• 1
  • 2
2018-07-24, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Ja e ledsen, men för att minimera allt detta måste du migrera.
Har bolag i flera länder så jag vet inklusive Estland, så läs på om cfc först. Annars kan det komma en mycket dyr överraskning om några år.

Var lite otydlig innan men tanken är att min fru som inte är EU-medborgare ska stå på företaget. Jag ska bara ta ut en låg lön varje månad. Då kan dom väl bara kräva skatt på min lön?
Citera
2018-07-24, 23:20
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Var lite otydlig innan men tanken är att min fru som inte är EU-medborgare ska stå på företaget. Jag ska bara ta ut en låg lön varje månad. Då kan dom väl bara kräva skatt på min lön?

Du är skriven i Sverige. Läs på om CFC
Citera
2018-07-24, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Tack för din info, ber om ursäkt för "Estonia". Jag pratar mer engelska än svenska och det flyter bara på så att säga.
Jag ska prata med folk i Estland och se vad dom säger.
Tanken är ju att min fru ska stå på företaget, och hon är inte svensk eller EU-medborgare. Då kan jag skatta på lönen jag får från bolaget, vilket självklart kommer vara så låg som möjligt, bara för att täcka utgifter här. Eller?
Jag är helt grön på den här typen av business, framförallt business där man måste betala den här skatten som inte är nåt annat än bötning

Så alltså ingen skillnad från att ha bolaget i Sverige...Såvida frugan inte ska ta ut en fet lön dvs...

För arbetsgivaravgiften+personlig inkomstskatt är den stora skatteposten.
Momsen är det inte sådan stor skillnad på mellan SWE och EST. Skillnaden i bolagsskatt mellan de olika länderna är också minimal (21% v 22%).
Citera
2018-07-24, 23:45
Bannlyst
Dubbelbeskattning?

Kolla noga upp vad du pysslar med innan du drar igång något stort, finns gissningsvis många eventuella falluckor. Pappa Staten vill alltid ha sin slant.
Citera
2018-07-25, 00:37
Medlem
SvartaBjorns avatar
För att undvika missförstånd så är namnet i rubriken ändrat till svenska.

/Moderator
Citera
2018-07-25, 07:05
Medlem
Du har helt missförstått syftet med e-Residency.
- Det är inget medborgarskap
- Det ger inga rättigheter

Det är ett kort med en digital signatur som gör det möjligt för dig att via Internet sluta juridiskt giltiga avtal i Estland och övriga EU. Men först måste du genomgå en personkontroll där din identiet fastställs.

Man skulle kunna jämföra det med vad banken tidigare kallade "Sign on file" (eller "Signature on file"), bara det att nu kan du själva signera, istället för att banken gör det åt dig.

Det finns INGA skattemässiga fördelar med detta. Du är fortfarande den du är, och skattskyldig i det land du var tidigare.

Kortet är avsett för dem som vill verka som företagare inom EU utan att flytta till ett EU-land. Största grupp användare f.n. är britter som vill försäkra sig om att dom kan fortsätta driva företag inom EU även efter Brexit. Näst-största grupp användare är folk från Ukraina, som har tillgång till den interna marknaden och har visumfrihet i EU, men som av juridiska skäl vill ha bolaget i ett EU-land.

Du kommer inte kunna driva företag i Estland (eller EU) utan att också själva ha ett konto i en estnisk bank, och dit vill dom inte ha skattesmitare, penningtvättare, lyckosökare, terror-finansiärer etc. Det är INTE lätt att få öppna ett konto i en Estnisk bank om du inte är bosatt där. Och det hjälper inte om du går till en filial till en svensk bank (Swedbank, SEB, Nordea etc). Dom vill ändå inte ha utlänningar som kunder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in