• 1
  • 2
2018-07-25, 09:15
Medlem
iSvempas avatar
Hej.

Jag har en del pensionerade grannar som trixar med ekonomin för att få mer i pension. Jag själv som har några år kvar har samma ekonomiska läge som en av dom. Enligt mina uträkningar kommer jag sammanlagt att få ut netto 14500:- Idag skulle den summan räcka och blir över, men om några år när priserna har gått upp blir det knapert.

Enligt olika uppgifter jag får när jag undersöker saken på Skatteverkets hemsida om pensioner och hyresbidrag och ett annat bidrag man får om man är fattigpensionär som man får bara premisserna stämmer.

Jag har också läst någonstans för flera år sedan men inte på Skatteverkets hemsida att man får ha en privat förmögenhet på upp till 125000:- och ändå få fullt hyresbidrag och leva som fattigpensionär som verkar vara det man skall sikta på enligt grannarna. Att jag har en privat förmögenhet på mer än 125000:- anser jag inte ha med pensionen att göra.

Jag har betalt skatt i hela mitt liv och aldrig fått en krona i bidrag samtidigt som lycksökarna som väller in i landet lever lyxliv på livslångt försörjningsstöd och olika bidrag. Så jag skäms inte ett dugg för om jag kan bli fattipensionär som då får olika bidrag.

Förmögenheten har jag på ett Santanderkonto

Vad händer om jag lämnar rutan tom där dom frågar om man har övriga inkomster/förmögenhet.

Mina frågor blir då.
1.
Får man ha en förmögenhet på 125000:- och ändå få fullt hyresbidrag.

2.
Kollar dom om man har medel på andra konton.

Tack.
Citera
2018-07-25, 09:21
Medlem
Du menar antagligen bostadstillägg för pensionärer?

Gå in på pensionsmyndigheten.se och ta reda på vad som gäller.
Citera
2018-07-25, 09:29
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Du menar antagligen bostadstillägg för pensionärer?

Gå in på pensionsmyndigheten.se och ta reda på vad som gäller.

OK är det där man får svaren.
Tack.
Citera
2018-07-25, 09:55
Medlem
Pudersockers avatar
Annars köp lite guld, silver, antikviteter, konst för det som skjuter över 100 000, det kan ingen pensionsmyndighet se. Har du tur kanske en del saker ökar i värde. Har man över 100 000 på banken så påverkar det beräkningen skriver pensionsmyndigheten:
https://www.pensionsmyndigheten.se/o...bostadstillagg
Citera
2018-07-25, 10:42
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Annars köp lite guld, silver, antikviteter, konst för det som skjuter över 100 000, det kan ingen pensionsmyndighet se. Har du tur kanske en del saker ökar i värde. Har man över 100 000 på banken så påverkar det beräkningen skriver pensionsmyndigheten:
https://www.pensionsmyndigheten.se/o...bostadstillagg

Nja, det finns inga lagliga kryphål man skulle kunna använda längre. Att köpa guldtackor och förvara dom i byrolådan gör man bara inte och bankfack måste registeras och tas upp i deklarationen och åklagare kan begära att banken öppnar bankfack om man misstänker brott.
Det går heller inte att ta ut pengarna, för det måste gå ett år efter utaget innan Pensionsmyn digheten beviljar bostadstillägget har jag hört.
Citera
2018-07-25, 11:46
Medlem
Pudersockers avatar
Jo guld å silver å konst kan du lätt ha hemma, göm metallerna bara ordentligt, små tackor tar ingen plats å är lätt att sälja vid behov, tror inte det behöver komma till pensionsmyndighetens kännedom småsummor. Kan köpa lite gamla guldmynt oxå å idka lite samlande.
Citera
2018-07-25, 12:01
Medlem
Fyllefyllots avatar
Inte för att det här är till någon större hjälp i längden eller för folk som har någon miljon sparad men det går ju faktiskt att överföra pengar till exempelvis skrill.com eller paypal.com om det är så att man lyckas ha typ 250K sparat och sedan bara ta ut därifrån.

Skrill har ju prepaid mastercard där man kan handla för ca 30K i månaden på kortet och man kan ta ut ca 10K, tror det kostar 100kr per år. Paypal är det relativt många som använder men jag tror inte de har någon kortlösning.

