2018-07-23, 21:58
Medlem
Hej, jag har idag en panasonic DMC- TZ40. Jag tycker bilderna blir halvtaskiga faktiskt. En iPhone x tar bättre bilder en denna om jag använder autoläget. Kanske är det inställningarna det är fel på då den borde slå en iphonekamera?

Nuvarande kamera med länk till dess specifikationer: https://www.netonnet.se/art/julklapp...k/183426.4972/

Jag funderar dock på att slå till på en ny kamera liknande denna: https://www.sony.se/electronics/cybe...specifications

Vad säger ni fotoproffs är det värt att köpa upp sig? Tilläggas ska att jag inte är något proffs bara amatör som vill ta bra bilder och lär mig gärna mer. Blev smått besviken på bilderna jag tog nu när jag var borta ett tag.

Är även öppen för andra förslag.
Citera
2018-07-23, 22:05
Medlem
svenkolrots avatar
Canons g serie har flera trevliga modeller som tar riktigt bra bilder.
Citera
2018-07-23, 22:05
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Skippa kompaktkameran och skaffa dig en systemkamera med utbytbara objektiv.
Citera
2018-07-23, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Canons g serie har flera trevliga modeller som tar riktigt bra bilder.

Ska kollas!

Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Skippa kompaktkameran och skaffa dig en systemkamera med utbytbara objektiv.

Det är inget alternativ alldeles för klumpigt meckigt och dyrt för det jag ska använda den för. Pallar inte kånka runt en systemkamera. Så sluta diskutera det och hjälp mig med en kompaktkamera.
Citera
2018-07-23, 22:21
Medlem
Folkpisss avatar
Visst är den kameran bättre men i 9 fall av 10 ligger problemet på den som tar fotot och inte på valet av kamera.
Citera
2018-07-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Ska kollas!

Det är inget alternativ alldeles för klumpigt meckigt och dyrt för det jag ska använda den för. Pallar inte kånka runt en systemkamera. Så sluta diskutera det och hjälp mig med en kompaktkamera.
Skaffa kompakt systemkamera, bra kompromiss som brukar gå att få för ett hyfsat pris.
Citera
2018-07-24, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurkumim
Skaffa kompakt systemkamera, bra kompromiss som brukar gå att få för ett hyfsat pris.

Hmm funkar inte en kompaktkamera för mina behov?
Citera
2018-07-24, 19:21
Medlem
janwindahls avatar
Flytt.

TV-, bild- och mediautrustning --> Foto: produkter och köpråd
/Moderator
Citera
2018-07-26, 09:31
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Hmm funkar inte en kompaktkamera för mina behov?

Jo, det gör det. En RX100 av någon generation skulle funka bra. Det beror väl på hur stort intresse du har. Har du inget större fotointresse och vill göra en hobby av det, och köpa fler objektiv exempelvis, så finns egentligen ingen anledning att köpa en systemkamera. Då är en kvalitetskompakt minst lika vettig. Köp dock en kvalitetskompakt, inget billigt skit. Billiga kompaktkameror är inte bättre än mobiltelefoner i dag, det finns ingen direkt anledning att köpa en sån längre.
Citera
2018-07-29, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jo, det gör det. En RX100 av någon generation skulle funka bra. Det beror väl på hur stort intresse du har. Har du inget större fotointresse och vill göra en hobby av det, och köpa fler objektiv exempelvis, så finns egentligen ingen anledning att köpa en systemkamera. Då är en kvalitetskompakt minst lika vettig. Köp dock en kvalitetskompakt, inget billigt skit. Billiga kompaktkameror är inte bättre än mobiltelefoner i dag, det finns ingen direkt anledning att köpa en sån längre.

Slog till på en sony a6000 och ett objektiv på 35 mm/f1,8 med OSS. Ska bli kul att lära sig!
Citera
2018-07-29, 09:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Slog till på en sony a6000 och ett objektiv på 35 mm/f1,8 med OSS. Ska bli kul att lära sig!

Det är en bra kamera och ett bra objektiv. En mild vidvinkel är sällan fel om du bara ska ha ett objektiv med fast brännvidd, hur bra det kommer att funka för dina behov beror förstås på vad du kommer att fota. Det brukar gnällas mycket på zoomar här inne, men jag tycker att de är bra. Kvaliteten är bra nog och flexibiliteten är överlägsen. Fördelen med fast brännvidd är (oftast) bättre bildkvalitet och högre ljusstyrka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in