2018-07-24, 13:43
Medlem
Hej alla!

Detta kanske låter jättedumt för vissa men jag tar gärna emot seriösa svar. Det är så att jag och min sambo just nu bor i en hyreslägenhet. Vi vill nu gärna flytta till hus som kostar 2,2 miljoner. Jag pluggar just nu (har två terminer kvar) och min sambo är fastanställd och de senaste lönerna har legat runt 30k för honom.

Vi har tyvärr inte heller någon kontantinsats men det kanske man kan låna också?

Vad tror ni, skulle vi få kunna ta ett huslån eller kommer bankerna bara skratta åt oss?
Citera
2018-07-24, 13:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Det är nog bara att glömma. Man kan dom huvudregel låna cirka 4,5 årsinkomsten (30x12x4,5 = 1,6 mille). Du har inget jobb och din inkomst från CSN räknas inte. Däremot räknas du som en kostnad i kalkylen.
Citera
2018-07-24, 13:56
Medlem
Glöm det, istället för att drömma om hus kan ni börja spara till kontantinsatsen så kanske ni kan köpa något direkt när du skaffat ett jobb!
Citera
2018-07-24, 14:07
Medlem
SophieNeveus avatar
Om ni inte är gifta är det oftast mer fördelaktigt att skriva lånet på den personen som har en fast inkomst. Banken har alltid krav på en kontantinsats på minst 15% vid bolån. När jag köpte min första lägenhet hade inte jag heller kontantinsats men kunde lösa det genom att mina föräldrar gav mig pengar för att komma upp i korrekt summa. Dessutom har banken oftast krav på tillsvidareanställning om man är ute efter att få en normal ränta.

Det enda sättet för er att få ett lån beviljat hade varit om du tar en massa oförmånliga blancolån skrivna på enbart dig och sedan för över pengarna till din partner och skriver bolånet enbart på honom. Detta är dock extremt oförmånligt och kommer troligtvis att försätta dig i skuld med kass ränta i många år framöver.
Citera
2018-07-24, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grollis
Hej alla!

Detta kanske låter jättedumt för vissa men jag tar gärna emot seriösa svar. Det är så att jag och min sambo just nu bor i en hyreslägenhet. Vi vill nu gärna flytta till hus som kostar 2,2 miljoner. Jag pluggar just nu (har två terminer kvar) och min sambo är fastanställd och de senaste lönerna har legat runt 30k för honom.

Vi har tyvärr inte heller någon kontantinsats men det kanske man kan låna också?

Vad tror ni, skulle vi få kunna ta ett huslån eller kommer bankerna bara skratta åt oss?

Skratta... Sorry. Du måste ha insatsen. Visst finns det dom som lånar ut till den, men villkoren är usla.

En inkomst på 30 kommer dessutom inte räcka till ett sådant lån. Men en insatts på 300.000 å en inkomst på 34 fick jag låna ca en mille max.
Citera
2018-07-24, 14:49
Medlem
Det är sant det ni alla har skrivit, det bästa är att spara massa pengar och sen när även jag har ett jobb så kanske min dröm går i uppfyllelse! tack för bra svar det fick mig att förstå läget bättre
Citera
2018-07-24, 15:18
Medlem
Pudersockers avatar
Jag tjänar lite mindre å fick lånelöfte på endast 700 000, köpa för en mille max, men det var för lägenhet hus har ingen hyra utan mindre fasta kostnader men det hjälper nog för lite. Spara undan pengar till kontantinsatsen och sen när ni båda har jobb så kommer det gå galant att låna, kanske har priserna fallit till dess så allt är billigare om ni har tur.
Citera
2018-07-24, 15:46
Medlem
Gresks avatar
Som tidigare skrivit kommer ni inte få ta lån.
Swedbank har en bra bolånekalkyl du kan leka runt med.

Kraven för att få ta lån har höjts mycket det senaste året, amorteringskrav osv.

Sedan måste ni ha en kontantinsats på 15%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in