2018-07-25, 12:00
Hej.

Det här kanske blir årets dummaste fråga men den bjuder jag på.

Jag har tänkt att köpa en ny telefon, Jag har fonder som ligger ca 20000 i vinst (avkastning) jag har även x antal hundra tusen på sparkonto. Så var jag tar pengarna ifrån spelar ingen roll på det sättet.

Jag vill veta hur det kommer att påverka fonder mm och jag tar ut säg 8000 av avkastningen och betalar telefonen och sedan köper in motsvarande i fonderna från sparkontot, mot att ta dessa pengar från sparkontot.

Hur påverkar detta fonderna?

Logiskt så tar jag ut avkastningen så har jag ju "fått" mobilen gratis, men då minska värdet på fonderna. tar jag från sparkontot och fonderna minskar i värde så kanske jag inte ligger på plus och jag går miste om att få telefonen gratis.

Hoppas ni förstår vad jag menar och mina funderingar.
Citera
2018-07-25, 12:14
Medlem
sparvsylts avatar
Du ska köpa en mobil för 8000 kr, du ska betala med egna medel. Det kommer kosta dig lika mycket oavsett varifrån pengarna kommer, det enklaste och snabbaste är väl att ta pengarna ifrån sparkontot.

Pengarna du har investerat i fonder kan både sjunka och öka i värde, är du optimistisk låter du pengarna vara investerade, annars kan du ju sälja fondandelar för att köpa din mobil och sedan hoppas på att fonderna minskar i värde, då har du sparat några kronor.

Mvh
Citera
2018-07-25, 12:24
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Jag har tänkt att köpa en ny telefon, Jag har fonder som ligger ca 20000 i vinst (avkastning) jag har även x antal hundra tusen på sparkonto. Så var jag tar pengarna ifrån spelar ingen roll på det sättet.

Det kan faktiskt spela roll. Ligger fonderna i ett ISK-konto stämmer det att det inte spelar nån roll, men om pengarna däremot ligger i någon annan slags konto (aktiekonto t.ex.) så kommer du behöva skatta på vinsten om du tar ut pengarna (30% skatt).
Citera
2018-07-25, 12:29
Dom ligger på ISK.

Tänkte att psykologiskt så känns det som att man får mobilen gratis om man tar från avkastningen. men så kanske inte är fallet.

Månadsspar även i dessa fonder ca 4000/mån
Citera
2018-07-25, 13:11
Medlem
SophieNeveus avatar
Det är smartare att betala från sparkontot istället för fondkontot. komihåg att du bara har gjort vinst när du realiserar pengarna, dvs säljer alla fonderna.
Beroende på vilken bank du använder för ditt fondsparande kan det finnas eventuella avgifter, kolla upp detta innan du väljer att sälja. Om du ändå tänker att köpa in dig igen i samma fond är det smartast att låta pengarna sitta kvar i fonden, annars finns det risk att du köper lika många fondandelar för ett högre pris. Kan också vara lägre om fonden går ner.
Citera
2018-07-25, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det kan faktiskt spela roll. Ligger fonderna i ett ISK-konto stämmer det att det inte spelar nån roll, men om pengarna däremot ligger i någon annan slags konto (aktiekonto t.ex.) så kommer du behöva skatta på vinsten om du tar ut pengarna (30% skatt).

Tar man ut pengar från ISK läggs detta uttag till på underlaget för den årliga beskattningen av ISKt.

Så det kostar extra att ta ut från ISK, inga jättebelopp men ändå mer fördelaktigt att köpa från sparkontot, det är väl därför man har sparkonto?
Citera
2018-07-25, 13:25
Medlem
AquaRegias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHager
Tar man ut pengar från ISK läggs detta uttag till på underlaget för den årliga beskattningen av ISKt.

Nej, detta sker däremot när man sätter in pengar. Hur som helst så gör det i alla fall att det bara är negativt att plocka ut pengar från sitt ISK och sätta in nya från sparkonto istället för att plocka direkt från sparkonto.
Citera
2018-07-25, 15:05
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
komihåg att du bara har gjort vinst när du realiserar pengarna, dvs säljer alla fonderna.
Beroende på vilken bank du använder för ditt fondsparande .

Har Avanza.

Varför säger man att man "ibland tar hem vinsten", jag fattade det som att man då gör som jag tänkte med att köpa telefonen, Om man bara gör vins om man säljer av alla fonder.

Ta avkastningen och köpa nya andelar i samma fonder eller låta dom ligga kvar och köpa samma andel fonder från sparkontot?

Jag är ny på fonder och har bara låtit dom ligga och pyntat in månadsvis i ca 4år. nu blir det lite roligare då dom ökat, låg på minus bra länge.
Citera
2018-07-25, 18:18
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Green Cargo
Har Avanza.

Varför säger man att man "ibland tar hem vinsten", jag fattade det som att man då gör som jag tänkte med att köpa telefonen, Om man bara gör vins om man säljer av alla fonder.

Ta avkastningen och köpa nya andelar i samma fonder eller låta dom ligga kvar och köpa samma andel fonder från sparkontot?

Jag är ny på fonder och har bara låtit dom ligga och pyntat in månadsvis i ca 4år. nu blir det lite roligare då dom ökat, låg på minus bra länge.
När du köper fonder köper du egentligen fondandelar och vinsten är värdeökningen på dina andelar. Ditt antal andelar kommer att vara den samma även om värdet ökar eller minskar.

Som exempel om du gör 25% vinst på 20 000 kr alltså 5 000 kr totalt på samtliga andelar. Om du sedan väljer att sälja för enbart 5 000 kr, kommer den reala vinsten vara 25% på 5 000 kr istället för 20 000, alltså en vinst på 1250 kr, de resterande 4 750 kr är din insats. För att realisera hela vinsten behöver du alltså sälja samtliga andelar.
Citera
2018-07-25, 20:03
Okej, ja det där hade jag ingen tanke på att räkna ut.

Tänkte att fint nu har fonderna ökat med 20K då har jag det i "vinst"
Citera
2018-07-25, 22:30
Medlem
Pudersockers avatar
När behöver du pengarna mest tror du, idag eller om tretti-förti år? Tror du på lågkonjunktur kanske en finanskrasch, sälj lite. Det kan va bra att sälja av lite grann då och då om dina fonder gått upp mycket för inte behöva skatta för all vinst om tretti år, då kommer du förstås inte tjäna fullt så mycket på fonderna som om du behållt allt men du hämtar ju hem lite vinst och den har du ju då säkert i handen, den kan aldrig något ta ifrån dig, du sänker risken en aning genom att sälja fonder, men samtidigt vinner du mindre, om det inte kommer en krasch... kanske blev för många ord, och så har du ju dem på ISK då gäller ju detta i mindre grad, men ändå.
Men åtta tusen för en lur, nä köp en billigare för sparkontopengar och behåll fonderna och känn stolthet att du kunnat motstå trycket, du kommer ändå tappa den där dyra grejen i backen första veckan så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in