2018-07-24, 19:07
Medlem
ppp333s avatar
Dom vet nog vad dom talar om och bor garanterat i ngt invandrartätt område.
Om fler vore så fina människor som dom skulle vi inte ha någon sk white flight från orterna. Svenskarna tycks ju alltid dra när invandrarna kommer upp i ett visst antal.
Tur att det finns förebilder som dom här två som kan visa vägen....visa hur man lever tillsammans i multikulturella områden och inte knöka ihop sig bland bara idel svenskar som vissa somliga med privilegier gör.
Citera
2018-07-24, 19:18
Medlem
Vad ska man säga, ganska typiskt att just en pr-byrå lär ut manipulationstekniker.

Att sedan okritiskt lita på allt och alla är ingen positiv egenskap. Det kallas att vara naiv i vardagstal.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2018-07-24 kl. 19:21.
Citera
2018-07-24, 19:36
Medlem
Frågan är hur seriösa och beprövade dessa tips är. Gissningsvis umgås PR-byråfolket mest med likasinnade i vita övre medelklassreservat där den sociala etiketten säger att man inte skall vara främlingsfientlig. Mer sannolikt är detta bara en PR-kupp för att marknadsföra Westanders byrå som ett bra val för de som fått budget att jobba med värdegrunden.

Med det sagt, jag tar en punkt:

Citat:
4. Avdramatisera rädslan

Prata om rädslan för det främmande som något högst allmänmänskligt. Forskning inom psykologin visar att vi människor i allmänhet tycker bättre om personer som är lika oss själva.

Den gamla nötta myten att kritik mot immigration (d.v.s. det som en Westandare kallar "främlingsfientlighet") handlar om rädsla för det främmande. Om jag t.ex. säger att jag inte vill ha islamisk kultur i Sverige för att jag inte ser att den gett något som för mig som svensk verkar positivt i de länder som är dominerade av islam kan man i och för sig kalla det för rädsla. Men det argument som Westander lyckats värka fram nämligen att vi människor "i allmänhet tycker bättre om personer som är lika oss själva" är väl snarar ett argument som stärker mina farhågor än tvärtom?
Citera
2018-07-24, 19:45
Medlem
krautbrains avatar
Som andra i tråden påpekat så faller det platt när begrepp som främlingsfientlig är grumliga.
Citera
2018-07-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.dagensmedia.se/experter/...lighet-6923929

"TIPS OCH INSPIRATION. Vill du bli bättre på att bemöta främlingsfientlighet hos vänner, släktingar och bekanta? Frida Blom och Patrik Westander, seniorkonsult respektive vd på pr-byrån Westander, delar med sig av tio praktiska tips."

"8. Ge ditt perspektiv

Dela tydligt med dig av uppfattningen att främlingsfientliga värderingar gör Sverige till ett sämre land för oss alla. Främlingsfientligheten underminerar förtroendet människor emellan, skapar konflikter och leder till ett slöseri med kompetens."

Tipsen kan ni läsa på länken ovan. Vad anser ni om dessa tips?

Jag tycker detta är toppen. Äntligen kommer det en regimtrogen PR-byrå och berättar för mig om vilken MIN UPPFATTNING är. Stort tack till denna underbara Stasi-byrå, som framöver kommer kunna gotta sig åt massvis av föredrag som köps in av rödbrusiga sossekärringar och betalas av skattemedel.
Citera
2018-07-24, 20:10
Medlem
Femman är också rätt intressant:
Citat:
5. Diskutera gyllene regeln

Resonera kring bakgrunden till den gyllene regeln: ”Behandla andra som du själv vill bli behandlad.” Denna mänsklighetens främsta etikregel återfinns inom de flesta religioner och andra filosofiska och etiska läror.

För det första, stämmer det ens att den återfinns i de flesta religioner i den form som vi känner den från Bibeln?

Framförallt gissar jag att denna regel avses som medicin mot en "främlingsfientlig" som anser att Sverige tar emot för många immigranter. Då är det tänkt att Westanderadepten skall säga: "Jamen, tänk om du själv flydde från krig och regnande granater."

