Blott runt 25 och jag har redan gått igenom att se värdet av pengar och sen vidare i nästa fas - värdet av tid.
Att jobba både heltid och övertid är ett slavliv på nödvändigt ont. Jag har pluggat samt jobbat hårt och mycket under de få år jag varit igång. Jag har landat i en livsslutsats att löpande utgifter ska hållas låga, Låga, LÅGA! Dock så: "Mycket pengar gör dig inte lyckligare, men inga pengar gör dig definitivt olycklig"
Jag har sänkt min livsstandard men fått en sån jävla skjuts i livskvalité.
Bor i en liten villa ett stenkast från tätorten som tidigare bara använts som sommarbostad. Ambitionen är dock att det ska vara ett fullvärdigt hus inom något år och sakta har det börjat ta form.
Grundvärme på 15 grader under vintern och vill man ha det komfortabelt så eldar jag i den nyinsatta kakelugnen. Under hela året får man spana efter ved, då folk som ska fälla träd på sina tomter och behöver forsla bort. Där spar man in på gymkortet samtidigt som man får arbeta som en man!
Matavfall går i komposten som går till nya grödor. På så vis har man färskt grönt sommaren lång och de finaste blomrabatterna bland mina jämnåriga vänner.
Att bygga upp kåken och rusta tomten har blivit huvudintresset, och året runt slänger man ett öga på byggarbetsplatser, får gratis spillvirke, kakel, sten med mera som till slut är en hel altan/lusthus/mur/renovering.
Kan man inte - Så lär man sig. Blir det fel så svär man och gör om.
Att ens lediga tid sakta kan omvandlas till kapitalvärde (kåken blir bättre) känns underbart, samtidigt som man kan ta en kopp kaffe spritt språngande naken i soluppgången eftersom huset ligger frilagt från grannar och alla bekymmer det för med sig.
Kanske är lite off topic, men delar min livsfilosofi på pengar och tid - Trots allt hör de ihop.
Livet!