader när den ligger i ugnen. Tiden är någon timma, men köttermometer ska man ha, och instucken i mitten av köttet. Eftersom det var "mystery meat", så ska man väl låta den gå till 70 grader, då man inte vet ett dyft om köttet.

Enkel (men oprecis) metod att klura ut köttyp: Ljusare kött: Antagligen fläsk eller kalv. Procentuellt sett fläsk.. Rödare kött =oxkött/nötkött/älg.
Citera
2018-07-25, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Blev resultatet bra då? (Och hur gjorde du?)

Men generellt för stora stekar, så ska man först steka i panna så man "täpper porerna" på köttet, sedan in folie på djup form och i 200-gradig ugn som man sänker till 150-160 grader när den ligger i ugnen. Tiden är någon timma, men köttermometer ska man ha, och instucken i mitten av köttet. Eftersom det var "mystery meat", så ska man väl låta den gå till 70 grader, då man inte vet ett dyft om köttet.

Enkel (men oprecis) metod att klura ut köttyp: Ljusare kött: Antagligen fläsk eller kalv. Procentuellt sett fläsk.. Rödare kött =oxkött/nötkött/älg.
Jag gjorde misstaget att inte lägga foilie runt om köttbiten. La in den en timme på 170c i ugnen. Resultat blev bara ett riktigt tuggmotstånd som tar lång tid för att bryta ner med tänderna. Köttet var inge speciellt, men mat är mat :P
Citera
2018-07-25, 16:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag gjorde misstaget att inte lägga foilie runt om köttbiten. La in den en timme på 170c i ugnen. Resultat blev bara ett riktigt tuggmotstånd som tar lång tid för att bryta ner med tänderna. Köttet var inge speciellt, men mat är mat :P

Då var det nog "kokekött" du lagade som stek, då blir det lätt segt. ("Kokekött" använder man till grytor/soppor etc, och ska kokas i timmar för att bli mört).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in