2018-07-24, 22:37
Medlem
https://e-resident.gov.ee/become-an-e-resident/

Osäker på var jag skulle placera tråden så admin får väl flytta den om den inte passar här...
Som jag skriver i rubriken så erbjuder Estland som första land i världen ett E-Residency. Enkelt förklarat är detta ett medborgarskap som digitala entreprenörer kan skaffa som inte har en fast plats för sin business utan istället har världen som sin arbetsplats. Kravet är att du måste äga eller starta ett bolag. Jag och min fru har planer på att starta e-commerce och har fått den här infon till oss. Vi kommer att skaffa mer information om detta och om det finns intresse för det i tråden kommer jag dela med mig av mer info.
Citera
2018-07-24, 22:41
Medlem
grey.eagles avatar
CFC gäller väl ändå.
Citera
2018-07-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
CFC gäller väl ändå.

Har inte kollat upp nåt med Skatteverket än men har du nån erfarenhet av CFC? Som jag förstått det kmr jag som skattebetalare vara anställd av ett estniskt bolag
Citera
2018-07-24, 22:50
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Har inte kollat upp nåt med Skatteverket än men har du nån erfarenhet av CFC? Som jag förstått det kmr jag som skattebetalare vara anställd av ett estniskt bolag

Du är skriven i Sverige vilket med cfc reglerna inte är en fördel
Citera
2018-07-24, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Du är skriven i Sverige vilket med cfc reglerna inte är en fördel

Ja så är det ju. Men jag kmr väl ändå behöva skatta mindre än om jag skulle registrera bolaget i Sverige?

Detta är info som vi precis fått till oss och vi har inte grävt djupare i för- och nackdelar än. Ska kontakta en vän till familjen som är kunnig i skattefrågor osv. Prata med företag i Estland som du kan anlita som tar hand om hela paketet så att säga
Citera
2018-07-24, 22:54
Medlem
Kommer du bo i Sverige så kommer skatteverket ha en del synpunkter på det.
Citera
2018-07-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Kommer du bo i Sverige så kommer skatteverket ha en del synpunkter på det.

Vad innebär ha en del synpunkter? Jag skiter väl i synpunkter så länge det inte finns direkta krav. Hela poängen med detta är att betala så lite skatt som möjligt. Tänker inte skatta bort allt till landet Mellanmjölk
Citera
2018-07-24, 23:01
Medlem
Citat:
Vad innebär ha en del synpunkter? Jag skiter väl i synpunkter så länge det inte finns direkta krav. Hela poängen med detta är att betala så lite skatt som möjligt. Tänker inte skatta bort allt till landet Mellanmjölk

Dom kommer se dig som skatteskyldig i Sverige.
Citera
2018-07-24, 23:02
Medlem
Bor du och befinner dig i Sverige så har du fast drftställe i Sverige och ska således redovisa och betala skatt i Sverige..
Citera
2018-07-24, 23:03
Medlem
Citat:

Vad är Sverige bäst på?

Precis, driva in skatt...

Du kan totalt glömma att bo kvar i Sverige, eller ens äga ett sommarställe här och inte skatta här. Glöm det nu är du snäll så slipper du massa huvudbry senare.

Sen så kan det kanske vara bra att lära sig att det heter ESTLAND på svenska

Gör såhär för att minimera skatt:

1. Starta bolag.
2. Driv utan att ta ut lön, då är skatten väldigt låg i Sverige (Jag vet, fascinerande right?). Återinvestera vinsten i bolaget.
3. Fixa en årsvinst i bolaget på 5MSEK
4. Skatteplanera.

Men hur du vrider och vänder på det så om du bor i Sverige eller har "väsentlig anknytning" så är det skatt här som gäller.
Citera
2018-07-24, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Vad är Sverige bäst på?

Precis, driva in skatt...

Du kan totalt glömma att bo kvar i Sverige, eller ens äga ett sommarställe här och inte skatta här. Glöm det nu är du snäll så slipper du massa huvudbry senare.

Sen så kan det kanske vara bra att lära sig att det heter ESTLAND på svenska

Gör såhär för att minimera skatt:

1. Starta bolag.
2. Driv utan att ta ut lön, då är skatten väldigt låg i Sverige (Jag vet, fascinerande right?). Återinvestera vinsten i bolaget.
3. Fixa en årsvinst i bolaget på 5MSEK
4. Skatteplanera.

Men hur du vrider och vänder på det så om du bor i Sverige eller har "väsentlig anknytning" så är det skatt här som gäller.

Tack för din info, ber om ursäkt för "Estonia". Jag pratar mer engelska än svenska och det flyter bara på så att säga.
Jag ska prata med folk i Estland och se vad dom säger.
Tanken är ju att min fru ska stå på företaget, och hon är inte svensk eller EU-medborgare. Då kan jag skatta på lönen jag får från bolaget, vilket självklart kommer vara så låg som möjligt, bara för att täcka utgifter här. Eller?
Jag är helt grön på den här typen av business, framförallt business där man måste betala den här skatten som inte är nåt annat än bötning
Citera
2018-07-24, 23:11
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ja så är det ju. Men jag kmr väl ändå behöva skatta mindre än om jag skulle registrera bolaget i Sverige?

Detta är info som vi precis fått till oss och vi har inte grävt djupare i för- och nackdelar än. Ska kontakta en vän till familjen som är kunnig i skattefrågor osv. Prata med företag i Estland som du kan anlita som tar hand om hela paketet så att säga

Ja e ledsen, men för att minimera allt detta måste du migrera.
Har bolag i flera länder så jag vet inklusive Estland, så läs på om cfc först. Annars kan det komma en mycket dyr överraskning om några år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in