• 1
  • 2
2018-07-24, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Svar ja men det kommer att kosta dig om du bryter de 2 åren. Är sällan värt det.

// CC

Ok så jag kommer att ta 100% rörlig ränta med Danske Bank. Så om 3 månader kan jag byta till Danske Bank till example för en bättre rörlig ränta med Unionen-rabatten
Citera
2018-07-24, 09:23
Medlem
CC75s avatar
3,7 mnkr är mycket pengar. Jag kan nedan bara berätta vad jag skulle ha gjort om jag hade lånat den summan. Jag baserar mina åsikter på följande:

RB kommer att höja räntan försiktigt det kommande året. Jag bedömer att vi om ett år har 0 ränta. Dvs vi kommer få en höjning på 0,5% kommande året.

Jag bedömer att risken för en finansiell kris är hög. Vi kommer få se en korrigering av marknaden inom 1-2 år. Det borgar för lägre räntor men jag tror inte RB kan sänka mer än idag. Dvs vi är på botten av räntemarknaden. Nästa steg blir s.k. helikopterpengar men då är vi rejält illa ute.

Jag förutsätter att ni kan ha en bra amorteringstakt samt ett bra sparande. Ett bra sparande möjliggör att kunna amortera av en större summa om räntan skulle sticka.

Jag hade delat in mitt lån i tre delar.

1,7 mnkr hade jag låst på 5 år (om bra pris / ränta vill säga)
1 mnkr på 2 år
1 mnkr rörligt, 3-månaders.

Priset på det 5-åriga blir avgörande om jag lägger 1,7 mnkr eller bara 1 mnkr där. Om dålig ränta hade jag fördelat 700 tkr på de övriga bindningstiderna.

Jag har ovan en försiktig strategi men jag sover hellre gott om natten än oroar mig för räntehöjningar.

// CC
Citera
2018-07-24, 09:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Ok så jag kommer att ta 100% rörlig ränta med Danske Bank. Så om 3 månader kan jag byta till Danske Bank till example för en bättre rörlig ränta med Unionen-rabatten

Absolut att du kan hoppa på det sättet med de rörliga lånen. Vet dock att man blir lätt opopulär när man hoppar runt mellan allt för många banker. Med det menar jag att det kan vara svårare att förhandla ned räntan med en bank om de inte anser att du är en bra kund. Ibland kan det vara bättre att stanna och kvar om skillnaden är liten (observera ordet "liten"). På sikt tror jag i alla fall att sådant kan löna sig.

// CC
Citera
2018-07-24, 09:36
Medlem
constants avatar
Citat:
Jag har typ 1.3% på Danske bank, bundet i två eller om det är tre år. Jag har svårt att förstå varför någon vill välja bundet nu, till högre ränta och med den risk det innebär. Räntorna kommer knappast att minska mer.

Flera stora banker erbjuder i dag ungefär samma låga ränta. Jag anser att det bara är att "hoppa på".
Citera
2018-07-24, 10:09
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag har typ 1.3% på Danske bank, bundet i två eller om det är tre år. Jag har svårt att förstå varför någon vill välja bundet nu, till högre ränta och med den risk det innebär. Räntorna kommer knappast att minska mer.

Flera stora banker erbjuder i dag ungefär samma låga ränta. Jag anser att det bara är att "hoppa på".

Självklart ska TS ta en lägre ränta om han kan få det. Dock kan din och TS situation skilja sig åt. Det är inte alls alla som kan få 1.3% som är riktigt bra. Grattis. :-)

// CC
Citera
2018-07-24, 12:12
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej men de kan stiga så därför kanske man vill satsa på bundet, dock verkar det vara lite avlägset just så man kanske ska vänta med att binda till när man märker att räntorna börjar gå upp, så rörligt nu alltså.
Citera
2018-07-24, 21:50
Medlem
Vad händer om jag tar ett 2-årigt bunden lån men bestämmer mig för att sälja min lägenhet efter 1 år?
Citera
2018-07-24, 21:56
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad händer om jag tar ett 2-årigt bunden lån men bestämmer mig för att sälja min lägenhet efter 1 år?
Då får du lösa ditt lån. Ibland kan köparen överta ditt lån.
Citera
2018-07-24, 21:57
Medlem
Pudersockers avatar
Det löser du med pengarna du får från köparen. No problems. Jag tror inte de tar ut nån extra avgift för att du löser lånet tidigare i det fallet.
Citera
2018-07-25, 15:32
Medlem
Vad händer när du har klart ditt 1 års lån till exempel? Behöver du begå ett nytt 3 månaders, 1 år, 2 års lån? Om så är fallet, hur gör du för att byta bank om du alltid är upptagen med ett lån?

Jag kämpar att förstå när är den exakta perioden när du kan flytta till en ny bank .. När du är klart med ditt 2 års lån, antar jag att banken inte vill att du ska fortsätta utan något engagemang med dem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in