• 1
  • 2
2018-07-24, 08:12
Medlem
Hej!

Jag diskuterar en bolån med SEB-banken eftersom jag planerar att köpa lägenheten från min nuvarande hyresvärd. Jag är inte säker på hur jag vill få mitt bolån (rörlig eller bunden ränta).
Jag planerar att bo i denna lägenhet som vi köper i ca 2 / 3 år.

1) Just nu är SEB-lånet (med Unionen rabatt) 1,55% räntor för 3 månader, 1 år och 2 år. Ska jag binda hela lånet för 2 år? Eller hålla ett rörligt lån för hela perioden?

2) Vilka nackdelar har ett lån begränsat för 2 år? (förutom risken att rörliga lån minskar utan möjlighet att dra nytta av detta)

3)Ska jag dela lånet i 4 delar, även så kommer jag bara att få den i 1 eller 2 delar i början?
Citera
2018-07-24, 08:26
Medlem
constants avatar
Historiskt har det varit bäst att ha rörliga lån, men nu vet jag inte. Jag band nu mina på tre år till typ 1.3%, tyckte att det kändes bra att ha koll och om räntan skulle gå ner mer så förlorar jag inte speciellt mycket.
Citera
2018-07-24, 08:27
Medlem
Om du använder unionens rabatt och funderar på 2års bindningstid så borde du kika på danske banks erbjudande, 1,29%. https://danskebank.se/privat/bli-kun...nd/tco/unionen
Citera
2018-07-24, 08:28
Medlem
CC75s avatar
Två frågor

Vad får du för ränta om du binder på 1 år samt 2 år?

Hur mycket tänker du låna?

Gör därefter din matteläxa så får du fram skillnaden i kr. Den skillnaden är den "försäkring" du betalar för att få binda ditt lån. Fundera sedan om den försäkringskostnaden är värd det eller inte.

// CC
Citera
2018-07-24, 08:34
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Gör därefter din matteläxa så får du fram skillnaden i kr. Den skillnaden är den "försäkring" du betalar för att få binda ditt lån. Fundera sedan om den försäkringskostnaden är värd det eller inte.
Då man inte vet vad den rörliga räntan kommer vara, så vet man inte.
Citera
2018-07-24, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmha
Om du använder unionens rabatt och funderar på 2års bindningstid så borde du kika på danske banks erbjudande, 1,29%. https://danskebank.se/privat/bli-kun...nd/tco/unionen

Problemet är att Danske Bank inte accepterar avtal från individ till individ. De vill ha en makläre som är inblandad i alla fall om du säljer / köper en lägenhet. Därför håller jag fast vid SEB.
Citera
2018-07-24, 08:48
Medlem
Citat:
Två frågor

Vad får du för ränta om du binder på 1 år samt 2 år?

Hur mycket tänker du låna?

// CC

Jag får 1,55% om jag binder för 3 månader, 1 år eller 2 år. Så min försäkring är "fri" om jag lånar för 2 år istället av 3 månader...
Citera
2018-07-24, 08:49
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Då man inte vet vad den rörliga räntan kommer vara, så vet man inte.

Helt rätt. Att få ett exakt svar på kronan går inte. Man får göra ett antagande om vad man tror att snitträntan för "rörligt" kommande 1 år samt 2 år blir.

// CC
Citera
2018-07-24, 08:50
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Jag får 1,55% om jag binder för 3 månader, 1 år eller 2 år. Så min försäkring är "fri" om jag lånar för 2 år istället av 3 månader...

Ok. Det var bra. Hur mycket tänker du låna?

// CC
Citera
2018-07-24, 08:56
Medlem
Kan jag överföra mitt lån till en annan bank senare, även om jag binder mitt lån för 2 år?
Citera
2018-07-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ok. Det var bra. Hur mycket tänker du låna?

// CC

Jag kommer att låna 3,7 miljoner kronor
Citera
2018-07-24, 08:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderguy
Kan jag överföra mitt lån till en annan bank senare, även om jag binder mitt lån för 2 år?

Svar ja men det kommer att kosta dig om du bryter de 2 åren. Är sällan värt det.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in