Och redan där har ju Westanderadepten gjort bort sig om opponenten har lite koll på läget.
- Oklart hur många som verkligen kommer från regnande bomber.
- Oftast har de varit i säkerhet i omgivande länder länge.
- Varför skall de som räddas bo i Sverige, särskilt som det kostar bra mycket mer än att hjälpa i närområdet. Är du Westanders lärjunge alltså beredd att offra dem som blev kvar för att hjälpa enbart dem som hade råd och styrka att ta sig hit?
o.s.v.
Citera
2018-07-24, 20:16
Medlem
LordLancasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Femman är också rätt intressant:

För det första, stämmer det ens att den återfinns i de flesta religioner i den form som vi känner den från Bibeln?

Framförallt gissar jag att denna regel avses som medicin mot en "främlingsfientlig" som anser att Sverige tar emot för många immigranter. Då är det tänkt att Westanderadepten skall säga: "Jamen, tänk om du själv flydde från krig och regnande granater."

Och redan där har ju Westanderadepten gjort bort sig om opponenten har lite koll på läget.
- Oklart hur många som verkligen kommer från regnande bomber.
- Oftast har de varit i säkerhet i omgivande länder länge.
- Varför skall de som räddas bo i Sverige, särskilt som det kostar bra mycket mer än att hjälpa i närområdet. Är du Westanders lärjunge alltså beredd att offra dem som blev kvar för att hjälpa enbart dem som hade råd och styrka att ta sig hit?
o.s.v.

Ja det är ju ett helt litet uppslagsverk med minst sagt suspekta premisser som ligger under allt detta. Eller istället för uppslagsverk kanske vi ska säga PKoran.

PKoranen säger si och så, då är det bara att mässa för de stackars otrogna som inte fattat. Enkelt!
Senast redigerad av LordLancaster 2018-07-24 kl. 20:18.
Citera
2018-07-24, 20:19
Medlem
...eller sexan:

6. Lyft fram svenska tilliten

Utbyt tankar kring Sveriges unikt höga tillit mellan människor och hur denna underlättar produktivt samarbete. Den statsvetenskapliga forskningen ser tilliten som en nyckel till ett välfungerande samhälle.

Ja just det... tilliten mellan SVENSKAR alltså.
De svenskar (även om de är PK-marinerade sedan födseln) som litar på ALLA andra människor oavsett plats och situation, torde vara ganska lätträknade.

Det finns ju dock de pottklippta feministbrudar som envisas med att LITA på de 11 negerhannarna som bjuder in till "efterfest" i något förortsgetto. Dessvärre slutar detta alltid med blödande underliv, tårar och livslång terapi.
Citera
2018-07-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordLancaster
Ja det är ju ett helt litet uppslagsverk med minst sagt suspekta premisser som ligger under allt detta. Eller istället för uppslagsverk kanske vi ska säga PKoran.

PKoranen säger si och så, då är det bara att mässa för de stackars otrogna som inte fattat. Enkelt!

Men som jag skrev, Westanders egentliga ärende är att ragga kunder. Manualen är troligen inte tänkt att fungera eller testad, utan den skall locka PR-avdelningen på Myndighet X eller Företag Y att kontakta byrån när de är sugna på att bränna pengar på värdegrunds-PR.
Citera
2018-07-24, 20:22
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
2. Utgå från välvilja

Ha som utgångspunkt att den du pratar med i grunden är en vettig person som vill andra väl. Om du rasiststämplar andra så minskar dina chanser att nå fram i ett samtal.

En pk-ist som inte ropar rasist?

Det finns mycket få mångkulturalister som skulle klara av att följa samtliga 10 punkter.
Citera
2018-07-24, 20:39
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
http://www.westander.se/om-oss/

Inte många "främlingar" som jobbar där inte.. Kanske borde man ta diskussionen med westander?
Citera
2018-07-24, 20:47
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Inte många "främlingar" som jobbar där inte.. Kanske borde man ta diskussionen med westander?

Har ingen betydelse då det är rätt värdegrund som gäller.

Och som jag sa, skulle det omvända politiska läget gälla skulle de förmodligen även då stå för propagandan. En hora ställer sig alltid på alla fyra om det finns pengar att tjäna.
Senast redigerad av sajebis 2018-07-24 kl. 20:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in