Om man då exempelvis har några år kvar till pension och man har 350k eller något på bankkontot så kan man ju börja föra över summor så man ligger under 100k när det är dags att gå i pension så kan man ha 250k eller något på skrill. Det är ju ingen lösning på sikt då 250k inte är några pengar över 30 år men likväl, "höja" pensionen där genom att ta ut 2000kr i månaden så räcker ändå pengarna i tio år.
Citera
2018-07-25, 12:29
Medlem
Pudersockers avatar
Fast skrill och paypal har väl skattemyndigheten access till om de vill eller?
Citera
2018-07-25, 12:53
Medlem
Eftersom vi inte längre har förmögenhetsbeskattning i Sverige lämnar inte banker eller andra liknande institut kontrolluppgifter till Skatteverket på hur mycket pengar en person har på konton. Det som de måste lämna kontrolluppgift på är sånt som har med beskattningen att göra som räntor och försäljningar.

Däremot finns speciallagstiftning som många myndigheter kan använda när man utreder ett enstaka ärende för att få ut uppgifter från arbetsgivare, banker m.m.

Pensionsmyndigheten kan använda en sån bestämmelse som finns i socialförsäkringsbalken (110 kap).

Citat:
33 § Banker och andra penninginrättningar ska på begäran lämna uppgifter enligt 31 § första stycket till Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och allmän förvaltningsdomstol i ärenden om äldreförsörjningsstöd, bostadsbidrag och bostadstillägg.
Citera
2018-07-25, 13:18
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askratam
Eftersom vi inte längre har förmögenhetsbeskattning i Sverige lämnar inte banker eller andra liknande institut kontrolluppgifter till Skatteverket på hur mycket pengar en person har på konton. Det som de måste lämna kontrolluppgift på är sånt som har med beskattningen att göra som räntor och försäljningar.

Däremot finns speciallagstiftning som många myndigheter kan använda när man utreder ett enstaka ärende för att få ut uppgifter från arbetsgivare, banker m.m.

Pensionsmyndigheten kan använda en sån bestämmelse som finns i socialförsäkringsbalken (110 kap).

Men tittar jag på skattsedeln så står mina bankkonton Swedbank och Santander där trots att jag inte får någon ränta på lönekontot hos Swedbank. Om pensionsmyndigheten vill och det vill dom när dom skall räkna ut bostadstillägg och dom andra bidragen fattigpensionärer får samtidigt, så letar dom efter denna typ av konton. Det är hela grejen för dom vet att folk ljuger. På kontot ser dom också sista inbetalda hyresavin och samtliga pensionsutbetalningar och hur mycket man har på kontot.
Citera
2020-03-10, 11:38
Medlem
frank_pes avatar
Såg denna artikeln från igår om Elisabet som är "fattigpensionär".
Det verkar inte som att hon hade sparat något när hon jobbade eller att hon ärvde efter sin man eftersom hon betalar av skulden efter huset.
Hon skäms för att prata med banken om sitt lån som har 5,2% ränta men det kanske är lönlöst?
Det finns en bil som bara används ibland när hon gör ärenden i Uddevalla, skulle det inte bli billigare i längden att åka kommunalt eller hyra när det är så sällan?
Hon skulle kunna få bort telefonkostnaden eller sänka den men vissa andra saker är svårt att ändra på nu i efterhand eller vad säger ni?

Tror att det blir fler problem som pensionär när man bor på landet med långa avstånd till affärer och dåliga kommunikationer.
Citera
2020-03-10, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Såg denna artikeln från igår om Elisabet som är "fattigpensionär".
Det verkar inte som att hon hade sparat något när hon jobbade eller att hon ärvde efter sin man eftersom hon betalar av skulden efter huset.
Hon skäms för att prata med banken om sitt lån som har 5,2% ränta men det kanske är lönlöst?
Det finns en bil som bara används ibland när hon gör ärenden i Uddevalla, skulle det inte bli billigare i längden att åka kommunalt eller hyra när det är så sällan?
Hon skulle kunna få bort telefonkostnaden eller sänka den men vissa andra saker är svårt att ändra på nu i efterhand eller vad säger ni?

Tror att det blir fler problem som pensionär när man bor på landet med långa avstånd till affärer och dåliga kommunikationer.

Grubblar över denna Elisabeth. Att hon bosatt sig så att hon är beroende av bil trots att hon har en skuld på över 160 000 sedan villaförsäljning. Som hon måste betala av med 3 700/mån. Med det upplägget måste hon be de vuxna barnen om hjälp när bilen ska skattas etc...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in