2018-07-24, 02:19
Medlem
En sak jag inte förstår med RikaTillsammans portföljer är att de rekommenderar räntefonder som en "krockkudde" vid börsfall.

Taget i beakt att inte ens fonder med längre tid ger avkastning som täcker inflationen (just nu 2.2%) + det faktum att det antingen blir skatt på ISK (för hög för räntefonder) eller 30% depå, dvs man kan lika gärna göra det enkelt för sig och sprida ut pengarna på sparkonton med insättningsgaranti som ger 0.75% ränta... blir ungefär samma utfall fast betydligt enklare.

Eller är jag ute och cyklar? Som sagt, jag fattar inte varför Bolmeson rekommenderar räntefonder i dagsläget med så dålig avkastning.
Citera
2018-07-24, 02:27
Medlem
revodnebs avatar
Varför lyssnar du på aktieråd? Det finns ingen som ger dig råd som de inte själva skulle bli rika på, i princip. Gör din egen "Due diligence", skaffa dig kunskap. Jag undrar när gemene man kommer på det här, att de kommer att bli tokblåsta på den här "lågräntepolitiken"?

Editerad!
Citera
2018-07-24, 07:24
Medlem
Det blir ju inte betydligt enklare med sparkonton med insättningsgaranti, utan tvärtom jävligt meckigt när du ska ombalansera.
Citera
2018-07-24, 07:28
Medlem
Jag håller med om att det är meningslöst, lite som att ha pengarna under kudden.
Citera
2018-07-24, 07:43
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
En sak jag inte förstår med RikaTillsammans portföljer är att de rekommenderar räntefonder som en "krockkudde" vid börsfall.

Taget i beakt att inte ens fonder med längre tid ger avkastning som täcker inflationen (just nu 2.2%) + det faktum att det antingen blir skatt på ISK (för hög för räntefonder) eller 30% depå, dvs man kan lika gärna göra det enkelt för sig och sprida ut pengarna på sparkonton med insättningsgaranti som ger 0.75% ränta... blir ungefär samma utfall fast betydligt enklare.

Eller är jag ute och cyklar? Som sagt, jag fattar inte varför Bolmeson rekommenderar räntefonder i dagsläget med så dålig avkastning.

Ränteintäkten du får på sparkonto innebär ju också skatt då det utgör inkomst av kapital.

https://www4.skatteverket.se/rattsli...ntan-beskattas

Så jag förstår din strategi, men har du med skatten på ”vanlig depå” så ska du nog ha med skatten för ränteintäkt i beräkning.

Gällande räntefonder så finns det olika typer av räntefonder. De ger såklart inte mycket just nu, men det finns absolut guldkorn. Spiltan högräntefond är upp 1,8% i år (hittills). Personligen har jag valt en obligationsfond och en realräntefond som ligger upp med 1,07% sedan köp. Och om min matematik stämmer så är 1,07 större än 0,75
Citera
2018-07-24, 11:56
Medlem
Wirstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Varför lyssnar du på aktieråd? Det finns ingen som ger dig råd som de inte själva skulle bli rika på, i princip. Gör din egen "Due diligence", skaffa dig kunskap. Jag undrar när gemene man kommer på det här, att de kommer att bli tokblåsta på den här "lågräntepolitiken"?

Editerad!

Förutom att han just inte ger aktieråd då.
Citera
2018-07-24, 12:21
Medlem
Pudersockers avatar
Som sagt det är enklare att ha lite räntefonder bland sina övriga fonder än att ha de pengarna på yttre bankkonton, det tar flera dar att flytta över pengar, å så kan du ju kanske inte just nu men annars hitta räntefonder med bättre ränta så det är ungefär jämbördigt, en smaksak, å så kanske du känner vilja vikta ner risknivån i din fondportfölj då säljer du några fonder som känns risky å köper räntefonder, gjort på ett par dar, eller tvärtom. Jag hade pengar både i banker och fondkonton enl principen flera ägg i olika korgar...
Sen gillar inte jag personligen ISK så har inga fonder i ISK, jag vill betala skatt på vinst den dagen OM det blir vinst, inte betala skatt på nåt som kanske en dag går med förlust då har man ju förlorat mucho, men det är bara jag, gammeldags.
Senast redigerad av Pudersocker 2018-07-24 kl. 12:27.
Citera
2018-07-24, 12:37
Medlem
När börsen kraschar ger räntefonder en viss hedge och minskar din förlust.

Dock kör jag mycket investeringar i Debt Market skillnad min avkastning är 12-30% om året istället.

Så nu när marknad är ATH kör jag i princip endast investeringar i Debt Market. Efter krasch kommer köpa på mig massor i aktier igen.

Stora skillnad min avkastning i Debt Market är långt även börsen index långsiktigt just nu.
Citera
2018-07-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Det är för att han har läst nationalekonomi på högskolan och där så tjatar man om modern portföljevalsteori som säger att man får bäst riskjusterad avkastning om man kombinerar aktier och obligationer på ett sådant sätt att ens portfölj ligger på den effektiva fronten.

Han litar blint på detta verkar det som, trots att vi har rekordlåg ränta och avkastningen är minimal (om man inte köper på termin eller liknande).
Citera
2018-07-24, 20:22
Medlem
Det är en väldigt konstig situation på finansmarknaderna nu. Räntan är exceptionellt låg, tom negativ.

Nackdelen med räntefonder är ju att de är negativt korrelerarade med räntan. Går räntan upp minskar värdet. Och oavsett framtida kris, hur mycket kan räntorna sänkas i framtiden.

Räntor består även av en riskpremie, jag ser det som sannorlikt att nästa kris ökar denna riskpremie, i.e. att nästa kris förmodligen är en likviditets kris.

Men som teorin säger, man ska ju sprida riskerna. Dock så ser jag en stor risk att vi befinner oss i en finansiell bubbla. Svårt att hitta bra finansiella investeringar i nuläget.
Citera
2018-07-24, 20:23
Medlem
y.ys avatar
Räntan är 0 sedan en avgift på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in