Citat:
Ursprungligen postat av
Pallot
En sak jag inte förstår med RikaTillsammans portföljer är att de rekommenderar räntefonder som en "krockkudde" vid börsfall.
Taget i beakt att inte ens fonder med längre tid ger avkastning som täcker inflationen (just nu 2.2%) + det faktum att det antingen blir skatt på ISK (för hög för räntefonder) eller 30% depå, dvs man kan lika gärna göra det enkelt för sig och sprida ut pengarna på sparkonton med insättningsgaranti som ger 0.75% ränta... blir ungefär samma utfall fast betydligt enklare.
Eller är jag ute och cyklar? Som sagt, jag fattar inte varför Bolmeson rekommenderar räntefonder i dagsläget med så dålig avkastning.
Ränteintäkten du får på sparkonto innebär ju också skatt då det utgör inkomst av kapital.
https://www4.skatteverket.se/rattsli...ntan-beskattas
Så jag förstår din strategi, men har du med skatten på ”vanlig depå” så ska du nog ha med skatten för ränteintäkt i beräkning.
Gällande räntefonder så finns det olika typer av räntefonder. De ger såklart inte mycket just nu, men det finns absolut guldkorn. Spiltan högräntefond är upp 1,8% i år (hittills). Personligen har jag valt en obligationsfond och en realräntefond som ligger upp med 1,07% sedan köp. Och om min matematik stämmer så är 1,07 större än 0,75